Ilu z nas jeździ na gapę?
Jak się okazuje gapowicze na Podkarpaciu winni są przewoźnikom 4,24 mln zł, w skali kraju jest to już 288,6 mln zł! Sprawdziliśmy czy jazda na gapę to częsty proceder w Stalowej Woli oraz ile winni są lokalni dłużnicy…
Stalowa Wola
W Stalowej Woli od 1 lutego sprawdzaniem biletów, windykacją należności z tytułu jazdy bez ważnego biletu w autobusach Zakładu Miejskiej Komunikacji Samochodowe zajmuje się firma REDIS. Od lutego do końca czerwca gapowicze złapani w autobusach ZMKS Stalowa Wola winni są 90 tys. zł. Firma REDIS przez okres 5 miesięcy przeprowadziła 4.871 kontroli biletów, ujawniając 421 przejazdów bez biletu lub z biletem o zaniżonej cenie lub bez dokumentu uprawniającego do ulgowego przejazdu. Najbardziej zadłużonymi gapowiczami w ZMKS Stalowa Wola są: pewna kobieta, której dług wynosi ok. 3,2 tys. zł oraz mężczyzna, którego dług wynosi ok. 1,2 tys. zł. 4 innych dłużników posiada zadłużenie o wartości przekraczającej 900 zł na osobę.
Statystycznie na gapę w Stalowej Woli częściej jeżdżą mężczyźni. Stanowią oni 57,14% gapowiczów (kobiety 42,85%). Bez biletu próbują podróżować zarówno osoby młode, jak i starsze. Według danych firmy REDIS osoby w wieku 11-20 lat stanowią aż 45% wszystkich tych, którzy próbują podróżować bez ważnego biletu lub dokumentu uprawniającego do ulg. W przypadku pozostałych grup wiekowych wygląda to następująco: osoby w wieku 21-30 lat- stanowią 18% gapowiczów, 31-40 lat– 9,32%, 41-50– 4,28%, 51-60 lat- 5,29%, 61-70 lat– 7,56%, 71-80lat- 6,05%, 81-90 lat– 2,02%.
Podkarpacie
Długi 5667 gapowiczów na Podkarpaciu osiągnęły kwotę 4,249 mln zł, dotyczy to zarówno przewozów koleją, jak i miejską komunikacją. Najbardziej zadłużony gapowicz w województwie podkarpackim to 40-letnia kobieta z Sanoka, która posiada zadłużenie na wartość 15 tys. zł. Inny 34-latek z Przemyśla ma do zapłaty ponad 9 tys. zł.
Statystycznie w województwie na gapę częściej jeżdżą i uchylają się od płacenia mandatów mężczyźni, stanowią oni aż 83,87% gapowiczów (kobiety 16,13%).
Kraj
W skali kraju pasażerowie złapani bez biletów winni są łącznie miejskim przewoźnikom 288,6 mln zł. Co ciekawe, za kwotę tę można by kupić około 222 nowoczesnych autobusów (to cała zajezdnia miasta wojewódzkiego). W ramach komunikacji miejskiej Rzeszów posiada około 200 autobusów, można by więc za kwotę długu wymienić wszystkie autobusy na nowe.
Według danych Krajowego Rejestru Długu osoby w wieku 25- 35 lat stanowią aż 37% wszystkich dłużników. W samej Warszawie w ciągu 4 lat złapano ponad 1 milion nieuczciwych pasażerów. 81% ankietowanych przyznaje się, że kasuje bilety, z czego tylko 1/3 widzi związek kasowania biletów z poprawą komunikacji miejskiej. 58% badanych przyznało, że kasuje bilety, gdyż obawia się kontrolera. Z badań wynika, że pod względem osiąganych dochodów gapowicze nie różnią się od osób kasujących bilety. Można więc wyciągnąć wnioski, że to nie brak pieniędzy jest przyczyną niepłacenia za przejazd.
Komentarze
A jak ta kwota się ma wporównaniu z kwotą generowaną przez watykańskich gapowiczów podatkowych?
Ceny to sa u nas calkowicie europejskie, Ale gdy policzymy 1 euro za 1 zloty oraz nasze miesieczne i ich tygodniowe pobory. I wtedy i nasze dochody sa europejskie. To jest miasto rowerow z tego powodu, sciezki rowerowe sa rownie wazne jak drogi wiec.
Też nie kasuję biletów. Mam semestralny.
Dajcie najpierw ludziom zarobić, żeby nie ciułali z miesiąca na miesiąc a potem miejcie pretensje o jazdy na gapę.
Pretensje, ze jada na gapę...
Wprowadzcie system taki, jaki jest w Londynie. Rozpisze jak dla prostego chłopa.
1. Wchodzi się wejsciem od kierowcy. Wychodzi się srodkowymi, tylnymi drzwiami.
2. kasuje sie bilet/ skanuje sie karte miejska przy czytniku zlokalizowanej obok kierowcy.
3. Nie masz biletu? Nie pojedziesz. Kierowca dzwoni po policje, ale zanim to nastąpi pasażerowie skutecznie wyperswadują gapowiczowi jazdę bez biletu - proste.
W Londynie każdy jezdzi z biletem (karta Oyster) bo inaczej nie pojedziesz.
No w statystykach dyro jest dobry papier wszystko przyjmie czytając artykuł jest dobry ale wszystko tkwi w szczegółach .Jak ktoś się chce zabawić w matematykę i zna temat to facet zielonego pójdęcia nie ma że to przedstawienie jego wyliczeń ,go kompromituje .Przy prostym obliczeniu wychodzi mi 11kontroli na 1pracownika dziennie ,licząc dalej wystawiono 3mandaty dziennie chodź wiadomo że kontrole są jakie są .KPINA !!!PRZECZYTAJCIE WCZEŚNIEJSZE ARTYKUŁY I ZAPOWIEDZI DYREKTORA . MIESZKAŃCY STALOWEJ WOLI !!!!!!!WYBORY BLISKO !!!!!!!!! CDN PRAWDA ....PRAWDA ......PRAWDA
Tak samo się te firmy zmieniają jak ten rozkład jazdy jestem ciekaw kto go układa.
A to juz jakas nowa firma nie ta kielecka bo ta kielecka miała inna nazwe.A ten Sokołowski jeszcze pracuje bo jak przeczytałem jego oświadczenie majatkowe za ubiegy rok to ludzie takie zarobki i jeszcze EMERYTURA ten prezydent Szlezak już NIE musi się to zmienić młodzi ludzie nie mają pracy uciekaja za chlebem a tu emeryturka i pensja i to jaka.I dziwić się że ZMKS tak byle jak przedzie chyba ze juz nie pracuje to moze się to zmieni.Panie ZAborowski Panie Nadbereżny na PREZYDENTA i przyjżyjcie się dobrze dobrz i dokładnie ZMKS-owi.Życzę powodzenia.