Rola opakowania w branży spożywczej
Ochronna, informacyjna, dystrybucyjna i marketingowa – to cztery główne funkcje opakowań. Przed czym pojemnik chroni żywność? Co zgodnie z prawem musi znaleźć się na etykiecie towaru? W jakich warunkach powinna być składowana żywność, aby zachowała niezmienione właściwości organoleptyczne? I dlaczego pojemnik bywa nazywany „niemym sprzedawcą”? Sprawdziliśmy!
Podstawowe funkcje opakowań w branży spożywczej
Ochronna
Najważniejszą funkcją opakowania jest ochrona przed uszkodzeniami mechanicznymi, reakcjami chemicznymi oraz działaniem niekorzystnych czynników zewnętrznych (np. wilgocią, zmiennymi temperaturami czy promieniowaniem UV). Wiele opakowań posiada specjalne plomby zrywane przy pierwszym użyciu, które stanowią dodatkową gwarancję bezpieczeństwa produktu.
Dystrybucyjna
Artykuły spożywcze powinny dotrzeć do punktów sprzedaży w takim stanie, w jakim opuściły magazyn. Warunki przechowywania są jednak odmienne dla różnych grup. Produkty suche powinny być magazynowane w pomieszczeniach, gdzie panuje temperatura od 10 do 15 stopni Celsjusza, a wilgotność powietrza nie przekracza 65%. Z kolei nabiał powinien znajdować się w specjalnych komorach chłodniczych, w których temperatura wynosi od -2 do +4 stopni Celsjusza. Produkty mrożone (np. lody) muszą być przechowywane w temperaturach, które nie zagrażają rozmrożeniu: od -18 do -24 stopni Celsjusza.
Informacyjna
Zgodnie z polskim prawem na etykiecie, będącej integralną częścią opakowania, muszą znaleźć się takie informacje jak: nazwa żywności oraz producenta, miejsce produkcji towaru (kraj pochodzenia), skład, wartość odżywcza, alergeny, data ważności, warunki przechowywania, ilość netto oraz instrukcja użycia (jeśli jest konieczna). Producenci muszą zadbać także o to, aby informacje zamieszczone na produkcie były czytelne, widoczne i trwałe. Niezastosowanie się do przepisów może skutkować wysokimi grzywnami oraz nakazem wycofania produktu z rynku.
Marketingowa
Funkcja informacyjna ściśle łączy się z marketingową. Czy można wyobrazić sobie produkt bez etykiety? Takie opakowanie nigdy nie mogłoby trafić do sprzedaży. Brak informacji o składzie, dacie przydatności czy sposobie przechowywania mógłby prowadzić do wielu nadużyć. Taki produkt prawdopodobnie nigdy nie zostałby dostrzeżony przez konsumenta (zwłaszcza w tak konkurencyjnej branży jak branża spożywcza). Nie bez powodu mówi się, że opakowanie to „niemy sprzedawca”. Etykieta produktu powinna więc być tak zaprojektowana, aby potrafiła sama się „obronić” i zachęcić do zakupu bez udziału osób trzecich.
Producenci artykułów spożywczych doskonale zdają sobie sprawę z konkurencyjności branży, dlatego chętnie sięgają po nowoczesne technologie etykietowania. Pojemniki do lodów coraz częściej ozdabiane są w technologii IML. Tego rodzaju etykiety charakteryzują się dużo większą trwałością niż tradycyjne zdobienia i są odporne na działanie czynników zewnętrznych takich jak wilgoć, promieniowanie UV czy niskie temperatury. Nie ścierają się i nie blakną, dzięki czemu doskonale sprawdzają się m.in. w przypadku marek z segmentu premium.
Komentarze