Mistrz rozwadowskiej fary
Piękno barwnych witraży możemy podziwiać w całej okazałości dopiero wtedy, gdy przenikają przez nie promienie słońca. Dajemy się uwieść tajemnicy obrazów będących kompozycją szkła, ołowiu i światła. Tajniki właściwego języka plastycznego dla stworzenia współczesnych witraży niewątpliwie poznał Adam Stalony-Dobrzański (1904 – 1985).
Ten nowo odkrywany artysta to kontynuator świetnych tradycji monumentalnego malarstwa religijnego rozwijanego w Krakowie w 1. połowie XX wieku. Malarz, konserwator, projektant, twórca polichromii, ale przede wszystkim witrażysta. Uczeń Władysława Jarockiego i Fryderyka Pautscha, słuchacz lekcji Józefa Mehoffera. Stworzył własny, wyrazisty styl, czerpiąc z najlepszych wzorców sztuki zachodniej, zwłaszcza wczesnego gotyku, ale także z bogatej tradycji bizantyjskiej. Witrażownictwo było koronną gałęzią w twórczości Stalony-Dobrzańskiego. Głęboka podbudowa teologiczna, świadomość ekumeniczna (pochodził z katolicko-prawosławnej rodziny), wzmacniała jego przekaz twórczy. Zaprojektował witraże, polichromie, elementy wnętrz do ponad 50 świątyń w Polsce i na Ukrainie. Wiele projektów pozostało niezrealizowanych, ale możemy je podziwiać na papierze.
Wystrój neogotyckiego kościoła farnego p.w. Matki Bożej Szkaplerznej w Rozwadowie to jedno z jego najbardziej kompleksowych dzieł, gdzie zaprojektował zespół 19 witraży, bogatą polichromię, a nawet udzielał konsultacji przy powstaniu posadzki. Fara rozwadowska to niewątpliwie jedna z niedocenianych ereł na sakralnej mapie Polski.
Wystawa „ADAM STALONY-DOBRZAŃSKI. MISTRZ ROZWADOWSKIEJ FARY” na specjalnych konstrukcjach przedstawi najważniejsze realizacje witrażowe artysty. Podświetlone elementy witraży, wyłaniające się z półmroku, zasygnalizują wartość tego rodzaju sztuki noszącej znamiona tajemnicy i głębokiej duchowości. Ekspozycja do tej pory była prezentowana tylko w kilku miejscach na Ukrainie. W Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli po raz pierwszy dodatkowo pokazane zostaną oryginalne, malowane przez artystę projekty witraży – wielkoformatowe kartony, które dopełnią wiedzy o sztuce wirażowania. Prawdziwym rarytasem będą także oryginalne projekty-szkice do witraża MB Fatimskiej z rozwadowskiego kościoła. Wystawie towarzyszą filmy o artyście oraz katalogi poświęcone jego sztuce oraz witrażach fary rozwadowskiej.
Wystawa czynna: pon. 8-15, wt. 8-18, śr., czw., pt. 8-15, niedz. 16-19 (sob. nieczynne)
Komentarze