Wykorzystanie projektu ulotki w mailingu
Projekt ulotki może służyć nie tylko do wydruku tej formy materiału reklamowego. Możemy użyć go również w zastosowaniach internetowych po odpowiednim dostosowaniu do innego medium. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzimy, ale także zachowamy spójność w formach działalności promocyjnej.
Czym jest mailing?
Mailing to akcja promocyjna polegająca na wysyłaniu wiadomości mailowych do użytkowników, których adresy uzyskaliśmy poprzez zakup dostępu do bazy danych lub które zgromadziliśmy sami. Mailing odróżnia od newslettera to, że nie jest systematycznie wysyłany. To zazwyczaj jednorazowe działanie, mające na celu skłonienie odbiorcy do zakupu.
Mailing zazwyczaj wysyłamy wtedy, gdy pojawia się w naszej ofercie nowy produkt lub chcemy przekazać klientom informację, że nasza firma pojawiła się na rynku. W przeciwieństwie do newslettera mailing nie buduje relacji z klientami. Jego celem jest jedynie skłonienie do zakupu.
Cechy mailingu
Charakterystyczną cechą mailingu jest tzw. wezwanie do działania (Call to Action). Oznacza to, że na końcu oferty znajduje się sformułowanie skłaniające użytkownika do podjęcia określonej czynności. Jest to zazwyczaj przycisk lub tekst będący odnośnikiem do strony internetowej. Na niej znajduje się więcej informacji o produkcie czy usłudze lub umożliwia ona ich dokonanie zakupu. Wezwanie do działania to najczęściej określenia typu „kup teraz”, „dowiedz się więcej”, „skorzystaj z promocji”.
W mailingu stosujemy jak najmniejszą ilość słów. Należy unikać wodolejstwa, natomiast wyeksponować wezwanie do działania oraz użyć jakiegoś rodzaju elementu graficznego, na przykład zdjęcia.
Jak wysyła się mailing
Zgodnie z prawem mailing można przesyłać tylko osobom, które zgodziły się na otrzymywanie informacji handlowej. W przypadku zakupionych baz danych zazwyczaj wyraziły one taką zgodę podczas np. zakładania bezpłatnej skrzynki pocztowej. Możemy wykorzystać także adresy, które zgromadziliśmy sami, ale jedynie tych klientów, którzy dokonując np. zakupu w naszym sklepie, zgodzili się na otrzymywanie takich wiadomości.
Do wysyłania mailingu użyć można specjalnych systemów mailingowych. Mają one liczne przewagi nad programami pocztowymi. Przede wszystkim oferują nam pełną wiedzę o tym, jakie czynności wykonał nasz klient po otrzymaniu wiadomości. Pozwalają nam one także w łatwy sposób konstruować rozmaite rodzaje maili promocyjnych.
Projekt ulotki a mailing
Projekt ulotki może być doskonałą bazą do przygotowania mailingu. Jest on, a przynajmniej powinien być, spójny z identyfikacją wizualną naszej marki lub produktu. Oznacza to odpowiednie kolory, czcionki czy wykorzystane elementy. Podobnie tekst sprzedażowy jest już przygotowany pod względem perswazyjnym.
Różnicą między ulotką a mailingiem jest nacisk w tym drugim na wezwanie do działania. Jest ono najbardziej widoczną częścią wiadomości, ponieważ ma skłonić odbiorcę do kliknięcia. Mailing bywa również oszczędniejszy w treści od ulotki, gdyż większą ilość informacji użytkownik może znaleźć na stronie docelowej. Dlatego w ofercie mailowej skupmy się jedynie na najważniejszych korzyściach wynikających ze skorzystania z oferty.
Mailing ma często pewne ograniczenia „wagowe”. Oznacza to, że grafika nie może być zbyt obszerna pod względem ilości kilobajtów. Może zmusić nas to do podzielenia jej na kilka elementów. Najlepiej użyć do tego programu, w którym projektowaliśmy ulotkę, o ile jest on bardziej zaawansowany. Nie będzie nadawała się do tego celu na przykład popularna i prosta w obsłudze Canva, ponieważ za jej pomocą można wygenerować jedynie „całą” grafikę. Z powodzeniem za to wykorzystamy do „cięcia” projektu Photoshopa czy Gimpa. Podzielenie grafiki na fragmenty może nie tylko zmniejszyć „wagę” mailingu, ale też pozwoli na wyodrębnienie przycisku wezwania do działania.
Komentarze