Rekonstrukcja w Radymnie [VIDEO]
20 lipca w Radymnie w ramach obchodów 70 rocznicy ludobójstwa na Kresach Wschodnich dokonanego przez OUN – UPA na ludności polskiej, czeskiej, ormiańskiej, rosyjskiej, żydowskiej i ukraińskiej odbyła się rekonstrukcja historyczna „Wołyń 1943 – nie o zemstę, lecz o pamięć wołają ofiary”.
Organizatorem tego przedsięwzięcia były: Przemyskie Stowarzyszenie Rekonstrukcji Historycznej „X D.O.K.”, Burmistrz Miasta Radymno, Miasto Stalowa Wola, Miejski Ośrodek Kultury w Radymnie.
Ze względu na duże zainteresowanie inscenizacją prezydent miasta zorganizował wyjazd autokarowy do Radymna. Efekt działań włodarza to dwa autokary i bus, gromadzące 120 osób ze Stalowej Woli i okolic, które w sobotni wieczór wyruszyły, by uczestniczyć w obchodach rocznicowych.
Rekonstrukcja wydarzeń historycznych przyciągnęła nad zalew do Radymna kilka tysięcy osób nie tylko z różnych miast w Polsce, ale i Czech, Słowacji. Wśród gości był m. in. kompozytor Krzesimir Dębski, ks. Tadeusz Isakowicz – Zalewski, przedstawiciele środowisk kresowych.
Nie o zemstę chodzi, lecz o prawdę i pamięć…Zgromadzonych powitał burmistrz miasta Wiesław Pirożek:
„ To spotkanie ma wzruszyć serca i poruszyć umysły, by już nigdy więcej nie wydarzyła się taka tragedia. Przeżyjmy je z powagą i zrozumieniem.”Przemawiał także Andrzej Szlęzak:
„Mamy odwagę pokazać, że Wołyń to tragedia wielu narodów. Dzisiejsza rekonstrukcja jest wołaniem o pamięć. Chcemy mówić prawdę o historii Polski."Prezydent Stalowej Woli przypomniał także o Ukraińcach zamordowanych przez swoich braci, bo mieli odwagę chronić i bronić swoich sąsiadów - Polaków:
„Oni na Ukrainie nie doczekają się memoriału. Ci Ukraińcy obronili godność i honor swoich rodaków. Dlatego zdecydowaliśmy, że w Stalowej Woli postawimy im pomnik, żeby jedna nienawiść nie rodziła drugiej nienawiści" – mówił Szlęzak.Ksiądz Isakowicz-Zalewski przypomniał słowa swojego ojca, który pochodził z Kresów: "Kresowiacy umierali dwa razy, raz przez śmierć fizyczną, i drugi raz - przez przemilczenie. Śmierć przez przemilczenie jest gorsza niż śmierć fizyczna." Gorąco zaapelował:
"My, dzieci i wnukowie tych, którzy stracili życie na kresach wołamy o tę pamięć! Wydawało się, że po 1989 roku tak jak zaczęło się mówić o Katyniu i pakcie Ribbentrop - Mołotow, tak będzie można mówić o Wołyniu. Ale tak się nie stało. Rodziny wołyńskie traktowane są teraz jak rodziny katyńskie za komuny. Nie wolno mówić, nie wolno pamiętać, bo są sojusze militarne, jest rura gazowa, ciągniemy Ukrainę do Europy. Smutne, że na Ukrainie nie ma pomników pomordowanych, ale są pomniki Bandery i Szuchewycza". Ksiądz przypomniał, że tytuł widowiska to napis na pomniku kresowian w Krakowie: "Bo nie o zemstę chodzi, tylko o prawdę i pamięć." Historia w obrazachW inscenizacji wzięło udział 200 osób z grup rekonstrukcyjnych i teatralnych z Polski, Słowacji, Czech. Odtwarzali oni sceny z życia wsi – gospodarze wracają z pola, kobiety przynoszą wodę z jeziora, przędą len, dzieci biegają, bawią się wesoło. Sielski obrazek burzy atak banderowców, którzy mordują ludzi i podpalają wieś.
W widowisku nie ma dosłownego pokazania rzezi, drastycznych scen. Wymowne znaczenie ma światło, dźwięk, pantomima i muzyka. Wykorzystano utwory Krzesimira Dębskiego, Usłyszeliśmy m. in. modlitwę „Ojcze nasz”, odmawianą po polsku i ukraińsku. Scenariusz powstał na podstawie relacji świadków, literatury.
Rekonstrukcje historyczne funkcjonują już od dziesiątków lat. Odtwarzane są bitwy, oblężenia zamków. Jednym z elementów tego typu widowiska jest życie codzienne dawnych epok.
Rekonstrukcja wydarzeń wołyńskich, która wywołała wiele emocji utrzymana była w dobrym tonie. Inteligentnie, metaforycznie pokazano tragedię.
Wśród widowni było wiele młodych osób. Ma to ogromne znaczenie. Dzisiejsza młodzież to pokolenie obrazkowe. Nie ma lepszego sposobu przekazania im prawdy historycznej niż poprzez obraz, dźwięk.
BU VIDEO Siwy
Komentarze
Szkoda,że film przerwany bezpośrednio przed tym jak zabici klękają, wznoszą ręce i zwracają się do widzów "pamiętajcie o nas, pamiętajcie o nas ..."
PS. Są nawet 2 fajne filmiki VIDEO
Warto było tam pojechac. Dobrze, że jest VIDEO dla tych, którzy nie widzieli na żywo.
http://www.youtube.com/watch?v=BTlaHaNl-Hc
INFORMACJA BYŁA PODAWANA NA INTERNECIE JA BYLEM BYŁO BARDZO SPOKOJNIE W AUTOBUSIE WIELKA KULTURA LUDZI NIKT NIE ROZRABIAL GDY BĄDZIE KIEDY KOLWIEK TAKI WYJAZD GDZIES TO CHĘTNIE SIE ZABIORĘ .POZDRAWIAM WSZYSTKICH UCZESTNIKÓW ZE STALOWEJ WOLI I OKOLIC ..
informacje o wyjeżdzie były na afiszach - po prostu jak się spaceruje na mieście to trzeba czasem się zatrzymać i poczytać
~akeke
Wyborcy, teraz głos należy do was. Kartka, głosowanie i prezydent odwołany. Do dzieła.
Chyba nie dostrzegasz tego,że większość jest zadowolona z pomysłu Prezydenta.
Mam doświadczenie w organizowaniu wyjazdu na Marsz Niepodległości.
8:00 - nikt
12:00 - nikt
15:00 - nikt
18:00 - nikt
21:00 - nikt
00:00 - 2 osoby chętne
01:00 - kolejna osoba zastanawia się
08:00 - o tej godzinie trzeba najpóźniej wyjechać
Jak w tym przypadku zorganizować transport?
Bus zamawiany - za mało osób
Prywatny samochód - chętny by się znalazł, gdyby znał na 100% liczbę osób
Autobus - bez rezerwacji nie bierze - jak pojedziesz, możesz nie wrócić
Pociąg - dłużej niż autobusem i to z przesiadką
Z transportem do Radymna nie byłoby problemu. Jeden warunek - odpowiednio wcześnie szukać autobusu i zapisy na 100% z zaliczką.
Jednak była informacja, tylko nie przeczytałem newsa. Myślałem, że to gdzieś dalej, a to przed Jarosławiem. Szkoda, że nie nagłośnili wyjazdu lepiej. Byłoby więcej chętnych i zorganizowalibyśmy transport na własną rękę.
Koszt wyjazdu 5pln i tylko 2 autobusy przykro.
To co było pokazane w Radymnie to było prawdą historyczną która jest tylko i wyłącznie zwiazana z historią Polski. Było dużo komentarzy na ten temat, ale niestety naród Polski jest od dawnych czasów uważany że Polska nie powinna się upominać o swoją historię. Jeżeli ktokolwiek zna historię Polski, to powinien zrozumieć jak naród polski cierpiał poprzez najazdy na polskę wrogich państw,skończywszy na II wojnę światową i komunizm. Chciał bym powiedzieć że to co nastapiło w Radymnie, to popieram w całości i Prezydent Szlęzak w tej kwesti postąpił z całą stanowczością która choć trochę uwidoczniła Polakom, jak cierpiał naród polski.
Wyborcy, teraz głos należy do was. Kartka, głosowanie i prezydent odwołany. Do dzieła.
Każdy kraj dba o prawde historyczną poza polską jak dalej tak pójdzie to za kilka lat z ofiar będziemy katami.
Dobrze że chociarz lokalnie jest pokazywana prawdziwa historia bo na tuska i komorowskiego nie można liczyć.
a może zrobić rekonstrukcję mordu na rodzinie Horodyńskich , akcje odwetową i zabicie przez AK Martina Fuldnera , a następnie roztrzelanie zakładników przez niemców w Charzewicach ?
Wpaniała inicjatywa należy się ona niewinne pomordowanym przez ukrańskich oprawcó z pod znaku trizuba.
Bardzo popieram to upamiętnienie mordu a przede wszystkim pamięć o zabitych rodakach, dzieciach, kobietach...Dziękuje panie prezydencie, że tym razem nie "wypiął" się na obchody, bądź, co bądź obchody nie radosne, ale klęski...
Rekonstrukcja bitwy, obrony szańców, czy miasta - OK! Ale rekonstrukcja rzezi? Proponuję, naszemu, specjalnej troski prezydentowi, aby przygotował kasę, jak następny mądry zrobi rekonstrukcję pracy komór gazowych, pogromu w Kielcach, może rozstrzelania w Palmirach? No ale są różne zboczenia.
i jak nie nazwać tego ludobójstwem
~cedyk
Ale czy Szlęzak to nasz prezydent czy Radymna, historyk czy urzędnik? Może niech idzie np. na KUL przedmiot wykładac i głosić swoje dziwne wyczytane prawdy, uznania. Nam na miejscu potrzea dobrego przywódcy miasta, a nie skrajnego belfra. A jaki to ma związek ze Stalową żeby kolejny pomnik stawiać? Ze swoich za to płaci?
Egoizm to wredna cecha. Ja jako mieszkaniec Stalowej Woli ciesze się,że w tym mieście powstanie taki pomnik. Jest to wyraz pamięci i szacunku dla tych, którzy życiem przypłacili niesioną pomoc, swoim sąsiadom, ludziom.
,,Ksiądz Isakowicz-Zalewski przypomniał słowa swojego ojca, który pochodził z Kresów: - Kresowiacy umierali dwa razy, raz przez śmierć fizyczną, i drugi raz - przez przemilczenie. Śmierć przez przemilczenie jest gorsza niż śmierć fizyczna"
święte słowa!!!
A teraz uroczyste obchody rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego.
w koncu jedna rzecz za jaka moge podziekowac prezydentowi szkoda tylko ze słoabo nagłoniona przed tym i 2 pytanie czy był ktos taki jak tusk czy komorowski bo wydaje mi sie ze to dla nich za duzo by byc na tym
Ale czy Szlęzak to nasz prezydent czy Radymna, historyk czy urzędnik? Może niech idzie np. na KUL przedmiot wykładac i głosić swoje dziwne wyczytane prawdy, uznania. Nam na miejscu potrzea dobrego przywódcy miasta, a nie skrajnego belfra. A jaki to ma związek ze Stalową żeby kolejny pomnik stawiać? Ze swoich za to płaci?
jedno mnie tak rozp.... Dlaczego Tusk jest takim tchórzem i w imię solidarności z Ukrainą łże że to niby nie było ludobójstwo! wstydźcie się panowie politycy!!! wyjawienie prawdy to nasz obowiązek!!!
Wzruszające obrazy, piękna przypomnienie. Prawda powraca. Prezydent A. Slęzak powiedział wazne słowa.
Fantastyczna inicjatywa!!! Gratuluję pomysłu. Pamięć jest najważniejsza
~cedyk
Było lepiej posłuchać mądrych ludzi, z wiedzą, historyków, którzy wczoraj jechali po tym w TV, że to zaognianie stosunków, podżeganie do konflikótw itd.
Najlepiej siedzieć cicho i puścić to w zapomnienie, aby za 50 lat wyszła nowa historia, że to Polacy mordowali wszystkich na około.
Jest to pamięć, dotarcie z informacją do człowieka. Nikt tu nie podżega do konfliktów, ale dba by śmierć tych ludzi nie poszła w zapomnienie. Śmierć Polaków, Ukraińców, Żydów i innych narodowości, którzy kiedyś potrafili żyć w zgodzie, obok siebie. Nie można ciągle spuszczać głowy, poprawności polityczne muszą iść w zgodzie z prawdą i poszanowaniem swoich obywatel, tych którzy żyją i tych którzy zginęli.
Wschodni Kowalski jest ubogi w wiedzę historyczną, system skutecznie zaorał prawdę.
Ci którzy nie byli powinni killka razy pomyśleć zanim się wypowiedza, wspaniała lekcja historii dla najmłodszych . Cedyk nie masz racji całe przedsięwzięcie było ku pamięci ofiar nie dla zemsty, a pomijanie faktów które miały miejsce jest zwykłym tchórzostwem i konformizmem.
i na to właśnie idą pieniądze ze stalowolskiego budżetu! Żenada panie prezydencie. Podaj się pan do dymisji bo przynosisz kolejny wstyd dla miasta