Światowy Dzień Konsumenta

Image

15 marca przypada Światowy Dzień Konsumenta. Z tej okazji w „Budowlance” kolejny rok z rzędu odbył się Konkurs Wiedzy Konsumenckiej. Uczniowie spotkali się też z powiatowym rzecznikiem konsumenta Jerzym Kozielewiczem.

Obchody tego dnia odbyły się po raz pierwszy w 1983 roku, w rocznicę przemówienia prezydenta Johna Kennedy’ego, wygłoszonego w roku 1962 w Kongresie Stanów Zjednoczonych. Dotyczyło ono projektu ustawy o ochronie praw konsumenta. Wówczas prezydent USA sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów: prawo do rzetelnej informacji, prawo do bezpieczeństwa, prawo do wyboru oraz prawo do bycia wysłuchanym, określane jako prawo do reprezentacji. Z jego ust padło też znane stwierdzenie: "Konsumenci to my wszyscy". W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od roku 2000.

Obchody Światowego Dnia Konsumenta stały się już tradycją w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Stalowej Woli. To właśnie z tej okazji pod patronatem honorowym starosty powiatu stalowowolskiego Roberta Fili odbył się po raz drugi Szkolny Konkurs Wiedzy Konsumenckiej. Wzięło w nim udział 108 uczniów Liceum i Technikum. Największą wiedzą wykazał się uczeń IV klasy Technikum Budowlanego Arkadiusz Tabor, wygrywając konkurs. Drugie miejsce zajął Dariusz Błądek, uczeń IV klasy Technikum Logistycznego, trzecie miejsce przypadło Piotrowi Delekcie, uczniowi II klasy Technikum Logistycznego. Uczniowie otrzymali nagrody z rąk powiatowego rzecznikiem konsumenta Jerzego Kozielewicza oraz zastępców dyrektora Lucyny Dul i Tomasza Sekulskiego. Jerzy Kozielewicz zażartował nawet, podkreślają poziom wiedzy uczniów, że rośnie mu prawdziwa konkurencja, zagraża mu zwłaszcza zwycięzca konkursu.

W kolejnej części spotkania Powiatowy Rzecznik Konsumentów opowiedział młodzieży o prawach jakie mają konsumenci. W kontaktach z producentami i sprzedawcami znajdują się oni z reguły w mniej korzystnym położeniu. Wynika to najczęściej z ich niedostatecznej wiedzy o produkcie, czy przysługujących ich prawach. Rzecznik podał wiele różnych praktycznych wskazówek dotyczących m.in. warunków i zasad składania reklamacji. Uczniowie mogli dowiedzieć się, że u rzecznika każdy może uzyskać indywidualne i bezpłatne porady prawne oraz informacje w zakresie swojej sprawy. Ponadto rzecznicy występują w imieniu konsumentów do różnych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

- Bardzo często zdarza się tak, że sprzedawca, do którego przychodzi się z reklamacją, chce zrzucić z siebie obowiązek i albo świadomie, albo nieświadomie odsyła nas do gwarancji. Pamiętajmy, że my, jako konsumenci, decydujemy czy my wybieramy drogę gwarancji, czy reklamacji. Warto przejrzeć sobie gwarancję i stwierdzić, co jest korzystniejsze: ustawa o niezgodności towaru z umową, czy gwarancja. W swojej praktyce nie spotkałem się, żeby którakolwiek gwarancja dawała możliwość wymiany towaru na nowy, bądź też odstąpienia od umowy, w przypadku istotnej wady, i żądania zwrotu pieniędzy. W żadnej gwarancji tego nie spotkałem, dlatego polecam bardziej korzystać z ustawy o niezgodności towaru z umową. Zgodnie z nią, to sprzedawca odpowiada za sprzedawany towar przez okres 2 lat – mówił Jerzy Kozielewicz.

[MP]

Przewiń do komentarzy














Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~anil

Pan Kozielewicz na jednej z fotek z wyciągniętym kciukiem tzn. po pierwsze wszyscy na tym stanowisku z wyłączeniem mnie... tak nalezy chyba interpretować.!

~lol

Smutni i znudzeni ci konsumenci. Pewnie woleli przejść od słów do czynów zamiast tam siedzieć.

~alfa

po minach uczniów widać jakie to było interesujące

~tota

Kozielewicz ma wygląd bazyliszka i usmiech szydercy!