Nowa ustawa o zbiórkach publicznych
W tym tygodniu wejdzie w życie nowa ustawa o zbiórkach publicznych. Do organizacji zbiórki nie będzie już potrzebne pozwolenie, wystarczy zgłoszenie w Internecie!
Nowa ustawa wejdzie w życie 18 lipca 2014 roku, została ona opracowana przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wspólnie z organizacjami pozarządowymi.
Nowa regulacja wprowadza elektroniczną formę zgłaszania zbiórek oraz ich publikację na specjalnie utworzonym w tym celu portalu internetowym.
Najważniejsze z wprowadzanych zmian to:
- Obsługa zgłoszeń zbiórek publicznych będzie prowadzona wyłącznie w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji;
- Pozwolenia na zbiórki publiczne zastąpione zostaną zgłoszeniem zbiórki publicznej – decyzje wydawane przez różne organy administracji zostaną zastąpione zgłoszeniem, dane ze zgłoszenia będą zamieszczane na portalu zbiórki.gov.pl
- Zgłoszenie, aktualizację danych, sprawozdanie będzie można wysłać elektronicznie, z wykorzystaniem gotowych formularzy, z użyciem profilu zaufanego ePUAP albo bezpiecznego podpisu elektronicznego oraz w formie tradycyjnej, papierowej;
- Wszystkie informacje dotyczące zbiórek będą dostępne na portalu zbiórki.gov.pl;
- Zbiórki elektroniczne (np. przelewy na rachunek bankowy, wpłaty online, wysyłanie sms’ów) można będzie prowadzić bez dodatkowych formalności - nowa ustawa dotyczy wyłącznie zbiórek organizowanych bezpośrednio w miejscach publicznych;
- Obniżone zostaną koszty związane z organizacją zbiórek publicznych - zniesiona zostanie opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek oraz obowiązek publikacji sprawozdań w prasie.
Dodatkowe informacje o nowej ustawie można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji www.mac.gov.pl
Komentarze