Przejścia dla pieszych. Ile ich będzie i za ile?

Image

Klub Radnych Stalowowolskiego Porozumienia Samorządowego pod koniec lutego br. złożył interpelację w sprawie otrzymanego przez Gminę Stalowa Wola dofinansowania w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – przejścia dla pieszych.

Przypomnijmy o co dokładnie chodziło.

Na lutowej sesji Rady Miasta Stalowa Wola prezydent Lucjusz Nadbereżny informował mieszkańców o programie „Przebudowa przejść dla pieszych na terenie miasta Stalowa Wola”. Radny Marczak zauważył, że gmina otrzymała na ten cel dofinansowanie wysokości 2 311 000 zł. Wszystko zostało opisane na stronach miejskich, a z opisów tych wynika, że gmina miała otrzymać dodatkową dotację w wysokości około 1 289 000 zł („Realizacja projektu przebudowy zawodnych przepraw rozpocznie się jesienią tego roku i potrwa do lipca 2022 roku. Łączna wartość tego zadania to około 4,5 mln zł, z czego dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg wyniesie blisko 3,6 mln zł.”).

- Faktyczny koszt przebudowy przejść dla pieszych wyniósł jednak 7 998 456,16 zł co jest kwotą zdecydowanie wyższą od planowanej i to aż o około 3 500 000 zł, czyli niespełna kwotę dotacji- przekonywał radny.

W odpowiedzi na interpelację miasto poinformowało, że w ramach przedmiotowego naboru zgłoszono do Wojewody Podkarpackiego 7 zadań inwestycyjnych obejmujących łącznie przebudowę 34 przejść dla pieszych na terenie miasta. Te zadania to kolejno:

1. „Przebudowa przejść dla pieszych w ciągu ul. Osiedlowej (G100 997R) w Stalowej Woli” – obejmuje przebudowę 4 przejść dla pieszych, umowa o dofinansowanie nr RFRD – G7/D/2021 z dnia 23 grudnia 2021 r. (wysokość dofinansowania: 515 546,00 zł, całkowita wartość zadania: 644 432,95 zł brutto)

2. „Przebudowa przejść dla pieszych przy skrzyżowaniu ulic Skoczyńskiego i Narutowicza oraz przejścia dla pieszych w ciągu ul. Skoczyńskiego w Stalowej Woli” – obejmuje przebudowę 5 przejść dla pieszych, umowa o dofinansowanie nr RFRD – G6/D/2021 z dnia 23 grudnia 2021 r. (wysokość dofinansowania: 575 215,00 zł, całkowita wartość zadania: 719 018,76 zł brutto)

3. „Przebudowa przejść dla pieszych przy skrzyżowaniu ulic Piaskowej, Okrężnej, Górka oraz przejścia dla pieszych w ciągu Al. Jana Pawła II w Stalowej Woli” – obejmuje przebudowę 5 przejść dla pieszych, umowa o dofinansowanie nr RFRD – G5/D/2021 z dnia 23 grudnia 2021 r. (wysokość dofinansowania: 715 746,00 zł, całkowita wartość zadania: 904 716,91 zł brutto)

4. „Przebudowa przejść dla pieszych w ciągu ul. Ofiar Katynia w Stalowej Woli” – obejmuje przebudowę 5 przejść dla pieszych, umowa o dofinansowanie nr RFRD – G4/D/2021 z dnia 23 grudnia 2021 r. (wysokość dofinansowania: 969 576,00 zł, całkowita wartość zadania: 2 082 186,84 zł brutto)

5. „Przebudowa przejść dla pieszych w ciągu ul. 1 Sierpnia oraz na ul. Podleśnej w Stalowej Woli” – obejmuje przebudowę 5 przejść dla pieszych, umowa o dofinansowanie nr RFRD – G3/D/2021 z dnia 23 grudnia 2021 r. (wysokość dofinansowania: 998 488,00 zł, całkowita wartość zadania: 1 621 263,38 zł brutto)

6. „Przebudowa przejść dla pieszych w ciągu ul. Okulickiego i ul. Rozwadowskiej w Stalowej Woli” – obejmuje przebudowę 5 przejść dla pieszych, umowa o dofinansowanie nr RFRD – G2/D/2021 z dnia 23 grudnia 2021 r. (wysokość dofinansowania: 253 898,00 zł, całkowita wartość zadania: 317 372,51 zł brutto)

7. „Przebudowa przejść dla pieszych w ciągu ul. Wojska Polskiego oraz na ul. Kilińskiego w Stalowej Woli” – obejmuje przebudowę 5 przejść dla pieszych, umowa o dofinansowanie nr RFRD – G1/D/2021 z dnia 23 grudnia 2021 r. (wysokość dofinansowania: 1 000 000,00 zł, całkowita wartość zadania: 1 709 464,81 zł brutto)

Jak czytamy w odpowiedzi na interpelację Gmina Stalowa Wola pozyskała maksymalne dopuszczalne dofinansowanie. Zgodnie z zapisami konkursu wnioskodawcy mogli liczyć na dofinansowanie zadania w przedziale od 50% do 80% wartości przejścia dla pieszych/zadania, w zależności od dochodów własnych jednostki samorządu terytorialnego, jednakże maksymalna kwota dofinansowania pojedynczego przejścia dla pieszych wynosi 200 000 zł, natomiast całego zadania 1 000 000 zł.

W wyniku przeprowadzonych postępowań przetargowych Gmina wyłoniła dwóch wykonawców dla powyższych zadań: Wykonawcą zadań o numerach 1, 2, 3, 4 i 6 będzie konsorcjum firm PBI Infrastruktura S.A. (lider) i PBI WMB Sp. z o.o. (partner). Zgodnie z umową z 14 grudnia 2021 r. łączna wartość zadań inwestycyjnych realizowanych w jej ramach wynosi 4 667 727,97 zł brutto (natomiast łączna kwota dofinansowania: 3 029 981,00 zł). W związku z powyższym wkład własny Gminy wyniesie: 1 637 746,97 zł brutto.

Wykonawcą zadań o numerach 5 i 7 będzie Przedsiębiorstwo MOLTER Sp. z o.o. Zgodnie z umową z 13 grudnia 2021 r. łączna wartość zadań inwestycyjnych realizowanych w jej ramach wynosi 3 330 728,19 zł brutto (natomiast łączna kwota dofinansowania: 1 998 488,00 zł). W związku z powyższym wkład własny Gminy wyniesie: 1 332 240,19 zł brutto.

Łącznie modernizacja wszystkich 34 przejść dla pieszych zamknie się w kwocie 7 998 456,16 zł brutto, natomiast łączne przyznane dofinansowanie wynosi: 5 028 469,00 zł. Realizacja obu umów z wykonawcami, a więc wszystkich siedmiu zadań inwestycyjnych ma potrwać do października 2022 r. (45 tygodni od dnia podpisania umowy).

Co do sugestii Pana Radnego odnośnie odroczenia realizacji zadań inwestycyjnych nie jest ono możliwe z powodu zapisów ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, jak i regulaminu samego konkursu – przewidywany czas realizacji wynosi 12 miesięcy od daty rozpoczęcia realizacji (tzw. zadania roczne)- czytamy w interpelacji.

Wszystkie przebudowywane przejścia dla pieszych zgodnie z zapisami konkursu muszą spełniać określone warunki i zakres przedmiotowy. W szczególności rozwiązaniami, które muszą znaleźć odzwierciedlenie w modernizacji przejść dla pieszych jest wykonanie prawidłowego, dedykowanego oświetlenia lub dostosowanie istniejącego oświetlenia przejścia dla pieszych, dojścia do przejścia dla pieszych oraz stref oczekiwania, zgodnie z wytycznymi projektowania infrastruktury dla pieszych. Część 4: Projektowanie oświetlenia przejść dla pieszych (WR-D-41-4) oraz spełnienie parametrów techniczno-budowlanych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016 r. poz. 124, z późn. zm.) i Wytycznymi projektowania infrastruktury dla pieszych. Część 3: Projektowanie przejść dla pieszych (WR-D-41-3).

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =