Nie daj się oszukać
24-letni mężczyzna zgłosił na policji fakt, że padł ofiarą oszustwa. Zakupił telefon za 1300 zł przez internet i go nie otrzymał... Policja radzi jak w takim przypadku się zachować.
Coraz więcej osób korzysta z możliwości robienia zakupów za pośrednictwem Internetu. To wygodne, gdyż, nie ruszając się sprzed monitora, można zamówić dowolny produkt z dostawą do domu. Niestety może wiązać się to z ryzykiem stania się ofiarą oszustwa. Przekonał się o tym 24-letni mieszkaniec powiatu niżańskiego zamawiając początkiem lutego bieżącego roku telefon komórkowy, którego nie otrzymał. Policja radzi co zrobić, by dokonanie zakupu było możliwie bezpieczne.
Policjanci zajmujący się walką z przestępczością gospodarczą prowadzą sprawy min. dotyczące oszustw internetowych. Pomimo, że sprawcom tego typu czynów grozi kara do 8 lat pozbawienia wolności, przestępstwa te zdarzają się coraz częściej. W miniony piątek do komendy w Nisku zgłosił się 24-letni mieszkaniec powiatu niżańskiego zgłaszając o popełnionym na jego szkodę oszustwie. Mężczyzna początkiem lutego zamówił za pośrednictwem jednego z portali internetowych wart 1300 zł. telefon komórkowy i do chwili zgłoszenia nie otrzymał zamówionej rzeczy. W sprawie tej prowadzone jest przez niżańskich funkcjonariuszy postępowanie.
Co zrobić, by nie paść ofiarą oszustów? Musimy pamiętać o paru prostych zasadach: • dbajmy o bezpieczeństwo komputera, z którego korzystamy, • przed podaniem poufnych danych (przede wszystkim danych karty płatniczej), upewnijmy się, że strona internetowa wykorzystuje protokół bezpiecznej transmisji danych (SSL); • żaden bank internetowy, eBay, PayPal ani inny serwis nie proszą mailowo o zweryfikowanie lub podanie poufnych danych, • róbmy zakupy w znanych i renomowanych sklepach internetowych (w przypadku mniejszych serwisów zbadajmy ich wiarygodność), • weryfikujmy wiarygodność sprzedawcy, zwracając uwagę na liczbę i jakość wystawionych mu komentarzy, • nie dokonujmy finalizacji zakupu poza portalami aukcyjnymi – nie mamy możliwości korzystania z ochrony osób kupujących i sprzedających, • korzystajmy z bezpiecznych systemów płatności oferowanych przez portale aukcyjne, • zwracajmy uwagę na cenę oferowanego towaru – nikt nam nic nie odda za darmo.
Gdy doszło do oszustwa, należy: • poinformować jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu i i najbliższą jednostkę Policji, • zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową itp., jak również całą korespondencję ze sprzedawcą, • zachować zapisy rozmów wykonywanych za pośrednictwem komunikatorów internetowych, czatów, sms-ów, • skompletować – w razie oszustwa na aukcji internetowej – następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, a także dane dotyczące sposobu kontaktu ze sprzedającym i sposobu dokonania zapłaty.
Komentarze
Nic odkrywczego nie napisalicie, kto ktoś daje się nabierać na takie chwyty to jest chyba wczorajszy i ledwo potrafi włączyć przeglądarkę internetową, albo pazerny i liczy że ktoś mu coś nowego sprzeda za 1/2 ceny rynkowej.
ja na Policje nie moge narzekac w tym przypadku. Raz padlem ofiara oszustwa zakupow na allegro , zglosilem na Policje, przyniosle cala korespondencje (maile, potwierdzenie przelewu, zlozylem zeznania) i po miesiacu ladnie kasiorke dostalem z powrotem
Co za farsa, w miescie pewnie dziennie zamawianych jest kilkaset albo kilka tys produktow online a naglasniaja 1 przypadek gdzie ktos nacial sie na oszusta - pewnie czesciowo na wlasne zyczenie szukajac na sile super okazji
allegro ma program ochrony kupujących do 10 tyś zł , papier z policji i kasa wraca nie ma żadnego problemu tylko trochę to potrwa.
.. kiedyś ktoś Ci cegły w paczce wyśle
Ja proponuje przy zakupie droższych produktów odżałowac pare groszy więcej i płacic przy odbiorze produktu od kuriera.Przynajmniej ja tak robie i odpukać.......))))