Warsztaty Dobrego Współdziałania – zakończone
W grudniu dobiegły końca Warsztaty Dobrego Współdziałania czyli Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ze stwierdzonym autyzmem lub innymi niepełnosprawnościami. Projekt był realizowany przez Stowarzyszenie „Krok Po Kroku” dofinansowany w ramach zadania publicznego przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, działające w powiecie stalowowolskim.
Stowarzyszenie Krok Po Kroku jest organizacją, która, między innymi prowadzi zajęcia wspomagające optymalny rozwój dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
W ramach zadania publicznego zrealizowano projekt Warsztaty Dobrego Współdziałania, który był nową i nowatorską propozycją rewalidacji dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Ujmującą i dostosowującą terapię do potrzeb małej grupy dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
W projekcie zrealizowano 11 zajęć o różnorodnej tematyce, aktywujących wiele zmysłów, mobilizujących do współpracy, pokazujących prawidłowe wzorce zachowania, uczących zalet dobrej komunikacji międzyludzkiej. Ze wszystkimi tymi obszarami, dzieci wkraczające w system edukacyjny, mają problemy.
Dzięki warsztatom uczestnicy mieli możliwość poznać inne dzieci podobne sobie. Możliwość poznania kolegów, którzy borykają się z podobnymi trudnościami lub mają podobne spojrzenie na świat zaspokaja potrzebę akceptacji. U dzieci z autyzmem, ze względu na specyfikę ich funkcjonowania, często nie jest ona realizowana w dostatecznym stopniu.
Podczas warsztatów dzieci uczyły się skutecznej komunikacji pomiędzy sobą. Poprzez zabawę mogły doświadczyć różnych sytuacji społecznych w bezpiecznych warsztatowych warunkach. Poznawały normy i zasady społeczne, dzięki którym ludzie mogą optymalnie funkcjonować w społeczeństwie. Uczyły się także akceptowanych społecznie sposobów radzenia sobie z dobrymi i złymi emocjami.
Zajęcia przynosiły dzieciom wiele radości, tym bardziej, że mogły samodzielnie lub z pomocą wykonać coś dla siebie lub innych. Tematy były różnorodne, dostosowane do okoliczności, odbywały się w dwu etapach: wiosennym i jesiennym:
Etap wiosenny
1. Poznajemy się – Dzieci zapoznawały się ze sobą podczas zabaw ruchowych w ramach zajęć logorytmicznych.
2. Mały ogrodnik - zajęcia z zakresu doświadczanie świata. Dzieci wspólnie zasiały nasiona, zasadziły sadzonki pomidorów, truskawek, kwiatów w doniczkach i w skrzynkach. Zajęcia miały na celu stymulowanie odbierania świata poprzez zmysły: węchu, dotyku, pobudzały wyobraźnię.
3. Robimy prezenty na Dzień Mamy i Taty - zajęcia z wykorzystaniem artykułów plastycznych, kreatywnych, podczas których dzieci wykonały upominki dla rodziców rozwijając swoją zręczność i sprawność manualną oraz uczyły się wzajemnej współpracy.
4. Wyjście na lody - zajęcia rozwijające umiejętności komunikacyjne i orientację w przestrzeni. Polegały na wspólnym wyjściu do lodziarni. Dzieci doskonaliły znajomość i stosowanie zasad zachowania w miejscu publicznym, utrwalały formy grzecznościowe.
5. Witajcie wakacje - zajęcia oswajające lęk przed nieznanym. Przygotowywały dzieci do wakacyjnych wyjazdów i eksploracji nowych nieznanych miejsc. Poprzez samodzielne przygotowanie gry turystycznej, rozbudzanie wyobraźni, przewidywanie skutków zachowań.
Etap jesienny:
1. Poznajemy nowe miejsca i nowych kolegów – Były to warsztaty dla nowej grupy dzieci ukierunkowane na zapoznanie się i integrację podczas zabaw ruchowych w ramach zajęć logorytmicznych.
2. Skarby jesieni – zajęcia z wykorzystaniem elementów integracji sensorycznej. Dzieci rozpoznawały owoce, warzywa i inne dary jesieni przy pomocy zmysłów: smaku, dotyku, węchu. Układały naturalne ścieżki sensoryczne.
3. Zasady dobrego zachowania – zajęcia rozwijające umiejętności komunikacyjne. Podczas gier planszowych i zabaw ruchowych dzieci uczyły się radzić sobie z przegraną – [/b]ćwiczyły sposoby okazywania niezadowolenia i radości z wygranej w sposób społecznie akceptowany.
4. Zapraszamy gości - rozwijanie zabawy w udawanie. Dzieci poznawały zasady zachowania podczas odwiedzin gości. Przygotowywały przyjęcie, nakrywały do stołu i ćwiczyły umiejętności konwersacji.
5. Nadchodzi zima – zajęcia oswajające lęk przed nieznanym. Podczas zabaw ruchowych dzieci oswajały się z nadejściem zimy i związanymi z tym wyzwaniami. Rozbudzały wyobraźnię, próbowały przewidywać skutki własnych zachowań.
6. Święta Bożego Narodzenia – zajęcia z wykorzystaniem artykułów plastycznych, kreatywnych. Podczas zajęć dzieci wykonały ozdoby świąteczne z masy porcelanowej. Zajęcia miały na celu doskonalenie współpracy pomiędzy uczestnikami, a także usprawnianie manualne, uwrażliwienie na tradycję i magię Świąt Bożego Narodzenia.
Projekt Warsztaty Dobrego Współdziałania cieszył się dużym zainteresowaniem, dlatego organizatorzy czyli Stowarzyszenie Na Rzecz Dobrej Komunikacji „Krok Po Kroku”, zakłada możliwość kontynuacji przedsięwzięcia w roku 2020.
Zainteresowanych zapraszamy do odwiedzenia strony: www.krokpokroku.info, lub do kontaktu telefonicznego pod numerem telefonu: 538 351 691.
Komentarze