Ekranów bardzo chcą i bardzo nie chcą

Image

Radny powiatowy Jan Nowak przypomniał sprawę ekranów akustycznych, które planowano postawić w Agatówce. Okazuje się, że ekrany będą. Problemem jest to, że jedni ich chcą, inni nie chcą.

- W czerwcu składałem wniosek na temat wystąpienia do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie w sprawie montażu ekranów akustycznych w miejscowości Agatówka. Otrzymałem pismo, że takie wystąpienie było. Zakulisowo dowiedziałem się, że było w tej sprawie kilka rozmów. Chciałbym dowiedzieć się, co zostało załatwione i jak ta sprawa została załatwiona. Czy te ekrany będą montowane, czy nie będą?- pytał podczas sesji Rady Powiatu radny Jan Nowak.

Sprawa toczy się od 2013 roku, kiedy to jedna z rodzin z Agatówki o nie zabiegała. Droga, przy której staną ekrany akustyczne jest bardzo ruchliwa, hałas dochodzący z niej skutecznie przeszkadza mieszkańcom w normalnym funkcjonowaniu. Ekrany wyciszają teren, dają poczucie bezpieczeństwa i komfortu, ale też sprawiają, że ludzie czują się jakby mieszkali w getcie i tego chcieli uniknąć ci, którzy o pomoc poprosili radnego i starostwo. GDDKiA wniosek odrzuciła, ekrany więc powstaną na pewno.

- Sprawa ekranów była poruszana na tej sali. Było tu spotkanie mieszkańców Agatówki z przedstawicielami Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Wówczas omówione zostały wszystkie te kwestie. Teraz czekamy na propozycje, bo miały być zmiany w projekcie ekranów. Mieszkańcy Agatówki wyrażają zgodę. Wszystko idzie w dobrym kierunku. Te ekrany będą, ale myślę, że wszystko będzie zrobione tak, jak sobie tego życzą mieszkańcy. Będą one przezroczyste, nie betonowe i w takich miejscach usytuowane jak chcą mieszkańcy, czyli w większości przypadków będą stanowiły ogrodzenia posesji z furtkami, z bramami itp. Teraz czekamy na projekt, a później jeszcze raz zorganizowane zostaną konsultacje społeczne tak, by wszystko było jasne i czytelne- mówi starosta powiatowy Janusz Zarzeczny.

Rozmowy rozmowami, a do starostwa wciąż stukają ci, którym ekrany pasują i ci, którym one bardzo nie pasują.

- Z informacji, która przekazał mi pan naczelnik Grzegorz Janik w tym momencie wpływają do nas pisma zarówno zwolenników, jak i przeciwników budowy tych ekranów- mówi wicestarosta Mariusz Sołtys.- tak mniej więcej po połowie- dodaje.

Zobacz również:

+ Ekrany w Agatówce? Po co?

[AB]

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~Wir

Rozpoczynamy akcję "STOP Hałasowi od Autostrady"

Proszę to wpisać w Google: STOP Hałasowi od Autostrady

To obywatelska inicjatywa, której celem jest obniżenie granicy dopuszczalnego poziomu hałasu, a

tym samym zmiana podpisanego w 2012 roku przez Ministra Środowiska rozporządzenia regulującego

tę kwestię.

Projekt obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej "Stop Hałasowi od Autostrady" o zmianie

niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony przed hałasem zakłada oparcie

dopuszczalnych norm hałasu na zaleceniach Światowej Organizacji Zdrowia. Przygotowana propozycja

ustawy dopuszcza również możliwość wykupu nieruchomości poza pasem drogowym, w sytuacjach, w

których wartość tychże nieruchomości jest mniejsza, niż ich koszt ochrony przed hałasem, na

wniosek właściciela.

Inicjatywa musi zebrać minimum 100 tys. podpisów.

Prosimy o pomoc !

~awka

Leszek nie siej propagandy podszywając się pod innych

~ona

Maja jeszcze trzeba to zrozumieć, a nie tu kopiuj wklej zmajstrowałaś...

~ona

Leszek nie ma dzieci, a twój login coś o tobie świadczy kuma Lusia

~maja

TecRoad – gumowy cichy asfalt
TecRoad to modyfikujący granulat gumowy dodawany do mieszanek mineralno-asfaltowych. Produkowane są dwa rodzaje dodatku: tecRoad Standard i tecRoad Premium.

Nowoczesne nawierzchnie drogowe to nawierzchnie trwałe, odporne na koleinowanie, zmniejszające emisję hałasu i przyjazne środowisku naturalnemu. Najlepszy efekt daje zastosowanie asfaltu porowatego (hałas zmniejsza się od 5 do 8 dB, a wykonanie dwóch warstw wykazuje redukcję hałasu nawet o 10 dB).

TecRoad to dodatek powstały w wyniku recyklingu zużytych opon samochodowych. Przeprowadzone na przestrzeni wielu lat badania nawierzchni z dodatkiem TecRoad w Niemczech, Szwajcarii, Austri oraz w Polsce wykazują zdecydowaną przewagę nad właściwościami nawierzchni wykonanych przy użyciu asfaltów modyfikowanych polimerami.

W porównaniu z tradycyjnymi nawierzchniami asfaltowymi, nawierzchnie tecRoad wykazują zwiększoną szorstkość nawierzchni, trwałość zmęczeniową, odporność na spękania odbite, odporność na koleinowanie.

Powyższe cechy obniżają koszt utrzymania nawierzchni poprzez zmniejszenie liczby remontów. Ponadto, nawierzchnie drogowe z dodatkiem TecRoad wykazują znacznie niższy poziom emisji hałasu eliminując tym samym wysokie koszty wynikające z konieczności budowania ekranów dźwiękochłonnych.

Podstawowym składnikiem oferowanego granulatu gumowego TecRoad jest mączka gumowa otrzymywana ze zużytych opon samochodowych. TecRoad-Premium zawiera 35-40% gumy, TecRoad-Standard 30-35% gumy.

Dodatek TecRoad jest ciałem stałym w postaci granulatu. Składa się z lepiszcza, zwulkanizowanej gumy oraz odpowiednich wypełniaczy i olei. Jego temperatura mięknienia to zakres od 40 do 90ºC. Barwa dodatku to przedział kolorów od barwy ciemnobrązowej do czarnej.
Temperatura produkcji mieszanki mineralno-asfaltowej z dodatkiem TecRoad powinna wynosić 170ºC±10ºC. Dodatek TecRoad należy odpowiednio dozować do mieszanek. Przy zastosowaniu TecRoad Premium – 2% (m/m), przy TecRoad Standard – od 1,5% (m/m) do 2% (m/m) w stosunku do masy całej mieszanki mineralno-asfaltowej. Dodatek tecRoad pakowany jest w worki 10, 15, 20kg i duże „Big-Bagi” po 500 kg.

Ze względu na to, że dodatek TecRoad zastępuje lepiszcze, jego zawartość w mieszance mineralnoasfaltowej należy zmniejszyć o ilość (procent) wprowadzonego dodatku.

Technologia gumowego asfaltu, znana wcześnej pod nazwą CTS, od paru lat jest dostępna w Polsce. Lepsza jakość przy niższych kosztach, bezpośrednie dodawanie granulatu do mieszarki, brak konieczności podgrzewania, proste przechowywanie – to tylko kilka powodów, które przemawiają za stosowaniem TecRoad przy produkcji nowoczesnych nawierzchni autostrad i dróg.

Ekrany są zmorą i zagrożeniem i dobrze, że jest inny sposób na unijne normy. Podpowiadam też rozwiązania ze wszech miar ekologiczne w połączeniu z dobrą nawierzchnią - żywopłoty.

Nigdzie na zachodzie nie ma tyle ekranow.Parodia na A4 z Krakowa do Tarnowa .Jedzie sie jak w tunelu albo z klapami na oczach.


Nie ekrany akustyczne, lecz specjalna nawierzchnia szosy będzie narzędziem w walce z nadmiernym hałasem przy drogach wojewódzkich w Małopolsce - czytamy w "Dzienniku Polskim". Tak zakłada regionalny program, który przyjmą radni sejmiku.

Plan inwestycyjny jest konsekwencją wniosków płynących z map akustycznych opracowanych dla sześciu dróg wojewódzkich. Najważniejszą zmianą w porównaniu do poprzednich lat jest zastosowanie cichego asfaltu, dzięki czemu uniknie się budowy ciągnących się w nieskończoność ekranów akustycznych. Gdyby program ochrony przed hałasem opracowywano kilka lat temu, całe drogi zabudowano by pewnie ekranami akustycznymi. Teraz przewiduje się ich postawienie zaledwie na 800 metrach.

W pierwszej kolejności (do 2017 roku) plan inwestycyjny obejmie najgłośniejsze drogi.

NR 775. Proszowice – Nowe Brzesko (przekroczenie norm hałasu na długości 7,6 km)
NR 780. Liszki – Alwernia – Babice (17,9 km)
NR 781. W Andrychowie (1,8 km)
NR 791. Klucze – Olkusz (4,5 km)
NR 966. Wieliczka – Gdów (13,3 km)
NR 969. Krośnica – Krościenko nad Dunajcem (13,5 k

~maja

Cały przebudowany odcinek DK1 w Tychach został wylany tzw. cichym asfaltem. Hałas przy drodze jest przez to niższy o 5 decybeli.

- Pozwala wyeliminować szum opon, który jest najbardziej uciążliwy dla mieszkających w pobliżu dróg .


Zastosowanie cichego asfaltu obniża poziom hałasu średnio o 5 decybeli. Jak zauważa Przemysław Wyskocki, główny technolog firmy Skanska, która taki asfalt produkuje.

- Na skutek szybkiego ruchu pojazdów głośniej pracują silniki, następuje też sprężanie powietrza w bieżniku opony, co skutkuje powstaniem większego hałasu - tłumaczy Wyskocki. - Te ciche nawierzchnie to niwelują - dodaje.

Cichy asfalt rzadko jest jednak stosowany w Polsce, choć staje się popularny. Co to jest? To asfalt o większej porowatości lub odwrotnie - o drobniejszym uziarnieniu.

Ale asfalt porowaty jest bezpieczniejszy, zwłaszcza na drogach, gdzie jeździmy szybko. - Uzyskuje się dodatkowy efekt szybkiego odprowadzenia z nawierzchni wody opadowej, przez co poprawiają się znacznie właściwości przeciwpoślizgowe - tłumaczy Przemysław Wyskocki. Z kolei dzięki temu, że nawierzchnia jest "szorstka", skraca się droga hamowania aut.

Takich właściwości nie ma nawierzchnia o mniejszym uziarnieniu - taki cichy asfalt zastosowano właśnie w Tychach - ale jest bardziej wytrzymała. Efekt obniżenia hałasu uzyskuje się poprzez dobranie odpowiedniego uziarnienia mieszanek. - Zwykle stosuje się mieszanki o bardzo drobnym uziarnieniu - do 5 lub do 8 mm - wymienia Wyskocki.

To powoduje, że droga jest po prostu gładka i toczące się po niej koła nie hałasują.

~maja

Ekrany dźwiękochłonne wychodzą z mody. Lekarstwem na hałas drogowy ma być specjalny asfalt

Transport. Nie ekrany akustyczne, lecz specjalna nawierzchnia szosy będzie narzędziem w walce z nadmiernym hałasem przy drogach wojewódzkich w Małopolsce – zakłada regionalny program, który dziś przyjmą radni sejmiku. Plan inwestycyjny jest konsekwencją wniosków płynących z map akustycznych opracowanych dla sześciu dróg wojewódzkich. Analizą objęto te odcinki (łącznie 75 km), po których jeździ ponad 3 mln aut rocznie. Okazało się, że na 47 km normy hałasu są przekroczone, w tym na 7,1 km o ponad 50 decybeli, a więc prawie dwukrotnie. Gdyby program ochrony przed hałasem opracowywano kilka lat temu, całe drogi zabudowano by pewnie ekranami akustycznymi. Teraz przewiduje się ich postawienie zaledwie na 800 metrach.

~maja

Ekrany maja powstać prawdopodobnie tylko w części tej trasy, nawet nie na całej długości miejscowości Agatówka.
Pisaliśmy w tej sprawie pismo do Pana Dyrektora Oddziału w Rzeszowie GDDKiA. Lecz nie mamy jasnej odpowiedzi.
W uzasadnieniu wskazujemy na następujące okoliczności:
1) istotne oszczędności środków publicznych, które mogą zostać spożytkowane w inny sposó, z godny z interesem społecznym,
2) realizacja inwestycji w postaci budowy drogi ekspresowe S-74, której przebiej jest planowany m.in. przez naszą Gminę, ograniczy w sposób istotny ruch na drodze nr 77 i z pewnością spowoduje obniżenie poziomu hałasu poniżej dopuszczalnych norm,
3) nieadekwatność kosztów budowy ekranów do celu, któremu mają służyć, (realizacja planów dotyczących drogi ekspresowej spowoduje, że stosunkowo krótki czas będą spełaniały swoja funkcję),
4) zagrożenie dla rozwoju i funkcjonowania przedsiębiorców, których firmy zlokalizowane są bezpośrednio przy drodze; posadowienie ekranów akustycznych znacznie ograniczy dostępność ich klientów,
5) pogorszenie jakości życia mieszkańców posesji bezpośrednio sąsiadujących z drogą poprzez utrudnienie dostępu do tych nieruchomości, istotne ograniczenie przestrzeni wokół posesji i obniżenie walorów krajobrazowych,
6) bariera w komunikacji z przyległymi działkami,
7) ekrany ograniczją nasłonecznienie budynków,
8) zagrażaja ptakom,
9) powstaja tunele aerodynamiczne,
10) pojawia się zjawisko klawiszowania ( wyeksploatowane same wytwarzają hałas wskutek podmuchu wiatru same generują hałas),
11) ograniczaja mozliwości skutecznego przewietrzenia ich otoczenia,
12) stwarzaja dogone warunki dla przestepców,
13) zamarzanie zimą bramy
14) osoby niepełnosprawne i starsze będą izolowane,
15) ciemno w pomieszczeniach- trzeba świecic śwtało,
16) wydłuzy się czas oczekiwania na pierwszą pomoc medyczną w sytuacji zagrożenia zycia orazjednostek udzielających pomocy,
17) pomiat=ry hałasu mierzone przy krawężniku jezdni drogi krajowej 777, a NIK przedstawia w jednym z rapostów, ze taki hałas powinien byc mierzony w budynkach.
Istnieją inne sposoby na wyciszenie i znacznie tańsze m.in:
- budowa rowów akustycznych,
- okna o podwyższonej izolacji akustycznej ( mam takie) i zdaja egzamin,
- nowy wynalazek - cichy asfalt - montowanie cuchych nawierzchni dróg ( mieszanka asfaltu z gumą) pochodzacej z utylizacji opon, zmniejsza to hałas o 10 dB i zapewnia lepszą elastyczność górnej warstwy jezdni, nie pęka w niskich temperaturach,
- wpropwadzić właściwą organizację ruchu (50 km/h) co niweluje hałas.

~maja

Na produkcji i instalacji ekranów akustycznych ktoś robi wielkie interesy.Najlepszą, najzdrowszą i najbardziej estetyczną formą wyciszenia hałasu ulicznego są pasy zieleni, kompozycje drzew i krzewów, skwery, parki.
Na Ruczaju ekrany tworzą wręcz tunel, taki sztuczny wytwór współczesnej nowoczesności, który przeraża swoim ogromem,monotonią i surowością.20 lat temu przy ul.Grota Roweckiego, wzdłuż bloków rosły bujne łąki z roślinnością przewyższającą wysokość człowieka.Te czasy minęły już bezpowrotnie.Jeszcze trochę i zapomnimy jak wygląda trawa.

O prawie w naszym kraju tak naprawdę decydują lobbyści - reprezentujący interesy oligarchów i korporacje. Pojawiła się okazja urwać kilkaset milionów PLN ze środków unijnych przeznaczonych na budowę dróg, no to zaraz uchwalono najbardziej restrykcyjne w UE normy dot. hałasu. A później się dziwimy, że u nas kilometr kiepskiej autostrady jest droższy niż w Niemczech, że jeździmy beznadziejnymi tunelami szpecącymi krajobraz, a do tego w chmurze spalin. Ale my mamy siedzieć cicho i
pracować do śmierci.
To są tablice do bazgrołów pseudokibiców!!! Moja kuzynka mieszka w ładnej okolicy na Ruczaju a teraz czuje się jak w slumsach - to niedopuszczalne!!! Misato nie czyści tych ekranów i nic nie robi z walką z graficiarzami.

~LUSIA

A TY LESZEK TO WIEDZIAŁES GDZIE BEDZIESZ MIESZKAŁ OD LUDZI INTERESU TO SIE ODCZEP ZAJMIJ SIE DZIECMI A NIE PODGLADANIEM SASIADÓW I LATANIEM PO PILCHOWIE I ZBIERANIEM PODPISÓW

~Leszek

W tej Agatowce ludzie juz sami nie wiedza co dobre a co zle.Ja od powstania obwodnicy walczylem o ekrany ,byla u mnie telewizja, obiecali pomoc a teraz nie chca bizmesmeni zeby ich interes nie byl zakryty.Jak tu zyc z takimi ludzmi.

~Rozwiazanie

Niech postawia przy Ogródkach Działkowych. Posłanka Butryn może się wypowiedzieć czy były przewidziane w projekcie? Nikt nic nie wie co się tam będzie działo.

~przeciwnik

Niech teraz wypiją piwo co rozpętali problem z ekranami - cudami architektury . Teraz niech to odkręcą. Ekrany postawić naprzeciwko tych co ich chcą.

~Die Nacht

Niech zdecydują większością głosów.
Jeżeli 51% mieszkańców Agatówki (tych biorących udział w głosowaniu) opowie się za "TAK", będą ekrany. Aby głosowanie było ważne, musi wziąć w nim udział minimum 30%* uprawnionych.

* - bo to sprawa lokalno-regionalna. W referendach ogólnokrajowych frekwencja musi wynieść minimum 50%.

~No NaMe

Zjeść ciastko i mieć ciastko XD