Miesięcznie 100 osób korzysta z porad rzecznika konsumentów
Uczniowie szkół m.in. ze Stalowej Woli, Niska, Nowej Dęby i Krosna wzięli udział w konferencji o prawach konsumenta, która odbyła się w ZSP nr 3.
Podczas spotkania poruszono wiele ciekawych tematów. Mówiono m.in. o prawach pasażerów w transporcie lotniczym, kolejowym i autobusowym, uprawnieniach rzecznika konsumentów oraz najczęstszych problemach mieszkańców powiatu.
Jak podkreśla Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Stalowej Woli Agnieszka Kolba miesięcznie po poradę do Starostwa Powiatowego zgłasza się około 100 mieszkańców powiatu stalowowolskiego.
- Najwięcej jest problemów z pokazami i umowami zawieranymi w domach konsumentów, są to umowy zawierane poza lokalami przedsiębiorstwa, tego jest naprawdę mnóstwo. Co tydzień organizowane są takie pokazy, po którym zgłasza się od kilku do kilkunastu konsumentów, którzy mają problem z zawartą umową, bo podpisują je nieświadomie. Nie wiedzą, że to są tak wysokie kwoty. Często do tych umów na pokazach jest dokładana umowa wiązana z kredytem konsumenckim. Konsumenci tak naprawdę dopiero jak przychodzą do domu orientują się na jak wysokie kwoty podpisali umowę. Orientują się też, że sprzęty, jakie kupili wcale nie są warte tych kwot, które widnieją na umowach. W terminie 14 dni bez problemu można od takiej umowy odstąpić- mówi Agnieszka Kolba.
Często również konsumenci proszą o pomoc po zawarciu umowy z dostawcą m.in. prądu czy gazu. W tych przypadkach umowy podpisywane są w mieszkaniu konkretnego konsumenta.
- Bardzo często do domu przychodzą akwizytorzy podający się za ich obecnego dostawcę paliwa gazowego. Oszukują mówiąc, że np. chcą spisać stan licznika albo że przychodzą podpisać aneks do umowy. Podkładają jakieś umowy do podpisania, konsumenci to nieświadomie podpisują, a potem po kilku miesiącach okazuje się, że podpisali nową umowę na prąd czy gaz. Wtedy często jest za późno żeby taką umowę rozwiązać. Na to również mamy 14 dni, ale oni orientują się niestety dużo później- wyjaśnia Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Stalowej Woli.
Karol Muż z Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Warszawie mówił na temat praw pasażerów. Przestrzegał przed tym, aby w podróż samolotem nie zabierać ze sobą cennych rzeczy gdyż w przypadku zniszczenia lub zaginięcia bagażu możemy otrzymać niewielkie odszkodowanie. Jak podkreśla, często konsumenci nie są świadomi swoich praw, nie wiedzą np. że mogą domagać się odszkodowania za opóźniony lot.
- Trzeba pamiętać, że jeżeli lot jest opóźniony o co najmniej 3 godziny mamy prawo domagać się od przewoźnika stosownego odszkodowania, od 250 do 600 euro, co jest kwotą dość istotną dla przeciętnego obywatela- mówi Karol Muż.
28 maja w ZSP Nr 3 planowany jest XII Konkurs Wiedzy Konsumenckiej. Ma on na celu: uaktywnienie młodzieży w podnoszeniu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie wiedzy konsumenckiej, doskonalenie znajomości środowiska lokalnego i działających w nim instytucji ochrony praw konsumenta oraz budzenie i rozwijanie wśród uczniów zainteresowań problematyką wiedzy konsumenckiej.
Komentarze