Dotacje na usunięcie azbestu
Pozbądź się szkodliwego azbestu. Powiat stalowowolski dofinansowuje koszty inwestycji związanej z demontażem, usunięciem i unieszkodliwieniem elementów zawierających azbest.
Czasu na usunięcie azbestu jest bardzo dużo?
Azbest jest substancją stwarzającą szczególne zagrożenie dla środowiska. Wykorzystanie go, przemieszczanie oraz eliminowanie dozwolone jest przy zachowaniu szczególnych środków ostrożności. Obecnie wiadomo, iż może być szkodliwy dla zdrowia. Na mocy prawa azbest może być wykorzystywany nie dłużej niż do końca 2032 roku. Największym zagrożeniem, jeśli chodzi o usunięcie azbestu do zakładanego bardzo odległego terminu, jest brak odpowiedniego wsparcia finansowego.
Kto może skorzystać z dotacji?
Z dotacji powiatu stalowowolskiego mogą skorzystać osoby fizyczne, które spełniają kilka warunków. Po pierwsze, osoba ubiegająca się o dotację musi być właścicielem nieruchomości lub dysponować nieruchomością na cele budowlane, z której usuwane będzie pokrycie dachu. Po drugie, osoba ta zobowiązuje się wykonać prace, zatrudnić specjalistyczną firmę działającą zgodnie z zasadami gospodarowania odpadami ujętymi w ustawie o odpadach oraz zgodnie z ustawą o zakresie stosowania wyrobów zawierających azbest. Ostatnim warunkiem jest przedłożenie potwierdzonego zgłoszenia organowi administracji architektoniczno- budowlanej dotyczącej wykonania robót budowlanych lub prawomocne pozwolenie na budowę, w przypadku gdy podczas rozbiórki elementów budowlanych zawierających azbest nastąpi przebudowa obiektu.
Dotacja nie przysługuje w przypadku usuwania azbestu z obiektów budowlanych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Jaka jest wysokość dotacji?
Dotacja udzielana przez powiat ma charakter częściowej rekompensaty kosztów związanych z likwidacją odpadów przy realizacji inwestycji. Jest ona przyznawana w wysokości 10 zł za metr kwadratowy powierzchni dachu obiektu budowlanego (jednak nie więcej niż 1000 zł).
Wnioski o dotację będą realizowane przez powiat stalowowolski według kolejności zgłoszeń, do wyczerpania rocznego limitu środków finansowych przeznaczonych na to zadanie.
Komentarze
A tu mam taki adresik ... http://bezazbestu.com.pl/faq/ ... a to frgmenty najczęściej zadawanych pytan na portalu ... #Posiadam azbest na swojej nieruchomości. Jak się go pozbyć?
W przypadku zidentyfikowania azbestu na własnej nieruchomości, przede wszystkim nie należy wpadać w panikę. Wyroby azbestowe, bez wyraźnych oznak erozji lub uszkodzeń mechanicznych, nie stanowią takiego zagrożenia jak choćby w przypadku próby ich własnoręcznego usunięcia. Fakt posiadania azbestu na swojej nieruchomości należy zgłosić do właściwego urzędu gminy. Jeśli miasto/gmina posiada uchwalony program usuwania azbestu, może wnioskować o środki na usuwanie azbestu, które przyznawane są z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Środki te docelowo przeznaczane są na refundację kosztów poniesionych bezpośrednio przez osoby prywatne, które wynajęły firmy do usunięcia azbest z ich nieruchomości lub też mogą być wykorzystane do wyłonienia w ramach gminnego przetargu konkretnego podmiotu, który będzie świadczył usługi demontażu, transportu i unieszkodliwiania na danym obszarze. Należy zatem uzyskać informację od urzędu miasta lub gminy o możliwość wzięcia udziału w organizowanym przez miasto/gminę programie usuwania azbestu. Jeśli miasto/gmina nie oferuje takiej możliwości w danej chwili, prawdopodobnie zrobi to w niedługim czasie. Jeśli wyroby azbestowe nie są w złym stanie technicznym - warto cierpliwie zaczekać. Wysokość refundacji kosztów usuwania azbestu może sięgać nawet do 100%. Aby móc dobrze zaplanować własne wydatki należy jednak dowiedzieć się na jakich zasadach przyznawane będą środki na usuwanie azbestu oraz jakiej wielkości planowana jest refundacja, ponieważ w każdej gminie może być one różna...... #Czy mogę sam zdemontować azbest na swojej nieruchomości?
Samodzielny demontaż wyrobów azbestowych jest prawnie zabroniony. W związku z ryzykiem utraty zdrowia jakie niesie ze sobą samodzielny demontaż wyrobów azbestowych na własnej nieruchomości, zdecydowanie odradzamy tego typu działania. Pracownicy profesjonalnych firm, zajmujący się demontażem azbestu na co dzień, są narażeni na szkodliwe działanie pyłu azbestowego 1000 razy bardziej niż zwykli użytkownicy wyrobów azbestowych. Brak wiedzy i odpowiednich zabezpieczeń, a co więcej doświadczenia w demontażu azbestu może skutkować utratą zdrowia.... #Posiadam niewielką ilość azbestu na ogródku działkowym. Do kogo zgłosić się o pomoc?
Jeżeli własność gruntu, jaki stanowi ogródek działkowy, należy do jednostki samorządu terytorialnego, np. do gminy, należy niezwłocznie podać informację o istniejących wyrobach azbestowych danemu podmiotowi. Gmina, jako właściciel gruntu zobowiązana jest do usunięcia azbestu. W przypadku, gdy azbest jest w złym stanie technicznym, właściciel gruntu na jakim on się znajduje, zobowiązany jest do niezwłocznego usunięcia wyrobu. Użytkownik ogródka działkowego powinien domagać się podjęcia właściwych działań, niezależnie od tego, kto jest właścicielem gruntu... #Mogę bezpłatnie usunąć eternit ze swojej posesji, niestety nie posiadam wystarczających środków na montaż nowego pokrycia dachowego. Czy istnieją dopłaty do budowy nowego dachu?
Obecnie dopłaty do nowego pokrycia dachowego nie istnieją. Dla wielu osób stanowi to poważną barierę przy podejmowaniu decyzji o usunięciu dachu eternitowego z danego obiektu. Gminy coraz częściej dysponują środkami na usuwanie azbestu, refundując koszty usunięcia azbestowych pokryć dachowych nawet do 100%. Niestety niemały koszt zakupu i montażu nowego dachu spada na właściciela. Zmiana tego stanu rzeczy mogłaby znacząco wpłynąć na poprawę tempa usuwania azbestu w Polsce. Dlatego też Federacja Zielonych GAJA – przy wsparciu Głównego Koordynatora Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu w Ministerstwie Gospodarki oraz Głównej Ekolog Banku Ochrony Środowiska SA - rozpoczęła rozmowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Proponujemy stworzenie pełniejszego systemu dopłat nie tylko do usunięcia, ale również do zakupu i montażu nowych pokryć dachowych. Założenia proponowanego przez nas systemu są porównywalne z systemem dopłat do zakupu i montażu kolektorów słonecznych. Wówczas mogłyby sięgać nawet kilkudziesięciu procent dopłaty do nowego dachu, po wcześniejszym demontażu eternitu. Szczegóły dotyczące wszelkich ustaleń ws. rozszerzenia systemu finansowania będą przekazywane Państwu na bieżąco... itd., itd.
Taki artykulik z ekorynek.com...... "Chociaż od trzech lat samorządy mogą korzystać z publicznego dofinansowania na usuwanie wyrobów zawierających azbest, to zaledwie pół tysiąca ma opracowane, lub realizuje gminne plany w tym zakresie. To warunek sięgnięcia po dofinansowanie, pozwalające w 100% sfinansować bezpieczne usunięcie, transport i składowanie zniszczonych płyt azbestowo-cementowych.
Oferta NFOSiGW aktualna do 2016 roku, warta ponad 65 milionów złotych, skierowana jest do aktywnych gmin, które chcą pomóc swoim mieszkańcom w usunięciu zniszczonych dachów eternitowych.
Sięgając po dofinansowanie oferowane przez fundusze ochrony środowiska, samorządy mogą uporać się z unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest, zminimalizują negatywne skutki zdrowotne dla ludzi i szkodliwe oddziaływanie azbestu na środowisko. Mieszkańcom zaś zaoferują pomoc finansową, w pełni pokrywającą koszty usunięcia eternitu z dachów budynków..... jest to tekst z kwietnia zeszłego roku .... wychodzi na to ze niestety nasi urzędnicy chodza do pracy jedynie po pensyjum a rozwiazywanie problemów życiowych mieszkancow pozostawiają samym sobie :( czas chyba już wymienić towarzystwo przynajmniej w 90 % w naszych urzędach trudno jakos damy rade później zyc ...pozdrawiam
kudlaj
do robinson mam to gdzieś że jestem pod...rdalacz nie pozwole żeby mnie ktoś truł.
Uzasadnij jak dach sąsiada truje Ciebie.
Prawdę mówiąc ta dotacja nie starcza nawet na zapłatę tej "niby specjalistycznej firmie"
To jest nabijanie kasy kilku firmom mającym uprawnienia do demontażu
Gdyby było dofinansowanie jak to ktoś opisał po Rzeszowsku - gdzie mnie nic nie interesuję i nie muszę dopłacać to rozumiem
Jest inne wyjście z sytuacji:
-zgłaszam
-demontuję
-firma odbiera ten eternit( lub osobiście odwożę go we wskazane miejsce)
-otrzymuję z tego tytułu jakąś DOTACJĘ, która ma być zachętą do pozbycia się w sposób legalny eternitu.
Bo w obecnej chwili bardziej opłaca się samemu zdemontować i na własną rękę pozbyć się go (w lesie,.... itp)
Niech włodaże starostwa pomyślą o tym co napisałem
Mysle, ze kwota dotacji jest niewspolmierna do kosztu, jaki nalezy poniesc z wymiana porycia dachowego i, ze to jest powod, iz tak duzo jeszcze eternitu lezy na dachach. Ludzie nie maja pieniedzy na zycie, oplaty, to co tu mowic o wymianie dachu. Przykre to, ale prawdziwe.
Z tego eternitu dachowego ktoś ułożył ładny stosik na wale przeciwpowodziowym w połowie odcinka pomiędzy mostem a drogą z Chłopskiej Woli.
do robinson mam to gdzieś że jestem pod...rdalacz nie pozwole żeby mnie ktoś truł
W takim Reszowie jak się nie myle to calosc usługi jest gratis ... wiec zgłaszam ze posiadam taki dach z eternitu i ... już panowie przyjadą zabiorą , a kto z kim się będzie rozliczal, na jakich zasadach to mnie już dynda ot i merytoryczne załatwienie klimatu :]a nie jakies tam smieszne 10 zeta za metr !! skoro tak to sciagam dach i wywalam do śmietnika na jedno wyjdzie pozdrawiam
Ładny jesteś pod..pier..dalacz
To takie pieprzenie
Sąsiad dwa lata temu pokrył budynek gospodarczy (szope) okolo 24m2 płytami asbestowymi (eternitem) Co jest zabronione!!! sprawa została zgłoszona do wydziału ochrony środowiska i do gminy i co? i GÓWNO!!! azbest dalej jest i w ogóle nikt w Stalowej Woli i gminie Zaklików nie był zainteresowany.!!!
a co z porzuconym azbestem w lesie i na łąkach?