To będzie droga ale potrzebna inwestycja

Image

Radni powiatowi dali zielone światło realizacji długo planowej inwestycji na ul. Przemysłowej. Radny Samołyk obawia się jednak, że powiat nie udźwignie tak dużego zadania i trzeba będzie brać duży kredyt…

Podczas ostatniej sesji Rady Powiatu radni przegłosowali uchwałę dotyczącą przystąpienia do wspólnej realizacji z Gminą Stalowa Wola projektu pn. „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1027R – ul. Przemysłowej w Stalowej Woli. „Za” głosowało 17 radny, 2 wstrzymało się od głosu.

Przypomnijmy: jakiś czas temu wojewoda podkarpacki Małgorzata Chomycz-Śmigielska ogłosiła nabór wniosków w ramach Programu Wieloletniego „Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój”.

Wartość projektu wynosi ok. 16,6 mln zł według kosztorysu inwestorskiego, wartość kosztów kwalifikowanych to aż 14,1 mln zł. W ramach programu powiat może uzyskać dofinansowanie w wysokości 3 mln zł. Gmina Stalowa Wola jest partnerem powiatu w ramach realizacji tej inwestycji. Gmina zobowiązała się pokryć koszty wykonania instalacji sanitarnych dla projektu czyli kanalizacji deszczowej, sieci wody, wody surowej, kanalizacji sanitarnej, sieci gazowej, centralnego ogrzewania oraz nadzoru inwestorskiego nad tymi wszystkim pracami. Te wszystkie zadania będą kosztowały gminę ok. 5,85 mln zł.

Według kosztorysów inwestorskich powiat z własnej kieszeni będzie musiał wyłożyć ok. 7,78 mln zł. Realizacja projektu zdecydowanie poprawi stan techniczny oraz przepustowość ulicy Przemysłowej, a przede wszystkim wpłynie na poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Przebudowa ul. Przemysłowej jest najważniejszym zadaniem inwestycyjnym z zakresu infrastruktury drogowej.

- W mojej ocenie na tą bardzo ważną i poważną dla nas inwestycję musimy przeznaczyć bardzo dużo swoich środków, czyli prawie 8 mln zł. Inwestycja ta jakby nie do końca zostanie zakończona. Będą jak gdyby dwie jezdnie, a kawałek ulicy gdzieś tam będzie się kończył, nie wiem czy na torach, czy przed torami. Czy to nie jest troszeczkę projekt jakby na wyrost? Druga sprawa to to, że przy tej formie finansowania, przy 17 mln zł możemy tylko 3 mln otrzymać z zewnątrz – mówi radny Tadeusz Samołyk.

Jego zdaniem plany związane z tą inwestycją są zbyt duże, by powiat je udźwignął. Zamiast dwóch pasów ruchu, które są w planach, lepiej by było zrobić jeden, wtedy można by zaoszczędzić około 1 mln zł. Radny obawia się, że tak duża inwestycja przyczyni się do tego, że powiat będzie musiał w przyszłym roku wziąć duży kredyt. Jego zdaniem, takie zadanie powinno być podzielone na etapy, by nie było to tak znaczące obciążenie dla budżetu.

Naczelnik Wydziału Inwestycji i Mienia Powiatu Alicja Mach wyjaśniła, że projekt został w taki sposób przygotowany, że nie można go „etapować”.

- Projekt został przygotowany w roku 2011, był on szczegółowo analizowany z miastem Stalowa Wola, z którym będziemy wspólnie realizowali ten projekt. Miasto już przygotowało koncepcję i przygotowuje drugą koncepcję, aby wybrać najlepsze rozwiązanie połączenia drogi Przemysłowej z drogą krajową, czyli z ul. Podskarpową - wyjaśnia Alicja Mach.

Jak wyjaśniła naczelnik, jest istotnym, by droga była dwujezdniowa, czteropasmowa ze względu na duże natężenie ruchu. Droga ta stanowi dojazd do specjalnej strefy ekonomicznej oraz do ul. Przemysłowej Bocznej, gdzie zlokalizowanych jest wiele firm i podmiotów gospodarczych. Naczelnik Wydziału Inwestycji i Mienia Powiatu zauważa także, że kwota 7,78 mln zł to tylko kosztorys inwestorski, po przetargu może się okazać, że będzie taniej. Podkreśliła również, że nie ma jeszcze 100% pewności, że powiat otrzyma 3 mln zł dofinansowania, więc czy sprawa ruszy, nie jest jeszcze do końca wiadome.

- Proszę pamiętać, że Przemysłowa jest najgorszą ulicą w mieście Stalowa Wola. Jest chyba jedną z najniebezpieczniejszych, ja nie mówię tu o wypadkowości, ale mówię o tym jak przejeżdżać tą ulicą, nie ma chodników, nie ma separacji rowerowej – dodała Alicja Mach.

Radny Jan Korzybski powiedział, że jest w 100% za tym, by realizować tę inwestycję w całości, podkreślił jednak, żeby mądrze wybrać inwestora. Zaapelował o to, by wybierając wykonawcę nie brać pod uwagę tylko niskiej ceny, ale przede wszystkim jakość usług, by wybrać firmę, który „udźwignie inwestycję”. Podczas postępowania przetargowego priorytetem jest jednak najniższa cena...

Powiat będzie miał do zrobienia bardzo dużo. Zostanie rozbudowany odcinek ulicy Przemysłowej, od skrzyżowania z ulicą KEN do przejazdu kolejowego. Ulica ma być w przyszłości dwujezdniowa, przedzielona pasem zieleni, no i wyposażona w to, czego brakuje obecnie: chodniki, ścieżki rowerowe i oświetlenie. Dodatkowo, na skrzyżowaniu z ulicą Niezłomnych pojawi się sygnalizacja świetlna.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~Kępianka

Pan Samołyk sam wybuduje jak PIS wygra wybory!

~Norbert

Takie mówienie najedzonego o głodnym! zawsze fajnie się mówi,a czemu jak zobaczymy po naszych klasach 80 % naszych koleżanek i kolegów jest w Irlandii,GB ,USA, FR itp. .., nie z gadania polityków i umów po 1000zł, ale z szacunku do pracowników tam pracownika stać na buty,życie kino po prostu życie!!,a w Polsce pracodawca wycieczki, Mecedes, prywatne szkoły ,a pracownik przyjdzie nie ten to inny!! wyszkoli się następnego JELENIA

~obserwator

PAN SAMOŁYK NIECH SIĘ DOŁOŻY DO REALIZACJI DROGI, A NIE MARUDZI. PRZECIEŻ JEGO ŻONA DOSTAŁA NOWĄ, LEPIEJ PŁATNĄ PRACĘ.

~Lubomirski

Z tej ulicy i tak najwiecej kozystają okoliczni wieśniacy i przedstawiciele hadlowi, interesanci tych wielkich firm produkujących nowoczesną tandetę. Lepiej zająć się ulicami w głębi miasta.

~GłosPrawdy

To znaczy że ta ul Przemysłowa będzie taka jak ul Staszica co ciągnie się aż na ozet ? Jeśli tak to super ,ale przydał by się tunel bo jest przejazd kolejowy i znów będzie to samo i budowa nowej drogi nic nie zmieni! W szczególności jeżdżą tam tiry sporo tego transportu jeżeli droga solidnie nie zostanie zrobiona to szybko stanie się taka jak była! Przede wszystkim musi być droga dla rowerzystów ale nie bruk tylko asfalt!