Nowe stawki za wywóz śmieci

Image

Wprowadzenie nowych przepisów na terenie gminy oznacza dla jej mieszkańców uwolnienie się od konieczności zawierania samodzielnych umów z przedsiębiorstwem zajmującym się wywożeniem odpadów, bowiem teraz zajmie się tym gmina. Będzie też taniej, ale pod warunkiem że mieszkańcy będą segregowali odpady – w przeciwnym wypadku, opłaty mogą znacznie wzrosnąć.

O śmieciach na sesji

Niżańscy radni zajęli się problemem ustalenia stawek za wywóz nieczystości podczas sesji, zwołanej w trybie nadzwyczajnym. Czasu nie pozostało wiele, bowiem już 1 stycznia 2013 r. na terenie każdej gminy muszą zacząć obowiązywać nowe regulaminy utrzymania czystości i porządku. Do tego czasu właśnie min. niżańscy radni są zobowiązani podjąć uchwały w sprawie stawek opłat. Emocje były spore a wywołały je proponowane stawki za wywóz nieczystości z takich obiektów jak cmentarz komunalny. Radny Błażej Borowiec, członek Komisji Rozwoju Gospodarczego i Gospodarki Komunalnej, stwierdził że tak wysoka stawka może doprowadzić do nietypowej sytuacji jaką będzie bankructwo cmentarza. Niemniej emocjonującą była debata na temat uchwał przewidujących stawki za odbiór nieczystości od mieszkańców. W przypadku odbioru odpadów selektywnych, koszt w przeliczeniu na jednego mieszkańca miałby wynosić 10 złotych miesięcznie brutto, a w przypadku odpadów zmieszanych, 20 złotych brutto. Radni bardzo niechętnie podeszli do takiego rozwiązania, bo według nich, w przypadku gdy w bloku wielorodzinnym jeden z mieszkańców nie będzie segregował odpadów, to więcej zapłacą pozostali. Radni zaproponowali stawkę wynoszącą nieco ponad 8 złotych. Burmistrz Julian Ozimek zaproponował kompromis i ostatecznie uchwalona została stawka 9 złotych brutto na odpady segregowane i 15 złotych brutto, za zmieszane.

Koszty widmo

Przyjęte stawki będą mogły być zmienione, jeżeli okaże się że są one niewystarczające. Problem z ustaleniem prawidłowej wysokości kwot za usługę wywożenia nieczystości wynika z tego, że gmina nie przeprowadziła na nią jeszcze przetargu. Opłata jaką będą ponosili mieszkańcy będzie w sobie zawierała koszty zbierania, odbioru, transportu i unieszkodliwiania odpadów. Radnych martwi sytuacja że w uchwałach nie ma mowy o ulgach dla rodzin wielodzietnych bo skoro stawka jest przypisana do jednej osoby, koszty usługi dla takich rodzin mogą być wielkim obciążeniem. Okazuje się jednak że taki zapis nie mógł się tam znaleźć ze względów formalnych. Stawki za wywóz śmieci będą jednakowe a firma która zwycięży w przetargu, będzie je odbierać od wszystkich mieszkańców, co powinno ukrócić proceder wywożenia odpadów do lasu bądź ich palenia.

Najpóźniej do 1 lipca 2013 roku, uchwały rad gmin muszą wejść w życie, rozstrzygnięte muszą być także przetargi i tym samym gminy zaczną pobierać opłaty od właścicieli nieruchomości. Oczywiście, termin ten może zostać przez gminę przyśpieszony.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~koszmar

ja pierdziu 300 % w górę.Moja 5 osobowa rodzina w bloku zamiast 25zł zapłaci 75 zł miesięcznie.

~jan

...niestety zmiana prawa obaliła wolny rynek i konkurencję cenową między odbiorcami śmieci a przywróciła monopole. A monopol już ma powód by podnieść cenę, bo śmiecie nie są segregowane. Będzie podobmie jak z wodą w Nisku można dać ludziom lepszą i tańszą wodę ze Stalowej Woli ale trzeba by zwolnić swoich kolesiów z pracy, ale lepiej utrzymać etaty niż dać ludziom dobry towar (wodę).