Lokal gastronomiczny w czasach wirusa Covid-19

Image

Restauratorzy po długim czasie zamknięcia swoich lokali dla klientów stacjonarnych już od pewnego czasu mogą znów przyjmować swoich gości. Trudny czas kiedy posiłki mogły być dostarczane jedynie na dowóz, się skończył. Kończący okres wakacyjny i zbliżający się okres jest doskonałym czasem, aby odrobić stratę spowodowane rządowym lock downem. Jednak wraz z rosnącą liczbą zakażeń, która odnotowywana jest niemal każdego dnia, wielu klientów boi się odwiedzać restauracje, kawiarnie czy puby. Jak zatem zapewnić maksimum bezpieczeństwa swoim gościom? Na to pytanie odpowiemy sobie w dzisiejszym artykule.

Jakie wymogi sanitarne stawiane są przed właścicielami restauracji?

Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) co pewien czas aktualizuje swoje zalecenia dla lokali gastronomicznych. Wszystko to w trosce o bezpieczeństwo zarówno klientów jak i pracowników, wymaga szybkich reakcji ze strony branży gastronomicznej. Pierwszym i chyba podstawowym elementem jest konieczność zapewnienia bezpieczeństwa swoim pracownikom. Wyposażenie ich w dostęp do rękawiczek jednorazowych, płyny do dezynfekcji powinny znajdować się przynajmniej w kilku kluczowych częściach lokalu, nie można zapomnieć również o maseczkach ochronnych lub przyłbicach.

Szczególnie ważne na stanowiskach mających bezpośredni kontakt z klientem. Wszyscy kelnerzy, obsługa sali czy osoby pracujące przy barze powinny szczególnie często zwracać uwagę na częstą dezynfekcję rąk, nawet po każdej wykonanej usłudze.

Pracownikom stale powinno być przypominane zasady higieny, mówiące o częstym myciu rąk, o nieprzychodzeniu do pracy w przypadku złego samopoczucia, o ograniczeniu zbędnych kontaktów np. pomiędzy dwoma zmianami w restauracji.

A jakie zalecenia i wymogi stawiane są, aby zapewnić bezpieczeństwo klientów?

Niestety restaurator musi szczególną uwagę zwrócić na zachowanie swoich gości w lokalu. Chociaż ogromna większość klientów nie ma problemów z przestrzeganiem panujących zasad, to ciągle zdarzają się klienci, którym nowe zasady nie odpowiadają. Do podstawowych należy zachowanie co najmniej 2-metrowego odstępu pomiędzy osobami czekającymi w kolejce. Aby ułatwić ten proces, wielu restauratorów na podłogach zamontowało specjalne taśmy ułatwiające zachowanie odpowiedniego odstępu. Ważna jest również odpowiednia ilość osób przebywająca w restauracji. Na każde 4m2 powierzchni restauracji przypada jeden gość. Również zachowanie odpowiedniej odległości między stolikami jest równie ważna, przepisy precyzują odpowiednie odległości, które koniecznie muszą być przestrzegane. Klienci, zanim zajmą miejsce przy stoliku, muszą nosić maseczkę oraz rękawiczki. Zaleca się, aby dopiero podczas konsumpcji mogli je zdjąć. Przy jednym stoliku może przebywać wyłącznie jedna osoba, chyba że jest to grupa osób mieszkających ze sobą lub rodzin. Klientów należy również informować o koniecznościach higienicznego zachowania. A po każdym kliencie powierzchnie stołów, tace, na których podawane było jedzenie, należy zdezynfekować.

Jakie wyposażenie pomoże w zachowaniu odpowiedniej higieny w lokalu?

Tutaj również możemy zasięgnąć informacji ze strony Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Sugeruje on, aby w łazienkach zrezygnować z suszarek elektrycznych do rąk i zastąpić je podajnikami na ręczniki papierowe, które znajdziesz w sklepie internetowym - link: podajniki na ręczniki papierowe. Warto również pomyśleć o usprawnieniach z pozostałym wyposażeniem łazienek, jak również o sprzęcie wykorzystywanym przez osoby odpowiedzialne za sprzątanie w restauracji.

Bezdotykowe dozowniki do mydła, czy dozowniki do płynu dezynfekcyjnego do rąk powinny być nieodzownym elementem wyposażenia każdej łazienki w lokalu. Pozwoli to nie tylko na zaoszczędzenie czasu podczas sprzątania, ale również zapewni zdecydowanie większą ochronę gościom lokalu.

Podsumowanie

Pamiętaj, że jako właściciel lub zarządca lokalu gastronomicznego musisz sprostać szeregowi wymagań w tych szczególnych czasach. Warto na bieżąco śledzić zalecenia wydawane przez Majsterstwo Zdrowia jak również Główny Instytut Sanitarny, w celu maksymalnego zapewnienia bezpieczeństwa klientom i pracownikom lokalu gastronomicznego. Zachowanie odpowiednich norm sanitarnych, dbałość o higienę pracowników czy edukowanie swoich klientów znacząco wpłynie na ich bezpieczeństwo.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =