III Międzypokoleniowe Spotkania Teatralne w Stalowej Woli
Za nami 10 przedstawień i 3 dni zmagań o laur zwycięstwa.
Jury w składzie: Ziuta Zającówna, Krzysztof Czyżewski, Lecz Śliwonik obejrzało w dniach 21-23 września 2018 r. dziesięć przedstawień zakwalifikowanych przez Komisję Artystyczną, a takie przeprowadziło otwarte rozmowy warsztatowe, dla których oparciem były festiwalowe prezentacje.
Jury przyznało następujące nagrody i wyróżnienia
- Grand Prix (3 000 zł) otrzymał Teatr The M.A.S.K. z Bielska Podlaskiego za spektakl „Księżniczka na opak wywrócona” wg. Pedro Calderona de la Barca , w reżyserii Mateusza Sacharzewskiego
- II nagrodę (2 000 zł) otrzymał Teatr Przedmieście z Rzeszowa za spektakl „Kroniki podwórkowe” na podstawie scenariusza Anety Adamskiej, Pawła Sroki i Macieja Szukały, w reżyserii Anety Adamskiej
- III nagrodę (1 000 zł) otrzymał Teatr Reduta Śląska z Chorzowa za spektakl pt.: „Tragedia prześlicznej Ulijanki i dojrzałego Edmunda” według scenariusza Mirosława Orzechowskiego, w reżyserii Beaty Chren
Trzy równorzędne wyróżnienia otrzymują (500 zł):
- Teatr 44 z Szamocina za utrwalenie tradycji teatru ochotniczego w spektaklu „Próba Generalna”, w reżyserii Jana Kajrysa
- Teatr M.D.K., czyli Młode Dzielne Kuropatwy z Rzeszowa za poszukiwanie scenicznego obrazu dla twórczości Brunona Schulza w spektaklu pt. „Cynamonowy pył”, scenariusz na podstawie opowiadań Brunona Schulza - Monika Adamiec, w reżyserii Moniki Adamiec
- Amatorski Teatr Dramatyczny im. J. Żmudy ze Stalowej Woli za zespołowe aktorstwo w spektaklu „Chłopcy” według Stanisława Grochowiaka – scenariusz i reżyseria Aneta Adamska i Maciej Szukała
Jury z satysfakcją stwierdziło wysoki i wyrównany poziom prezentowanych spektakli. Jest to tym bardziej godne podkreślenia, że program festiwalu cechowała różnorodność formalna scenicznych wypowiedzi – mogliśmy oglądać teatry dramatyczne, teatr dokumentalny, teatr autorski, małe formy teatralne. Artystyczna jakość i bogactwo kształtów scenicznych znalazły wsparcie i dopełnienie w zaangażowaniu twórców i wykonawców w sceniczne zadania, dzięki czemu teatr staje się płaszczyzną poważnej rozmowy o istotnych sprawach naszego życia – także wtedy gdy używa się historycznej maski, baśniowej przypowieści czy groteskowej poetyki.
Dodajmy tu, że te istotne problemy były podejmowane i rozważane z perspektywy teatralnej wspólnoty międzypokoleniowej, co znakomicie realizuje ideę, jaka legła u programowych podstaw relacji.
Szczególną radość dał nam stosunek do słowa – szacunek dla tekstu literackiego, dbałość o czystość, barwę i nośność słowa. Trzeba to podkreślać w czasie, w którym w teatrze oficjalnym i w całej kulturze dominują tendencje do spychania słowa na margines działań teatralnych, pozbawiania go wagi i znaczenia dla komunikacji międzyludzkiej.
Relacje. III Międzypokoleniowe Spotkania Teatralne zostały znakomicie zorganizowane przez pełnych oddania pracowników Miejskiego Domu Kultury w Stalowej Woli. Dzięki troskliwej opiece nad uczestnikami, zapewnieniu dobrych warunków występu, stworzyli oni klimat sprzyjający artystycznej konfrontacji, służący byciu razem.
Komentarze