Sekundniki, zielona fala i 4 Pory Roku

Image

Przy Patriocie pojawią się sekundniki. DK77 będzie działać w systemie tzw. „Zielonej fali”. Piesi będą mogli przejść przez ulicę w trybie stałoczasowym. Całość sfinansuje GDDKiA.

To na pewno jedna z najbardziej oczekiwanych przez kierowców inwestycji w Stalowej Woli. O zmianach, podczas zorganizowanej o godz. 11:00 3 października 2017 roku konferencji prasowej, mówili: poseł Rafał Weber, Zastępca Dyrektora Oddziału GDDKiA ds. Zarządzania Drogami i Mostami Mariusz Błyskal, prezydent Lucjusz Nadbereżny i radny Łukasz Durek.

Kamery na skrzyżowaniu Al. Jana Pawła II i Komisji Edukacji Narodowej pojawiły się kilka lat temu. Odtąd osoby, którym nie udało się zjechać z tzw. dużego ronda przed zmianą świateł i zrobiły to na czerwonym otrzymywały mandat w wysokości 500 zł i 8 punktów karnych. W Stalowej Woli od początku walczono o to, by na skrzyżowaniu pojawiły się sekundniki, dzięki którym kierowcy mogliby się „rozeznać” ile czasu zostało im do przejechania skrzyżowania. Obecnie wielu albo nagle przyspiesza, albo zwalnia, by „bezmandatowo” pokonać „duże rondo”. Inni omijają je jeżdżąc osiedlówkami.

Sprawa wydawała się być bez rozwiązania. Radni miejscy, którzy zabiegali o montaż sekundników- Daniel Hausner, a później Łukasz Durek czy Marcin Siembida, choć zbierali podpisy, pisali pisma, blokowani byli przez przepisy. Zmiany stały się możliwe po tym jak Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał w maju stosowne rozporządzenie. Przepisy weszły w życie w lipcu, a już 3 miesiące później w GDDKiA podjęto decyzję, że w Stalowej Woli dokona się rewolucja komunikacyjna za około 2,5 mln zł. I to właśnie we wtorek 3 października 2017 roku ogłoszony został przetarg na montaż sekundników i „zielonej fali”. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, czyli nie będzie odwołań, umowa podpisana zostanie jeszcze w listopadzie, nie zaskoczy nas zima stulecia, to najpóźniej w I kwartale 2018 roku będziemy korzystać już z nowych rozwiązań.

- Dziś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłasza przetarg na modernizację sygnalizacji świetlnej wzdłuż DK77. Ta modernizacja będzie obejmować zainstalowanie na tym skrzyżowaniu sekundników, które będą odmierzały czas przejazdu i długość świecenia zielonego światła, jak również światła czerwonego. Jest to odpowiedź na wniosek, na głosy mieszkańców, które były do nas składane- mówił podczas konferencji poseł Rafał Weber.

Tzw. „zielona fala” funkcjonować będzie natomiast na Alejach Jana Pawła II. Pozwoli to na płynny przejazd przez miasto DK 77 bez konieczności przystawania na „światłach”. System będzie działać w 5 miejscach:

1) Al. Jana Pawła II/ ul. Komisji Edukacji Narodowej
2) Al. Jana Pawła II/ ul. Floriańska (Lotos)
3) ul. Staszica/ ul. Ks. J. Popiełuszki
4) przejście dla pieszych przy ul. Staszica (obok Delikatesów)
5) ul. Staszica i ul. Mickiewicza

- Modernizacja sygnalizacji świetlnej będzie polegać na wymianie wszystkich elementów, wsporników, sygnalizatorów. Konieczne jest wykonanie także samej kanalizacji teletechnicznej, bo w tym momencie tej kanalizacji nie ma. Pozwoli to też na wprowadzenie „zielonej fali”. Cały system ma być dość elastyczny, pozwalający na dokonywanie zmian wynikających ze zmian w ruchu, które powstaną w momencie oddania do użytku obwodnicy Stalowej Woli. Te roboty są ściśle związane z pogodą. Termin przewidziany w warunkach kontraktowych to jest 60 dni od podpisana umowy. Liczymy na to, ze umowę uda nam się podpisać w połowie listopada. Przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych te roboty będą musiały być przerwane. Wykonanie tych robót będzie się wiązać również z konieczności zmian organizacji ruchu, wyłączenia sygnalizacji świetlnej. Ta organizacja ruchu będzie wprowadzana na podstawie uzgodnionych zmian w organizacji ruchu, które będą przez nas zatwierdzane. O tych zmianach będzie informowany urząd miasta- mówił Zastępca Dyrektora Oddziału GDDKiA ds. Zarządzania Drogami i Mostami Mariusz Błyskal.

Nie będzie więc zamykania skrzyżowania, nie będzie też objazdów, a jedynie utrudnienia. Prace mają szansę ruszyć już pod koniec listopada. Jak zapewnił prezydent Lucjusz Nadbereżny w przyszłym roku również miasto, we współpracy z GDDKiA, wykona pełną modernizację i nową aranżację tego skrzyżowania, by poprawić wizerunek centrum Stalowej Woli. Pojawi się nowe oświetlenie i infrastruktura. Zagospodarowane zostaną tzw. „wyspy”. Całość, jak tajemniczo powiedział prezydent, ma nawiązywać do jednego z najbardziej znanych utworów Antoniego Vivaldiego…

Przewiń do komentarzy













Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~to ja

CYTAT (artykuł)
Kamery na skrzyżowaniu Al. Jana Pawła II i Komisji Edukacji Narodowej pojawiły się kilka lat temu. Odtąd osoby, którym nie udało się zjechać z tzw. dużego ronda przed zmianą świateł i zrobiły to na czerwonym otrzymywały mandat w wysokości 500 zł i 8 punktów karnych.

Nie wiedziałem,że trzeba szczęścia aby nie distać mandatu i musi się udać pokonać to skrzyzowanie bo inaczej spory mandat.Ciekawi mnie czy autor ma prawo jazdy a jak ma to kto mu je dał jednak mam nadzię,że mu się nie udało i nie ma.
Jeżdżę kilka razy na dzień przez to skrzyżowanie i nawet nie próbuje go unikać i nigdy nie zapłaciłem mandatu.Za kierownicą trzeba uważać i przewidywać a nie może się uda.
Mieszkaniec O zwolnij bo ci wazelina się skończy i naucz czytać się ze zrozumieniem.Nadbereżny nie kiwną palcem tylko radni.Teraz jest okazja do lansu więc bez wachania pozuje do zdjęć.
CYTAT (artykuł)
Radni miejscy, którzy zabiegali o montaż sekundników- Daniel Hausner, a później Łukasz Durek czy Marcin Siembida, choć zbierali podpisy, pisali pisma, blokowani byli przez przepisy.

~dopis

Skoro pan poseł zajmuje się tak prozaiczną sprawą jak montaż sekundników przy skrzyzowaniach ulic to co on robi w sejmie? Przecież to nie godne zajęcie, to zajęcie administratora drogi/ulicy i co najwyżej radnego, któremu mieszkańcy taki problem zgłosili. A tu od razu parasol, rózni notable i oczywiście media. Skąd one wiedziały, że tam ważni ludzie się schronią? Pan poseł powinien ustanowić takie prawo by sekundniki były wprost wpisane w akt prawny, by nie musiał się spotykać przy ulicy i to oznajmiać. Czyli powinien stanowić dobre prawo. Tak ja uważam, wyborca.

~Karlay

Nie jestem zwolennikiem tej opcji ale powiem że będę trzymał za nich kciuki

a co do opozycji to jakieś barany są chyba ? gdzie jesteście ? nie macie nic do zaproponowania ? ja piernicze wstyd

~Mieszkaniec O

Brawo prezydent! Opozycja może co najwyżej jakieś w ramach protestu posadzić drzewko w 3 osoby! I oczywiście zaprosić na to wszystkie stalowowolskie media żeby się polansować!

kosmal3006

Do wopin
Jak Ci brak doświadczenia to sie nie wypowiadaj.
Jezeli rynek starego miasta jest wg Ciebie reprezentacyjnym przykładem calego kraju to sam sie wyśpij i/lub wytrzezwiej.

Najpierw zrob tyle kilometrów po całym UK co ja i wtedy dyskutuj. A ocenianie całego kraju z punktu widzenia centrum o gestej zabudowie nie ma sensu.

Pisalem: jadac z Stane Street w Chichester ( Rolls Royce) na eurotunel czyli okolo 180 km to sa zależnie od wariantu trasy 1 (skrzyżowanie A24 z A272) lub 2gie w Arundel klasyczne skrzyżowania, i ze 30 rond.
Jadas np. z eurotunelu do Swindon koło 260 km(tłocznia blach BMW) zaleznie od trasy to jest 1 skrzyżowanie w Bracnell lub nie spotykam żadnego skrzyżowania tylko ronda a przeciez autostrada nie prowadzi wprost z peronu do bramy zakladowej.

Nie kłócąc się o procenty, nikt nie jest w stanie udowodnić, ze w UK jest wiecej skrzyżowań niz rond.
Nawet dyletant zauwazy miażdżaca przewage tych drugich.

~Gengar

Chciałem tylko nadmienić, że nie ma tutaj mowy o głównych uliach DUŻYCH MIAST.

W takim Londynie czy Glasgow owszem w centrum większość to skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, ale wymuszone jest to gigantyczną masą ludzi...

Kawałek od centrum i spowrotem same ronda...

maszynista

Sciagnac te kamery natychiast jak chcecie zeby ludzie pamietali o was przy wyborach.Kase z kierowcow wyciagaja z portfela,

~Gengar

@kosmal nie próbuj tego tłumaczyć tym amebom umysłowym bo nic nie wskórasz... Kretyn kretynem, kretyna pogania naprawde.

Swojego czasu pracowałem w Szkocji.

W drodze z pracy do domu KAŻDE skrzyżowanie to było rondo (w sumie było ich 6). Zero zatrzymywania się... jak wyjechałem z pracy tak pod sam dom podjeżdzałem bez ani jednego zatrzymania się.

Do sklepu podobnie... 6 rond, jedno skrzyżowanie z sygnalizacją (przy szpitalu).

Fakty są faktami, a ciemniaki dalej będą ujadać i jęczeć, że światła lepsze... pewnie prawka nie mają.

wopin

od kosmal3006

jak ty widzisz 95% rodn w UK , to ja ci gratuluje i skoncz snic i brac to wszytko bo rona juz Cie przesladuja
Na zdjazdal na wjazdach na autostratach owszem sa...
w miastach na jakis mniejszych osiedlowych tez i tyle....
95% widzialem chyba wodki ktora pijesz....

wopin

zrob cos panie z tymi rekami , pokleiles sie z rana czy jaki inny lepik masz na nich ??

~Andrzej Sz

Brawo Panie prezydencie! Kolejny raz zatkało kakao narzekajacych lemingów umiech

kosmal3006

A tak w ogóle to popieram te zmiany na odcinku DK 77 biegnącym przez miasto.

~Nocny

Brawo !!!

kosmal3006

UK znam od Kornwalii po północną Szkocje, jestem tam bardzo często. Po UK zrobilem min. 200 000 km. Pomijam skrzyżowania ciasnych uliczek z czestymi ograniczeniami ruchu bo tam z naczepą nawet nie wjadę.
Prawie wszystkie połączenia dróg z autostradami maja forme wielkiego ronda ponad nią lub pid nią.
A wyrażam swoje zdanie jako kierowca zawodowy, żaden kraj nie ma tylu rond co UK.
Jadąc np. z fabryki Rolls Royce'a w Chichester na eurotunel w Folkestone lub na prom w Dover po drodze pokonuje dosłownie 1 klasyczne skrzyżowanie, reszta to ronda.

~bbc one

kosmal ale z tym 95% to grubo przesadziłeś.Jest ich dużo(niektóre namalowane tylko farbą)ale licząc wszystkie skrzyżowania to może z 30%.Raczej są rzadziej niż w Stalowej Woli przynajmniej w Nottingham

~bbc

i 0,8 promila dopuszczalne.3 piwka na grilu w 3 godziny pijesz i wracasz autem do domu i ofiar 7 razy mniej niż w PL

kosmal3006

Z wiki:
Magiczne rondo zostało wymyślone na początku lat siedemdziesiątych w brytyjskim Road Research Laboratory dla rozładowania ruchu na kilku krajowych skrzyżowaniach, gdzie krzyżowało się 5 lub 6 dróg, będących utrudnieniem dla lokalnych kierowców. Idea polegała na połączeniu kilku małych, jednokierunkowych rond w jedno większe, z ruchem odbywającym się w obu kierunkach. Pierwotnie instytut nazwał to rozwiązanie multi-mini-roundabout, lecz mieszkańcy miejscowości, w których je zastosowano, szybko zaczęli mówić o nim magic roundabout („magiczne rondo”).

Rondo na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo skomplikowane i takie jest wrażenie cudzoziemców odwiedzających Wyspy Brytyjskie. Brytyjczycy[kto?] przekonują jednak, że rozwiązanie to jest bardzo skuteczne. Mimo nieustannie wzrastającego ruchu, magiczne rondo w Swindon wciąż spisuje się zadowalająco, a statystyki pokazują, że miało na nim miejsce znacznie mniej wypadków niż na innych skrzyżowaniach[potrzebny przypis].

Magiczne ronda znajdują się w pięciu brytyjskich miejscowościach:

Swindon 51°33′46,2″N 1°46′17,3″W
Hemel Hempstead 51°44′46″N 0°28′23″W
Sadlers Hall Farm 51°34′01″N 0°32′32″E
Colchester 51°53′04,0″N 0°55′57,5″E
High Wycombe 51°37′37″N 0°45′02″W

kosmal3006

W Wielkiej Brytanii 95% skrzyżowań to ronda, jedno i wielopasmowe, z sygnalizacją i bez.
Maja nawet coś takiego jak magiczne ronda i jest dobrze, patrz na wiki.
W UK Ilość ofiar śmiertelnych na 1000 wypadków obok Szwecji najniższa w Europie.
Jakieś pytania jeszcze?

~60latPRL

o dziwo przez to skrzyzowanie jezdzi duzo aut i nawet jak bedzie obwodnia to nikt nie bedzie objezdzał miasta dookoła tylko kazdy bedzie jezdzi przez miasto bo blizej mniejkrecenia do tego przez stalowa wole nie ma tranzytu te tiry to strefy przyjezdzaja taka parwda
nikt z niska czy wiosek nie bedzie jechał naokoło stalowej do tesco czy innych marketów
co do najgorszego ronda w miescie to jest nim rondo koło europejskiej tam wiecznie sa niebezpieczne akcje z pieszymi zreszta było juz kilka wypadków na tym rondzie z pieszymi wszczególnosci w tym wiele nie zgłoszonych na policje

~rfgr

debesciaki normalnie a co z ulicami do miasta nalezacymi moze by tak tym sie zajac
ja bym chciał spokojnie przejechac ulica okulickiego czy po równje nawierzchni pojechac do rozwadowa

~gdgdghd

najgorsza droga w miescie jest ofiar katynia koło cmentarza dziurawa koleiny , wjazdy z których nic nie widac do tego te babcie co chodza na cmentarz łaza jak chca a w niedziele cała droga zastawiona autami co do koscioła przyjada

~crv45

według mnie jagorszym rondem w stalowej woli jest rondo koło policji wiecznie zakorkowane

~mieszkaniec

rondo najlepsze rozwiazanie na wsi i w terenie niezabudowanym ,swiatła i 2 pasmówki najlepsze rozwiazanie w miescie
rondo koło lidla to jest jakis zart tylko ze niebezpieczny dla ludzi

~123rt

famtagir
fakt faktem przesadzaja z tymi rondami co 100 metrów
rondo koło UC wiecznie zakorkowane do tego teraz sie rozleciało( powypadała kosta krawezniki popekały i asfalt sie zaczyna" falowac") do tego toturbo rondo koło cmentarza tez sie sypie powoli na zjazdach kostka leci z kraweznikami do tego zaczyna "spływac " nasyp na którwym jest to rondo
ale jak zobaczyłem nowe rondko koło lidla to patrze i szok tam dopierop bedzie wypadków wogule jak patrze na poniatowskiego po remoncie to uwazam ze bedzie bardziejniebezpieczna niz przed przebudowa

~rozwadowianin

a co z ulica rozwadowska i czescia ulicu jana pawła ( do rozwadowa) stan nawierzchni taki ze jechac sie nie da ( chodzi mi najbardziej o ten odcinek od swiateł na górce do ronda koło klasztoru
zajmujecie sie wsyztkim tylko nie tym co powinniscie

~babol

@ famtagir

DLACZEGO RONDA:
1. Ronda zwiększają przepustowość skrzyżowań. Na podstawie badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych, tam gdzie ronda zastąpiły tradycyjne skrzyżowania opóźnienia w przepływie ruchu zmalały nawet o 89%. Związane jest to głównie z tym, że rondo nie wymusza zatrzymania się pojazdu a jedynie jego zwolnienie. W konsekwencji ruch na rondzie jest płynny w porównaniu np. ze skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną.
2. Ronda podnoszą bezpieczeństwo jazdy. Liczba wypadków samochodych zmalała ok. 37 – 80% w tym liczba rannych od ok. 30 – 75% a ofiar śmiertelnych z 50 do 70%. Ważnym aspektem mającym na to wpływ jest to, że na rondach samochody poruszają się w tym samym kierunku, więc nie pojawia się ryzyko najgroźniejszego zderzenia czołowego. Kolejne czynniki to brak kątów prostych w przypadku rond oraz wymuszenie niższej prędkości na rondzie.
3. Ronda są bardziej ekonomiczne. W związku ze zmniejszoną liczbą wypadków samochodowych zaobserwowano 8 krotny zwrot z inwestycji w przypadku rond.

~Do DEBILA

@ famtagir

I co to że "korek jest az po sama kuznie" to "wina" ronda? Dobre....
Jakby tam skrzyżowanie tradycyjne było to stałbyś 10x dłużej. Poczytaj coś o rondach, doucz się.

~kierowca

BRAVO! czyli na wiosnę 2o18 należy się spodziewać Ronda z sekundnikami
i to jest wiadomość roku '17

tak poza tym nie narzekajcie na wszystkie drogi w ST.W.,bo da się jeździć!

nawet przy Hali w sobotę można śmiało przejść cały dzień

~famtagir

Do DEBILA
zapraszam o 15 na rondo koło urzeducelnego zobaczysz ( wszytko jedzie od strony zakładów i korek jest az po sama kuznie
mimo ze z przeciwka nic nie jedzie to samo koło dworca pkp ( tgop nowe rondo turbinowe
tragedia do tego co chwila ktos jedzie pod prad albo jedzie jak chce w poprzek nie patrzac na pasy
ronbdo koło policji totalny niewypał tam kazdy jedzie poprostu jak by go niebyło prosto do tego tam zawsze jest korek od strony torów
zamiast tylu rond i waskich dróg zrobic jedna a porzadna 2 pasmówke do tego wyjazdy z bocznych ulic tylko w prawo i nawrotki co jakis czas tak jak to w krakowie zrobili i ani korków ani wypadków

~marek

nie mam auta , chodze na piechte wszedzie i zwracam sie z apelem by zajac sie chodnikami bo jest masa odcinków gdzie mozna zeby wybic
i zróbcie cos z tym przejsciem dla pieszych koło rynku bo człowiek nie moze przejsc
postawcie tam jakies swiatała na przycisk czy cos bo jak nie zaryzykujesz to nie przejdziesz a ja ma swoje lata i na jednej nózce nie skocze a kierowcy nie patrza ze ktos czeka i chce przejsc