Poseł Weber mówi, że nie będzie zmian

Image

Młodzi kierowcy są najczęściej sprawcami wypadków drogowych i to oni na ogół łamią przepisy. Jeżdżą za szybko, nie mają doświadczenia i dlatego chciano wprowadzić dla nich okres próbny.

Mają przez 2 lata jeździć wolniej i udowodnić, że mogą być kierowcami

Okres próbny dla nowego kierowcy ma trwać dwa lata. Termin ten liczony jest od momentu wydania prawa jazdy. Towarzyszyć mu będzie specjalny nadzór. Popełnienie w tym okresie trzech wykroczeń drogowych spowoduje, że straci się uprawnienia i trzeba będzie powtórnie przystąpić do egzaminu na prawo jazdy. W okresie próbnym kierowcę obejmuje szereg ograniczeń dotyczących zachowania na drodze, m. in.: zakaz przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej; zakaz kierowania pojazdem nieoznakowanym zielonym listkiem oraz podejmowania pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu określonego w prawie jazdy kategorii B lub osobistego wykonywania działalności gospodarczej polegającej na kierowaniu pojazdem określonym dla prawa jazdy kategorii B.

Oprócz tego, między czwartym a ósmym miesiącem posiadania prawa jazdy (termin także liczymy od dnia wydania wskazanego dokumentu) kierowca zobowiązany będzie do odbycia kursu dokształcającego z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia dotyczącego zagrożeń w ruchu drogowym. Po ich odbyciu zobligowany będzie do przedstawienia staroście zaświadczenia potwierdzającego ten fakt. Powinien tego dokonać do czasu upływu ósmego miesiąca od dnia otrzymania prawa jazdy. Dopiero wówczas stanie się pełnoprawnym kierowcą. Przepisy te miały wejść w życie od nowego roku.

Poseł Rafał Weber obiecuje przesunięcie terminu obowiązywania przepisu

Przepisy te jednak nie wejdą w życie z nowym rokiem, bo jak się mówi są problemy z uruchomieniem najnowszej wersji Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), a przecież bez sprawnej informatycznej bazy, dostępnej we wszystkich powiatach, wielu nowych przepisów nie dałoby się wyegzekwować. O odroczenie więc przepisów prosiły same samorządy. Wielu młodych ludzi zapisywało się na kursy, by móc uniknąć nowych zasad. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego przeżywały więc oblężenie.

- Wszystkich zainteresowanych, zwłaszcza osoby młode, które są w trakcie kursów na prawo jazdy kategorii B informuję, że okres próbny nie będzie obowiązywał od stycznia 2016 roku, lecz najprawdopodobniej (to propozycja poselskiego projektu ustawy nowelizującego ustawę o kierujących pojazdami), okres próbny wejdzie w życie od 1 stycznia 2017 roku. Od nowego roku nie będzie więc obowiązywał zielony listek i od nowego roku nie trzeba będzie wykonać jednego kursu teoretycznego i jednego szkolenia praktycznego. Od nowego roku nie będą obowiązywał ograniczenia prędkości. Od nowego roku nadal będzie można wykonywać zawód kierowcy kategorii B zaraz po uzyskaniu uprawnień- mówi poseł Rafał Weber.

Młodzi czy starzy kierowcy?

Jak wynika ze statystyk, sprawcami wypadków drogowych są najczęściej młodzi kierowcy. Nie powinien zatem nikogo dziwić fakt, że zakłady ubezpieczeń, mając wgląd do takich statystyk, podnoszą młodym składki ubezpieczenia OC.

Młodzi kierowcy (w wieku lat 18- 24) powodują dużą liczbę wypadków, w 2014 r. byli sprawcami 5 962 z nich (20,8% wypadków powstałych z winy kierujących), zginęło w nich 511 osób, a 8 279 zostało rannych.

Przyczyną 40% wypadków, spowodowanych przez młodych kierowców było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Zginęło w nich 52,5% wszystkich zabitych w wypadkach na polskich drogach. Według policji są to kierowcy stanowiący grupę osób, którą cechuje brak doświadczenia i umiejętności w kierowaniu pojazdami oraz duża skłonność do brawury i ryzyka. (dane: Policyjny Raport Roczny Ruchu Drogowego 2014).

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~Jan

Wprowadzic szybko taka ustawe to ostudzi pseldo -kierowcow do wariackiej jazdy.

~miki

Panie Pośle czy to prawda ze Z5 jest do likwidacji, pieniadze z zamówień Kraba na węgiel a wogole maja go przeniesc do Labed ?

~nie wierny

Kolejny cudotwórca hu... wie skąd. karierowicze spod znaku Sagatowskiej

~yabu

nie wszystko tu jest do konca jasne,-adept który zdał egzamin na prawko podczas jazdy egzaminacyjnej, wedle tych bzdur nie jest jeszcze pełnoprawnym kierowcą?tu nie tylko weber jest ciężko chory(na umyśle)choruje cały system!

Andrzejek

Poseł Rafał Weber to niezły gość sam w Sejmie podjął decyzje czy ma przeciek od kolegów? Tzn. podsłuchał. Wczesnej donosił do radia Zet teraz donosi nam swoim krajanom. Weber to spoko gość. Nie pozwoli by młodzi kierowcy jeździli z większa rozwagą i byli bardziej kontrolowani. No bo dlaczego, nie po to zapychali na truskawkach i kupili swoje 15 letnie BMW by teraz jeździć 50 po mieście. Śmierć frajerom ;-)

mario1938

W Polsce powinni wprowadzic takie same zasady jak w krajach zachodnich ,a nie dorabiac sie na niezdawaniu kierowcow. w czesci krajow zachodnich uczen moze jezdzic po zdaniu prawka tylko z teorii z osoba posiadajaca pelne prawojazdy (osoba po zdaniu teori i praktyki),a po roku czasu zdaje pelne prawojazdy. Po roku czasu napewno nabierze sporo doswiadczenia ewentualnie moze dokupic w nauce jazdy godziny. 30 godzin na nauke jest to jedynie smiech na sali. dobre jest tez rozwiazanie takie ,ze w niektorych krajach jest pelno osrodkow prywatnych dla zadajacych egzaminy z mozliwoscia zadawania na wlasnym aucie.

~Paliwo I Samo

A więc Poseł Weber mówi, że nie będzie zmian w zakresie zmniejszenia zagrożenia na drodze?
Brawo!
Ile wypadków i jakiej szkodliwości powodują młodzi kierowcy?

~jkl

A zbadali w którym roku po uzyskaniu prawa jazdy jest najwiecej wypadków? Swieży kierowca jest w miarę ostrożny jeszcze. Najbardziej szajba odbija po kilku latach jazdy,k iedy zaczyna się gwiazdorzyć.

~jkl

Proponuje termin 1 stycznia 2099.

manukun

Propaganda jak za Goebbelsa. Zwykła inicjatywa, jakich przeciętny poseł podejmuje się codziennie. Ale zawsze typ okazja, żeby zorganizować konferencję prasową i pochwalić się, że robi się cokolwiek.

~ktos

Młodzi kierowcy ?! fakt może czasem przesadzają ale nie zapominajmy o tym że stare osoby już chyba nie powinny siedzieć za kierownicą . W tym roku wiecej było wypadków spowodowanych przez stasze osoby , np. ten niedawno w którym ucierpała mała dziewczynka - bo kierowca 88-letni dziadek pomylił sobie hamulec z gazem ?! BEZ PRZESADY !