Lokomotywa atrakcją turystyczną

Image

Rozwadowska lokomotywa znalazła wreszcie godne miejsce. Specjalnie zrobiony usyp przy ul. Dąbrowskiego posłużył za podłoże. Już nie sapie, już nie zipie, ale widziała niejedne tory i niejednego palacza…

Parowóz Ty2-16, bo o nim mowa, stał do niedawna na specjalnym cokole przy lokomotywowni, obok stacji PKP Stalowa Wola - Rozwadów. Liczy sobie 74 lata i jak na tak sędziwą maszynę, wygląda całkiem dobrze. Lokomotywa wyprodukowana została przez zakłady Henschel w Kassel. Takich maszyn do Polski po II wojnie światowej przywieziono 1200.

Parowóz skonstruowano na potrzeby armii III Rzeszy Niemieckiej, a w szczególności dla zaopatrzenia frontu wschodniego i nadano jej serię BR52. Po wojnie parowozom PKP przypisało symbole Ty2.

Rozwadowska lokomotywa została przy użyciu żurawia kolejowego EDK 1000 wciągnięta na tory i przetransportowana w nowe miejsce. Niedawno stały tam stare kolejowe budynki, które jakiś czas temu wyburzono. Jak się dowiedzieliśmy akcja trwała dwa dni.

Kolejnym etapem będą drobne prace restauracyjne. Dotyczą one sporządzenia oznakowań, symboli, które pierwotnie znajdowały się na lokomotywie, a które z biegiem lat zostały utracone.

Ciuchcia już cieszy się zainteresowaniem mieszkańców. W czwartek lokomotywę podziwiały dzieciaki z przedszkola. Rozwadowianie także z zainteresowanie śledzili przenosiny parowozu. Zapowiada się, że lokomotywa będzie atrakcją turystyczną i żywą lekcją historii zwłaszcza teraz, gdy można do niej swobodnie dojść.

Przewiń do komentarzy











Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~Gerwazy

dość, dość płezydencie. Myślałem że nie można być już bardziej szczęśliwym a tu proszę. Wszystko co było do zrobienia dla miasta na najbliższe 100 lat zostało już zrobione. Moja propozycja jest taka żeby teraz wspomóc inne miasta w potrzebie, w szczególności Rzeszów, Mielec i Nisko.

~biedak22

Po tym malowaniu parowozu zaginely szybki na reflektory,byly na 100 procent przed,czyli alkohol w pracy i rzeczy znikaja.Co to za firma to malowala,niech oddaja to co zgubili.Parowoz od dawna jest atrakcja tylko teraz jest troche blizej Stalowej Woli .Ci ktorzy nigdy tu nie byli to moga pomyslec ze ktos uratowal parowoz od pociecia i podarowal nam.

rubikon237

A obok Olki, Pt47 (też polska z Chrzanowa), które to jeździły z Rozwadowa do Lublina, Skarżyska i Dębicy. W końcu Rozwadów to dawne miasto kolejarzy i takie pamiątki powinny tu stać.
Ty2 to dobry pierwszy krok, oczywiście trzeba przywrócić oryginalne kolory tego parowozu, bo cały w czerni nie wygląda zbyt ciekawie.

rubikon237

Powinna tu stanąć Ol49. To polski parowóz z fabryki w Chrzanowie, który obsługiwał linię Rozwadów-Przeworsk

~mały

Ten parowóz to prawdziwa historia stanu wojennego. W grudniu 1981 r uciekł z pod parowozowni i wykoleił się na dworcu towarowym. SB uznało to za sabotaż i kilka osób straciło swoje stanowiska i pracę. Poszukajcie ludzi , którzy pracowali w tym czasie w Lokomotywowni to poznacie trochę historii a nie piszecie bzdury bez faktów. Byłem przypadkowo na rocznicy węzła PKP Rozwadów i z obecnych świętujących mało kogo znałem. Dlatego Ci Wam nic nie powiedzą bo nic nie wiedzą. To jest tak samo jak w hucie , kto inny strajkował w latach osiemdziesiątych a kto inny przypisuje sobie teraz zasługi za to i zbiera laury.

~jan

... @~kris35 co ty ??? ... jaka lokomotywa ?... na takim rondzie to może stać tylko jeden pomnik, pomnik wielkiego człowieka, a patriotę pewnie trzeba będzie za tory eksmitować.

~wow

Bardzo ładna, szkoda tylko koła nie biało czerwone.

~kris35

Piękny obiekt muzealny ,niepowtarzalny, godny podziwu szczególnie dla znawców mechaniki. Proponuje zorganizować kolejną lokomotywę i umieścić ją w rejonie głównego ronda . Ten "patriota '' wygląda super. Ale na środku ronda lokomotywa byłaby rozpoznawalnym elementem Stalowej Woli.

~knur

Dobrze ,ze zwiazkowcy zablokowali zezłomowanie tego parowozu bo rada nadzorcza i prezes PKP chcieli zezłomowac.Ciekawe kiedy odbuduja parowozownie,wtedy bedzie powod do radosci.Tak wlasciwie ile kasy wydali na ten dzwig,bo to sa drogie rzeczy . Sa zdjecia lokomotywy z 2004 jak stala przy dworcu tylko na innym torze.Po co byly cale te przenoszenia ?

~masakra

Cała czarna paskudnaa.

~gg777

Stek bzdur tu się tylko czyta.
1.Nacht - to żaden wielki znawca-raczej nie wie nic.
a)Blachy na wysięgnikach to wiatrownice- służące do kierowania spalin ponad lokomotywę.Stosowane w każdej praktycznie lokomotywie- wystarcz wrzucić zdjęcia.
b)Henschel to prawie zerowy producent Tygrysa, znany raczej z silników i samolotów
2.Znawca- Koła rzeczywiście powinny być czerwone z białymi rantami.Zamalowano większość tabliczek.
3.Nacht- to jest zwykła czarna farba kolejowa a nie jakaś specjalna- zbyt inteligentny to Ty nie jesteś!
4.Hjg- poziomem inteligencji bijesz Nachta!!

expres

a jak fajnie by było gdyby pierdyknęło parą przechodząc obok lokomotywy tak jak czasami się zdarzało że lokomotywa popuściła pary na przechodzącego ! o smudze dymu nie mówiąc

expres

a jak fajnie by było gdyby pierdyknęło parą przechodząc obok lokomotywy tak jak czasami się zdarzało że lokomotywa popuściła pary na przechodzącego ! o smudze dymu nie mówiąc

expres

a jak fajnie by było gdyby pierdyknęło parą przechodząc obok lokomotywy tak jak czasami się zdarzało że lokomotywa popuściła pary na przechodzącego ! o smudze dymu nie mówiąc

expres

a jak fajnie by było gdyby pierdyknęło parą przechodząc obok lokomotywy tak jak czasami się zdarzało że lokomotywa popuściła pary na przechodzącego ! o smudze dymu nie mówiąc

~hjg

"znawca" zanim napiszesz coś raz, dwa razy się zastanów. A jak coś to zapraszam w odpowiednim momencie na malowanie na biało i czerwono. Każdy pędzel się przyda umiech

Nacht

@ Znawca

To farba anty-korozyjna. Polska flota ex-radzieckich bojowych wozów piechoty BMP-1, amfibii i czołgów T-72 / PT-91, też jest pomalowana łącznie z kołami i gąsienicami.

P.S. W połowie Maja, pod Wałbrzychem, mają odkopywać wysadzone w powietrze wjazdy do podziemnego tunelu kolejowego. W środku ma być podobno ukryty ex-niemiecki pociąg z transportem złotych i srebrnych zębów ex-żydowskich.

~Znawca

Co za debil przemalował koła na czarne nawet zderzaki!

~rhzt

Nie budynki a kioski umiech

~rakster

Nie dwa budynki tylko trzy. Wyburzenie zgadza sięumiech

Nacht

Przepraszam: Polska zrezygnowała z dalszych niemieckich rekompensat wojennych w 1953 roku. Podobnie jak z udziału w amerykańskich planie Marshalla, ze środków którego odbudowano zniszczenia na obszarze Niemiec Zachodnich (Niemieckiej Republiki Federalnej).

Nacht

Owe 1200 lokomotyw Ty2-16 dostarczono Polsce w ramach programu rekompensat wojennych (z którego Polska zrezygnowała w 1951 roku).

Producent Ty2-16, firma Henschel, znana była głównie z produkcji czołgów ciężkich typu "Tygrys".

Metalowe płyty na wysięgnikach które widziecie, to ekrany przeciwbalistyczne, mające zwiększać odporność pieca na ostrzał z lekkiej broni strzeleckiej. Dzisiaj podobno rozwiązanie stosuje na polskich kołowych transporterach opancerzonych "Rosomak" (metalowe siatki RPGnet).