Prezydent ws. przetargu na śmigłowce

Image

Czwartkowe obrady sesji Rady Miejskiej prezydent rozpoczął od komentarza w sprawie przetargu na śmigłowce dla wojska. Zdaniem Lucjusza Nadbereżnego na transakcji z Mielcem zyskałaby Stalowa Wola.

Śmigłowiec wielozadaniowy dla naszego wojska będą produkować Francuzi. Podkarpacie po raz kolejny pozbawione zostało prestiżowego zamówienia, a wielu ludzi perspektywy pracy. Nie milknie krytyka takiej decyzji. Rząd się tłumaczy, przekrzykują sie znawcy i fachowcy. Jedno jest pewne. Na odgórnej decyzji straci gospodarka Polski, a co za tym idzie, obywatele. Popieranie rodzimego biznesu nie jest po drodze naszym władzom. Z informacją o pozbawieniu Mielca zamówień rządowych nie zgadza się też Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl, który wystosował w tej sprawie oświadczenie. Również Stalowa Wola nie stoi wobec tego faktu obojętnie.

Prezydent poparł stanowisko zarówno marszałka województwa podkarpackiego, jak i sejmiku województwa. Sprzeciw wobec wyłonienia z przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy dla polskiej armii zagranicznego wykonawcy godzi w interesy także Stalowej Woli. Prezydent Lucjusz Nadbereżny, podczas sesji RM 30 kwietnia 2015 roku zaznaczył, że samorząd Stalowej Woli powinen okazać solidarność w tej sprawie.

- Ta decyzja, w pominięciu naszych regionalnych producentów, uderza w cały region województwa podkarpackiego, jest złym przykładem tego, jak Polska troszczy się o zakłady pracy. Na te śmigłowce będzie wydatkowe 13 mld zł i mam prawo przypuszczać, że gdyby w Mielcu była ta realizacja, to na tym skorzystałaby Stalowa Wola– mówi Lucjusz Nadbereżny.

Na decyzji rządu straci Mielec i Świdnik. Bronisław Komorowski uważa, że "To nie jest czas, żeby kupować sprzęt gorszy, ale nasz" (spotkanie w Lublinie. Tymczasem polskie wojsko potrzebuje 48 śmigłowców dla wojsk lądowych, 10 dla sił powietrznych i 12 dla marynarki wojennej...

AB

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~lado

a co to nas obchodzi nadberezny czy śmigłowce będzie robił amerykanin z mielca czy francuz po łodzią? nic nam do tego

~Edziu

A kiedy nastąpi realizacja wyborczych obietnic Nadbereżnego ? OBIECANA WALKA Z BEZROBOCIEM I NOWE MIEJSCA PRACY, obniżki podatków? To miała być pierwsza uchwała nowej rady.

Całość na SM lub youtube Nadbereżny praca konferencja 15.10.2014r.

~Wampir

Moim zdaniem wybór fracuskiej firmy Airbus Helicopters jako dostawcy helikopterów transportowych dla Wojska Polskiego, na Stalową Wolą wpływu mieć nie będzie. Ale zakłady lotnicze w Mielcu i Świdniku czeka bankructwo. Chyba że znajdą innych klientów, zagranicą.

~eee

A jakie zasługi ma Pan Lucjusz ?. Co do tej pory zrobił, żeby ściągnąć inwestorów do miasta. Bardzo kiepski prezydent i tyle. Za młody, bez doświadczenia.
Ludzie bardzo szybko zauważą, że obietnice nie są realizowane. Trzeba mieć pomysły realne a nie z kosmosu. Ale co tam ludzie bez twarzy idą do polityki i tyle

hans

[cytat]Specjaliści obliczyli, że krajowym producentom koło nosa przejdzie nawet 12 mln zł{/cytat]
No to rzeczywiście kupa kasy ;-)
A liczyli specjaliści w rodzaju redaktorzyny AB.

~tolico

Panie prezydencie niech pan nie wszczyna alarmu tam gdzie się nie pali! Rząd b. dobrze robi ucierając nosa podkarpackiemu, aż prosi się przypomnieć pewne przysłowie, że jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie! Mądre? A jakże!

~piket

a czy nadbereżny szuka inwestorów dla stalowej tak jak obiecał w kampanii? pewnie nie. bo nie ma pojęcia jak się za to zabrać. w przeciwnym razie już by trąbił jak z tymi pierdołami, którymi się teraz zajmuje( nazewnictwo rond, jeżdzenie po konwencjach swojej partii i lansik szeroko pojęty).

~Anka

Ortyl kazał tak mówić to Lucek powtarza. Ble, ble, ble

~kapitan

pomimo braku pojęcia, Ortyl i Pierwszy Pilot RP - Nabereżny muszą ujadać. Tutaj w TVP RZeszów Ortyl wykazuje brak podstawowej wiedzy http://rzesz(...)lotniczy twierdzi że Airbus produkuje śmigłowce w świdniku. Przecież to jest śmiech na sali. STalowa Wola w żaden sposób by nie skorzystała na wyborze Mielca. Sami niech się nie dziwią, że nie zostali wybrani skoro wystawili słabą ofertę bez uzbrojenia. Aha, i nie popieram ani Pis ani PO, tylko kandydatów poza systemowych.

~kapitan

pomimo braku pojęcia, Ortyl i Pierwszy Pilot RP - Nabereżny muszą ujadać. Tutaj w TVP RZeszów Ortyl wykazuje brak podstawowej wiedzy http://rzesz(...)lotniczy twierdzi że Airbus produkuje śmigłowce w świdniku. Przecież to jest śmiech na sali. STalowa Wola w żaden sposób by nie skorzystała na wyborze Mielca. Sami niech się nie dziwią, że nie zostali wybrani skoro wystawili słabą ofertę bez uzbrojenia. Aha, i nie popieram ani Pis ani PO, tylko kandydatów poza systemowych.

hans

A jak Stalowa Wola skorzystała na przesunięciu do Mielca zaplanowanych środków na budowę mostu?

~kapitan

Aby rozwiać wszelkie wątpliwości i wytłumaczyć tym zacietrzewionym... szczegóły przetargu na śmigłowce.
Tekst znaleziony w Sieci.
ALE LEPIEJ CHYBA TEGO STREŚCIĆ JUŻ NIE MOŻNA!

1. MON ogłosiło przetarg na zakup 70 średnich śmigłowców. Podało wymaganą specyfikację i terminy (2017 rok pierwsze dostawy)
2. MON w przetargu nakazała firmie zwycięskiej utworzenie centrum serwisowego w WZL1 w Łodzi aby państwo miało kontrolę nad serwisowaniem maszyn i aby nie dochodziło do sytuacji jak obecna se Świdnikiem, który wykręca się jak może i 8 lat! modernizuje nasze Sokoły!
3. Pomimo, że Agusta Westland (PZL Świdnik) posiada w ofercie śmigłowce sprawdzone, spełniające wymagania jak AW101 wystawia do przetargu mały, niesprawdzony AW149, który żaden inny kraj nie chce kupić gdyż jest to przerobiony cywilny śmigłowiec (Rosnieft kupił sobie takie cywilne śmigłowce).
4. Tak samo firma Sikorsky mając w ofercie śmigłowiec S-92, wystawia do przetargu mniejszy S-70i który spełnia tylko część wymagań.
5. Airbus jako jedyny wystawia odpowiednio duży śmigłowiec EC725 Caracal, który spełnia nasze wszystkie wymagania techniczne.
6. Śmigłowiec AW149 nie zapewnia wystarczającej pojemności aby zmieścić sensowną ilość żołnierzy (wymagane 12) z ekwipunkiem. Jak śmigłowiec na bazie wersji cywilnej nie zapewnia ani sensownej osłony przedziału załogi, charakteryzuje słabymi parametrami takimi jak: maksymalny pułap, czas wznoszenia, prędkość przelotowa, ładowność, masa startowa. Jednym słowem śmigłowiec dobry na wycieczki VIP, a nie do latania w wirze walki.
7. Śmigłowiec S-70i to eksportowa wersja śmigłowca UH-60 Black Hawk (swoją drogą świetny śmigłowiec) z którym ma wspólny niestety tylko kadłub. Śmigłowiec proponowany Polsce przez firmę Sikorsky (PZL Mielec) jest pod każdym względem gorszą konstrukcją od wersji użytkowanej przez US Army (a nawet Słowacji sic!). Posiada słabsze silniki, stary typ wirnika(pogarszając parametry lotne), uproszczoną awionikę, oraz brak wyposażenia dodatkowego poprawiającego świadomość sytuacyjną załogi oraz jej skuteczność na polu walki. Jak bardzo jest to odchudzona wersja może świadczyć fakt, że S-70i jest lżejszy od UH-60 o 0,5t! Dlaczego zaoferowano nam taką słabszą wersję. Ponieważ podobnie jak AW149 nikt nie chce jej kupować tylko wybiera UH-60 lub najbardziej odpowiedni dla nas S-92. Próbie sprzedania nam gorszego Black Hawk'a sprzyjał fakt jego produkcji w PZL Mielec.
8.EC725 Caracal to sprawdzona konstrukcja, podobnie jak Black Hawk od wielu lat unowocześniana i choć konstrukcyjnie nie najnowsza będąca w czołówce. Wbrew powszechnej opinii laików data powstania prototypu nie ma znaczenia jeśli założenia konstrukcyjne były słuszne i tak jest w przypadku Caracala. Jeśli chodzi o parametry samej maszyny Caracal bije swoich konkurentów na wszystkich płaszczyznach. Zapewnia wystarczającą osłonę przedziału załogi, oraz siłę ognia. Posiada ze wszystkich konkurentów największą prędkość przelotową, najwyższy maksymalny pułap, największy zasięg, największą ładowność, Ze względu na wysoki przedział załogi także najlepszą ergonomię dla żołnierzy. Wszystkie dane można sprawdzić na stronach producentów i porównać.
9. PZL Świdnik należy do grupy Agusta Westland, której właścicielem są Włosi. Nie jest to Polski zakład, wpływy z produkcji nie trafiają do polskiego budżetu tylko włoskiego i wspierają rozwój tylko ich rozwój.
10. PZL Mielec także nie jest Polską fabryką tylko należy do Sikorsky'go i tak samo kontrakt nie wspiera naszego przemysłu tylko ich firmę.
11. Jedynymi Polskimi zakładami są WZL1 w Łodzi i Dęblinie.
12. Airbus nie posiada w Polsce zakładów produkcyjnych dlatego zaoferował produkcję swojego śmigłowca Caracal właśnie w WZL1 należących tylko do Państwa Polskiego
13. Oferta Agusta Westland (PZL Świdnika) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do pozostałych konkurentów. PZL Świdnik zaproponował dostarczenie pierwszych śmigłowców w 2019 roku co jest o 2 lata później niż wymagane w przetargu. Aby obejść ten punkt, zaproponował, że w 2017 roku dostarczy dla naszego wojska wersję cywilną (podkreślam cywilną!) tego śmigłowca co jest skandalem i byłoby hańbą dla Polski na arenie międzynarodowej! Należy też się zastanowić co by później zrobili z tymi cywilnymi śmigłowcami. Przerobili na wojskowe? Wstyd i krętactwo wychodzi. PZL Świdnik w swojej ofercie nie zaproponował pełnego przekazania zdolności serwisowych śmigłowców do należących do Państwa Polskiego zakładów WZL1. Powodem tego była chęć dyktowania warunków cenowych, opóźnianie prac serwisowych (tak jak w przypadku modernizacji śmigłowców Sokół) i niedopuszczenie aby Państwo Polskie uzyskało zdolności nacisku na PZL Świdnik w kwestii posiadanych śmigłowców. Co więcej PZL Świdnik nie sprecyzował gdzie i ile bedzie produkował śmigłowców AW 149 gdy wygra kontrakt. Należy pamiętać, że obecnie linia produkcyjna tego śmigłowca jest we Włoszech!
14. Oferta Sikorsky (PZL Mielec) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konkurentów jednak bez uzbrojenia. Jest to sytuacja niedopuszczalna z dwóch powodów: 1 - Dodatkowy koszt zakupu uzbrojenia windujący cenę do góry; 2 - Znaczne opóźnienia wprowadzenia śmigłowców do Polskiej armii ze względu na konieczność przeprowadzenia atestów po integracji uzbrojenia ze śmigłowcami. Wybierając tą ofertę nasze Wojska otrzymałyby "wojskowy, nieuzbrojony śmigłowiec" co brzmi jak chory żart. Oferta także nie obejmowała przekazania kontroli nad serwisem w ręce Polskich władz co powtarzałoby sytuację opisaną w punkcie wyżej.
15. Oferta Airbus – Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konkurentów. Firma Airbus zobowiązała się do wybudowania fabryki w Łodzi. Produkcja jednak będzie ograniczona na kształt znany z PZL Świdnik i PZL Mielec. Airbus w ramach umowy przekaże do WZL 1 w Łodzi należącego do Państwa Polskiego pełne zdolności serwisowe śmigłowców Caracal, oraz zdolności budowy i serwisowania silników w Dęblinie. Śmigłowce będą uzbrojone i pierwsze sztuki otrzymamy w 2017 roku.
16.Offset czyli co zyskamy? PZL Świdnik oraz PZL Mielec zaproponowały zainwestowanie tych pieniędzy w fabryki w Świdniku i Mielcu zwiększając ich możliwości. Słowa pięknie brzmią ale gdy weźmiemy pod uwagę, że jedynymi ich właścicielami są właśnie te firmy taki offset w ich wykonaniu będzie oznaczał wyciągnięcie sobie pieniędzy z prawej kieszeni i przełożenie ich do lewej – kreatywna księgowość godna pozazdroszczenia. Airbus nie posiada fabryk w Polsce w związku z tym będzie musiał zainwestować w należące do państwa Polskiego zakłady WZL1 w Łodzi. Z tego powodu jest to jedyny offset który może nam – Polsce coś więcej dać.