Chcą obniżenia opłat za odbiór śmieci

Image

Radni Błażej Borowiec i Anna Stępień skierowali pismo do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko Juliana Ozimka o przeprowadzenie ponownej gruntownej analizy finansowej stawek opłat za odbiór odpadów, które w porównaniu z innymi gminami powiatu są bardzo wysokie.

- Uchwalone na wniosek Burmistrza Gminy i Miasta Nisko przez Radę Miejską pod koniec ubiegłego roku tzw. „uchwały śmieciowe” w opinii wielu mieszkańców Naszej Gminy stanowią zbyt duże obciążenie dla budżetów domowych, a uchwalone stawki opłat za odbiór śmieci zostały odebrane jako niesprawiedliwe i zawyżone na tle stawek uchwalonych w ościennych gminach. Dodatkowo należy mieć na uwadze, że w tak trudnej sytuacji na rynku pracy i bardzo wysokim bezrobociu jak w Naszej Gminie, wysokie opłaty mogą godzić w interesy ekonomiczne wielu rodzin, a szczególnie rodzin wielodzietnych – czytamy w piśmie skierowanym do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko Juliana Ozimka

Zapisy ustawy, na podstawie której przyjęto obowiązujące stawki opłat zakładały, że opłaty za wywóz śmieci mogą być naliczane tylko według jednej z czterech metod, czyli w zależności od gospodarstwa domowego, liczby osób zamieszkujących gospodarstwo, powierzchni mieszkalnej, wielkości zużycia wody w danej nieruchomości. Tym samym od 1 lipca 2013r. w Nisku uchwalono od osoby stawkę 9 zł za śmieci segregowane i 15 zł za zmieszane, nie znając kosztów wywozu śmieci. Dla porównania wskazujemy, że w Rudniku nad Sanem uchwalono stawkę 6,97 zł od osoby za odpady segregowane i 11 zł za niesegregowane, w gm. Jarocin 5 zł od osoby za śmieci segregowane i 8 zł za zmieszane, w Harasiukach mieszkańcy zapłacą od osoby 4,5 zł za odpady segregowane i 8 zł za mieszane. Z kolei w gminie Krzeszów, dysponującej instalacją, z której będzie korzystać również Gmina Nisko, w przypadku segregowanych odpadów, stawka wyniesie tylko 3,50 zł od osoby, a za śmieci zmieszane mieszkańcy zapłacą 8 zł od osoby.

- Mając na względzie, że 6 marca 2013 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która wprowadziła rozwiązania umożliwiające gminom racjonalną i elastyczną politykę w zakresie ustalania opłat za odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz uważając, że konkurencja na rynku po przetargu ustali niższe opłaty, które powinny wpłynąć na obniżenie cen, zwracamy się do Pana Burmistrza z wnioskiem, o przeprowadzenie ponownej gruntownej analizy finansowej stawek opłat za odbiór odpadów w korelacji z wynikiem przetargu i wykorzystania nowych zapisów ustawowych, tak aby stawki opłat stały się bardziej korzystne dla mieszkańców oraz firm z Naszej Gminy. Zwracamy się również z wnioskiem, aby w nowych uchwałach wprowadzić ulgi za wywóz odpadów dla rodzin, które posiadają troje lub więcej dzieci, oraz wnioskujemy o obniżenie o połowę stawek opłat za odbiór śmieci od osób które ukończyły 75 lat – piszą radni Błażej Borowiec i Anna Stępień.

Radni skierowali do Rady Miejskiej w Nisku prośbę o uwzględnienie i poparcie przedłożonych przez nich wniosków w trakcie prac nad dostosowywaniem tzw. „uchwał śmieciowych” do zmian w prawie oraz do poziomu cen ustalonych w przetargu.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
czarus80

Stawka opłat za odbiór śmieci ulegnie zmianie po przetargu.
Wiec nie rozumiem po co P. Borowiec robi zamieszanie skoro po przetargu cena zawsze ulega zmniejszeniu.

Wiec po co robic zamieszanie najlepiej poczekać jak firma która wygra przetarg poda ceny za jakie będzie wywozic śmieci.