Kluzik-Rostkowska w Stalowej Woli
W CEZ debatowano na temat wprowadzenia zmian potrzebnych od zaraz w zakresie kształcenia zawodowego. Minister Edukacji Narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska wysłuchała propozycji i postulatów pracowników oświaty z naszego regionu...
20 października w Centrum Edukacji Zawodowej odbyła się konferencja oraz debata „Zawodowcy potrzebni od zaraz- fakty i wyzwania”. Wydarzenie to zgromadziło dyrektorów szkół i placówek, przedstawicieli organów prowadzących kształcenie zawodowe oraz pracowników oświaty z całego Podkarpacia.
Podczas konferencji poruszono m.in. takie temat jak: „szkolnictwo zawodowe wobec wyzwań rynku pracy”, organizacja egzaminów zawodowych, planowanie kształcenia i egzaminowania w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe.
- Dzisiaj na sali byli i dyrektorzy szkół, i nauczyciele zawodów, rzemieślnicy i pracodawcy, więc spotkali się wszyscy ci, którzy współodpowiadają za jakość i poziom szkolnictwa zawodowego. Młodzież już dojrzała i wie o tym, że najlepiej mieć jedno i drugie, czyli wykształcenie i fach w ręku (jak to mówią młodzi), czyli odpowiednie kwalifikacje. Znalezienie pracy jest wtedy łatwiejsze. Aspiracje młodzieży są duże, nie chcą byle jakiej pracy, nie chcą być źle opłacani, chcą po prostu kształcić się z sensem, bo jeżeli pójdą do pracodawcy po praktykach, po stażach, to będą mogli powiedzieć: jestem przygotowany do pracy, jestem wykwalifikowanym pracownikiem i oczekuję odpowiedniej pensji za swoją pracę- mówi Renata Butryn, Poseł na Sejm RP.
Trzeba przywrócić wagę szkolnictwa zawodowego
Rok 2014/2015 został rokiem szkoły zawodowej. Jednym z priorytetów ma być współpraca z pracodawcami, dopasowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy czy aktywne pośredniczenie we współpracy pracodawców i szkół.
Jak podkreśliła Minister Edukacji Narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska dzisiaj już wiemy, że posiadanie dyplomu studiów wyższych jest przepustką do znalezienia dobrej pracy. Tymczasem młodzi ludzie uważają, że szkolnictwo zawodowe jest postrzegane jako szkolnictwo drugiej kategorii, a młodzi ludzie, którzy się na nie decydują w oczach społeczeństwa są gorsi i słabsi. Należałoby to jak najprędzej zmienić. Joanna Kluzik-Rostkowska chciałabym, aby uczniowie odbierali technika jako szkoły gdzie mogą nie tylko zdobyć zawód, ale również na tyle dobrze przygotować się z kształcenia ogólnego, by móc kontynuować naukę na studiach wyższych.
- Część ludzi, która dzisiaj idzie do liceum zdecydowałaby się na technikum gdyby wiedziała, że dostanie dwa w jednym tzn. dostanie zawód, który pozwoli zaistnieć na rynku pracy wychodząc z tego technikum, ale i solidne wykształcenie ogólne, które pozwoli później na studiowanie, jeżeli ten ktoś tego będzie chciał, a więc szkoły zawodowe, technika przestaną być szkołami drugiego wyboru, tylko staną się szkołami atrakcyjnego wyboru- mówi Joanna Kluzik-Rostkowska.
Minister Joanna Kluzik-Rostkowska chce przyjrzeć się problemowi zróżnicowania ocen na maturach. Dlaczego wyniki w liceach są dużo wyższe niż w technikach? Ważną sprawą jest także to, by uczniowie mieli okazję skorzystać w szczerszym zakresie z praktyk zawodowych u pracodawców.
- Chciałabym doprowadzić do sytuacji, w której maksymalnie dużo praktyk będzie odbywało się u pracodawcy, bo po pierwsze, taki uczeń uczy się w warunkach rynku pracy, a poza tym istnieje szansa, że ten pracodawca jak zobaczy, że dobrze pracuje, to go po prostu zatrudni- mówi Joanna Kluzik-Rostkowska.
Minister podkreśliła, że ważne jest, by szkoły kształciły w zawodach, które odpowiadają potrzebom rynku pracy, a nie oferowały niepotrzebnego wykształcenia.
- Myślę, że trzeba urynkowić szkolnictwo zawodowe. Ono ma sens tylko wtedy, gdy będzie ściśle skorygowane z rynkiem pracy. Im szkoła lepiej będzie współpracowała z rynkiem pracy, tym będzie miała większe szanse, że będzie miała nabór, że będzie miała młodzież i przetrwa, bo nie oszukujmy się, że jest niż demograficzny i on sprzyja konkurencji, więc ta szkoła, która będzie osadzona lepiej w rynku pracy, będzie miała większe szanse- mówi Minister Edukacji Narodowej.
Mapa szkół zawodowych
Minister Joanna Kluzik-Rostkowska zauważyła, że młodzi ludzie mają bardzo małe rozeznanie w propozycji szkolnictwa zawodowego w swojej okolicy. Wychodząc naprzeciw potrzebom uczniów planowane jest stworzenie specjalnej mapy, na której zostaną zaznaczone wszystkie szkoły zawodowe, zarówno te zasadnicze, jak i technika. Dzięki temu będzie można sprawdzić ofertę szkolnictwa zawodowego w swoim regionie.
Podczas konferencji padło ze strony nauczycieli i dyrektorów placówek oświatowych wiele propozycji zmian w zakresie szkolnictwa zawodowego. Zgłoszono m.in. potrzebę stworzenia podręczników do kształcenia zawodowego, rozwiązań systemowych, które sprawią, że pracodawcom będzie się opłacało zatrudniać uczniów na praktyki, proponowano również przywrócenie techników po zasadniczej szkole zawodowej oraz liceów medycznych i chciano, by zapewniono uczniom szkół gimnazjalnych kontakt z doradcami zawodowymi. Minister Edukacji Narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska zapewniła, że wszystkie zgłoszone jej propozycje zostaną przez nią wzięte pod uwagę.
Po konferencji w CEZ przeniesiono się do LO im. KEN na spotkanie robocze, które dotyczyło m.in. efektów wdrażania nowej podstawy programowej oraz bieżących problemów szkolnictwa ogólnokształcącego. W spotkaniu brali udział nauczyciele ze „Staszica” oraz dyrektorzy szkół z terenu naszego powiatu. W trakcie rozmów zwrócono uwagę na fakt, że 50% młodzieży wciąż kształci się w szkołach ogólnokształcących. Mówiono o zbyt szybkim wyborze przez uczniów kończących gimnazjum rozszerzeń, o potrzebie uelastycznienia programów nauczania i ramowych planów nauczania, o złej organizacji egzaminów maturalnych (chodzi tutaj o terminy), o braku skutecznego wsparcia dla uczniów wybitnie zdolnych itp.
Organizatorami konferencji było Kuratorium Oświaty w Rzeszowie przy współpracy poseł Renaty Butryn, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie i CEZ w Stalowej Woli.
[MagPie]
Komentarze
PO mówimy PA PA 16 Listopada!