Miasto ubiega się o środki na hybrydy
Jest szansa, że po Stalowej Woli będzie jeździć 16 nowych i nowoczesnych autobusów hybrydowych wartych 27 mln zł!
Gmina Stalowa Wola jakiś czas temu jako lider przystąpiła do Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Stalowej Woli. Daje to możliwość ubiegania się o duże środki finansowe z Unii Europejskiej. Gmina planuje w ramach Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego zakupić m.in. autobusy komunikacji miejskiej. Środki te mogą zostać przeznaczone tylko i wyłącznie na zakup autobusów niskoemisyjnych, tj. z napędem hybrydowym elektrycznym lub zasilane innym paliwem niż ON. Wstępne założenia określone zostały w dokumencie „Karta przedsięwzięcia/projektu zintegrowanego” i przewiduje zakup 16 nowych autobusem z napędem hybrydowym o wartości 27 mln zł! Poziom dofinansowania ze środków Unii Europejskiej jest na poziomie aż 85%. Dokumenty w sprawie tego projektu zostały przekazane do oceny do Urzędu Marszałkowskiego.
Zakład Miejskiej Komunikacji Samochodowej w styczniu br. zwrócił się do firm produkujących autobusy hybrydowe celem wypożyczenia pojazdów do testów. Na wniosek ZMKS-u odpowiedziała jedynie firma MAN. Testy autobusu z napędem hybrydowym MAN Lion's City Hybrid A37 rozpoczęły się od 8 kwietnia i trwały do 14 maja br. Główny zespół układu napędowego w testowanej hybrydzie to: silnik spalinowy Diesela o mocy 184kW/250 KM przy 2.300 obr/min, o pojemności 6.871 cm3, dwa silniki/prądnice synchroniczne prądu zmiennego o mocy 75 kW, prądnica/rozrusznik o mocy 150 kW, kondensatory, falowniki, przetwornica, grupa oporowa, przekładnia sumująca, przekładnia pośrednia, układ chłodzenia, wał Cardana, układ zabezpieczający przed porażeniem prądem, układy wysokonapięciowe prądu stałego, układy prądu zmiennego itd.
Jak okazało się po testach autobus hybrydowy cechuje się znacznie wyższą sprawnością w trudnym ruchu miejskim, w porównaniu do najnowocześniejszych miejskich autobusów wyposażonych w konwencjonalny silnik wysokoprężny. Średnie zużycie paliwa podczas testów wyniosło 25,50 litra na 100 km przy mało doświadczonej obsłudze, jeżeli chodzi o prowadzenie tego typu autobusów. Dla porównania, obecnie autobusy spalają ok. 33 litrów na 100 km. W porównaniu z eksploatowanymi przez ZMKS na tych samych liniach autobusami MAN Lion's City Hybrid A37, hybryda zużyła średnio 22,73% mniej paliwa. Producent podkreśla, że oszczędności na paliwie mogą wynieść nawet 30%. To jednak nie jedyny plus nowoczesnej hybrydy, jest ona komfortowa zarówno dla pasażerów, jak i dla kierowców, rusza z przystanków bez hałasu i bez emisji spalin, zostały w niej zastosowane nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne. Pozyskanie 16 nowych autobusów tego typu pozwoliłoby na znaczne oszczędności.
Komentarze
Gruby oszalał do reszty, jak można tak trwonić dofinansowanie.Powietrze będzie głąb woził ??????
w ogóle wszystkie miasta powinny mieć pojazdy hybrydowe. W Warszawie już coraz częściej widzi się priusy hybrydowe i autobusy ale to dopiero początek.
Uruchomić miejską na bazie busów.Zwiększyć częstotliwość kursów do 2o minut,wprowadzić dla wszystkich bilety w cenie 1,50zł.
Stadion RST matole I nie mów że nie można bo można Mielec buduje w ramach ZIT-ów halę sportową.....
Widzę, że sami fachowcy. A co proponujecie wpisać do naszego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego? Już czas na wniosek, żeby nam kasiora nie przepadła. Macie lepsze pomysły? Czego nam najbardziej potrzeba?
Kolejny debilny pomysł Szlęzaka. Już nie ma co wymyślić lepszego. Drogi byś w mieście zrobił matole, obwodnicę. K....wa ca za miasto.
A przed startem rundy rozkopano stadion na którym już firmy znajomków porobiły niezle pieniążki a dalej nie można na nic normalnie grać i oglądac meczów. Wspaniale
I KOMU TO POTRZEBNE ???
Hybrydy nadają się do obsługi zupełnie innych połączeń, niż te które są w STW. Przede wszystkim silnik elektryczny jest tam wykorzystywany przy niewielkiej prędkości i z założenia taki autobus jest ok, gdy mamy do czynienia z ruchemi mieszanym np dojazd spod miasta, do zakorkowanego centrum, gdzie silnik hybrydowy zostanie wykorzystany, a z racji innych ograniczeń, nie będzie można użytkować autobusu o innym rodzaju napędu. Nie oszukujmy się hybrydy tworzy się po to, aby wysprzedać jak najwięcej starych autobusów w technologii diesla, nie aby coś oszczędzić czy żeby być bardziej pro-eko.
Dobrym przykładem wykorzystania hybryd są np miasta niemieckie, gdzie na starówkach obowiązuje zakaz wykorzystywania silników z zapłonem samoczynnym (dymienie i niszczenie elewacji budynków) i hybrydy się tam z powodzeniem sprawdzają. Problem w tym, że obecnie miasta niemieckie już ich nie kupują, bo wybierają technikę elektryczną lub gazową. Solaris - polska marka - zrobił bardzo dobry autobus elektryczny. Solbus ma LNG. Szlęzak zapewne o tym nie wie, tak samo jak dyrektor MZK, ale co się będę wymądrzał. Poszedł przekręt na kompaktor, pójdzie i na autobusy. A Stalowa Wola dalej będzie w tyle za innymi rozwijącymi się miastami z regionu.
A wiecie czy się różni jeden od drugiego? jeden łysy bo mądry sprawdzone a drugi kudłaty bo kto widział barana łysego pewne.
hybryda, nie zauwazyłem żeby ktoś coś uzuwał, tutaj raczej nie robią takich lodów, jak na stalówce
a moim zdaniem tez Szlęzak oszalał.
Dobrze ktoś napisał: |Szlęzak oszalał i powinno się go przebadać. Są ważnoiejsze sprawy w mieście. Grubas na Stalówce wypowiada się o podsłuchach , Ukrainie, polityce zagranicznej. Szkoda że nie wypowiada sie w temacie spraw miejskich. No bo w sumie o czym miałby gadać??/ O 86 milionach długu? Ciekawe skąd weżmie na wkład własny skoro żeby spłacać kredyty bierze kolejne?
Ja tez.
małe autobusy, nie takie gimbusy :-) na wala takie stodoły w wyludniającym się zaścianku. Jaki wkład na service i lokalne oprzyrządowanie?
/??? Wszystkie najnowsze oferty wyborcze są adresowane na po-wyborach :-) Jak wyjdzie to szampan, jak nie wyjdzie to wina nowych władz. A władza się zmieni na 100% wiec im więcej manny z nieba tym lepiej
I decyzja przed wyborami czy po ?
~freeds weź ty się lepiej zorientuj jak działa hybryda i nie słuchaj kolegów tak samo rozgarniętych jak ty. Hybryda własnie najlepiej się sprawdza przy niskich prędkościach a tak jak Jacek napisał odzyskuje energie przy hamowaniu.
Inna sprawa, że w stalowej by się przydało 3 razy tyle autobusów by jeździły 3 razy częściej ale mniejszych i całkowicie elektrycznych.
Czy ktoś zatrzyma Szlęzaka w jego idiotycznych pomysłach?Przecież on oszalał,większość autobusów wozi powietrze!
freeds zmień dilera. Hybrydowy autobus radzi sobie właśnie najlepiej przy odzyskiwaniu energii przy hamowaniu, a potem skumulowaną energię wykorzystuje do rozpędzania. Ideał przy naszej czerwonej fali
Z tego co wiem, a wiem to z pewnego źródła od kierowcy z MKSu, to taka hybryda jest uzasadniona przy jeździe od 40 km/h wzwyż, nie czarujmy się, gdzie u Nas taki autobus wyciągnie jak co chwilę są czerwone światła i przystanki. Głupi pomysł, chyba ktoś łapówkę dostał od dostawcy tych hybryd!
do wyborca: chodzi Ci o 1 listopada?
Kto będzie nimi jeździł? Przecież komunikacja miejska w Stalowej Woli nie istnieje. Zgadnijcie, w który dzień autobusy jeżdżą najczęściej. Jest tylko 1 taki dzień w roku. Niestety, w pozostałe dni trzeba długo czekać na przystanku, a w sobotę i niedzielę dojazd gdziekolwiek graniczy z cudem.
Hybryda potrzebna w Stalowej jak dziura w moście. Zwyklymi mało kto jeździ bo kursują tak często jak autobus nad morze.
Do puki normalnie nie będą funkcjonować te autobusy chodzi mi o rozkład jazdy to te nowe autobusy na sranie mi potrzebne . Kupują tylko po to żeby poprawić wizerunek miasta lub ZMKS co za głupota!
A coś konkretniej? Źle napiasłem? Nie zmienię, podoba mi się tutaj i nie będziesz mnie przeganiał.
Hybrydy to błąd i przestarzała technologia!!! Ale Szlęzak jest oczywiście najmądrzejszy i najlepiej wie, więc w Stalowej Woli były już przestarzałem MAN z silnikiem diesla, teraz opchną nam Hybrydy, które nie mają żadnego uzasadnienia, w przypadku eksploatacji w tak małym mieście i również wychodzą z użytku.