Kto częściej kupuje i więcej wydaje na zakupach online - kobiety czy mężczyźni?

Materiał zewnętrzny Image

Pewna dysharmonia w zachowaniach oraz w podejściu do wielu tematów to rzecz jak najbardziej naturalna i obecna w naszej codzienności. Czy te rozbieżności widoczne są nadal w świecie konsumenckim? Kto przoduje w zakupowych statystykach? Czy powszechne założenia dotyczące e-zakupów nadal są aktualne, a może część z nich może stanowić źródło informacji dla właścicieli sklepów internetowych? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule, odnosząc się do raportu Mr. & Mrs E-commerce opracowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej w 2022. Zaczynajmy!

Zobaczmy, co pokazuje raport

Obszerny raport nawyków zakupowych w sieci dotyczy mężczyzn, kobiet oraz seniorów. Omawia popularne założenia, którym bliżej do stereotypów dotyczących e-klientek i e-klientów niż faktycznych, zgodnych z normami zachowań. Z danych wyraźnie wynika, że rozbieżność nawyków konsumpcyjnych między kobietami i mężczyznami zdecydowanie się zaciera, a statystyki dla obu grup ewidentnie zbliżają się ku sobie. Obie grupy wydają zbliżone kwoty i równie często dokonują zakupów online. Odchodzi się więc od stwierdzenia (a wręcz stereotypu), że rozrzutność to cecha kobieca, a zakupy - zdecydowana domena kobiet.

Działania SEO

Warto zwrócić uwagę na niewielkie różnice w tendencjach zakupowych między reprezentantami obu płci nawet w wąskich obszarach i poznać zachowania zakupowe specyficzne dla danej grupy wiekowej. Wszelkie działania z zakresu SEO (Search Engine Optimization) warto oddać w ręce sprawdzonej agencji. Specjaliści zajmą się przeprowadzeniem wnikliwego audytu SEO i zaplanują odpowiednią optymalizację pod kątem pozycjonowania. Najlepsze rezultaty dla właścicieli biznesów e-commerce daje kooperacja działań SEO i UX, czyli wzbogacenie optymalizacji o wrażenia odbiorców, np. poprawną nawigację na stronie, bezbłędne wyświetlanie się strony na wszystkich urządzeniach itp.

Od czego kobiety i mężczyźni rozpoczynają e-zakupy?

Internauci i internautki, którzy kupują online, chętnie sprawdzają dodatkowe informacje i opinie o danym produkcie, a także korzystają z porównywarek cenowych. To często jeden z pierwszych kroków ścieżki zakupowej – według 66% ankietowanych.

Jeśli chodzi o źródła informacji, zgodnie z danymi pochodzącymi z raportu Mr. & Mrs. E-commerce 16% ankietowanych kobiet stawia na rekomendacje bliskich osób, a 15% z nich przegląda blogi i vlogi w celu dotarcia do wiarygodnych recenzji o danym produkcie. Ankietowani mężczyźni mają nieco inne preferencje w tej kwestii. 14% z nich najczęściej odwiedza fora internetowe, ale równie często ich decyzje zakupowe wspierane są przez porównywarki cen. W grupie senioralnej aż 33% ankietowanych bazuje na opiniach rodziny i sprzedawców. Z racji, że wolą bezpośredni kontakt i rozmowę, a nie czytanie lub przeglądanie treści, w ich przypadku warto pomyśleć o opcji infolinii bądź czatu z konsultantem.

Z perspektywy właściciela e-commerce inwestycja na stronie w sekcje poradnikowe, blogowe, a także recenzje produktowe jest jak najbardziej wskazana. Dzięki temu użytkownicy otrzymają jakościowe treści oraz będą pewni ich wiarygodności. Rekomendacje innych klientów wspierają ich w podejmowaniu decyzji zakupowych, a artykuły blogowe czynią z Ciebie, jako właściciela e-sklepu, eksperta. To buduje Twój silny wizerunek, a przy tym w bardzo korzystny sposób wpływa na https://boo.pl/pozycjonowanie-stron/.

Kategorie produktów - podobne czy odmienne w przypadku obu grup?

Sposób, w jaki kupują kobiety i mężczyźni, jest do siebie podobny, ale wyraźne różnice widać w kategoriach produktów, po które sięgają obie grupy. Obszary, które najbardziej interesują kobiety, związane są z branżą modową, kosmetykami, a także akcesoriami dla dzieci. Mężczyźni najchętniej kupują sprzęt elektroniczny i gadżety, a w następnej kolejności produkty z działu moda i uroda. Nieprawdą jest zatem stwierdzenie, że branża modowa oraz sektor urody to wyłącznie domena kobiet. Właściciele e-biznesów w tych branżach powinni mieć to na uwadze, jeśli właśnie planują działania zarówno marketingowe, jak i optymalizacyjne.

Polki i Polacy coraz odważniej wykorzystują możliwości, jakie oferują zakupy w Internecie. Korzystają z darmowych zwrotów i coraz częściej decydują się na zakup kilku produktów online, żeby dobrać odpowiedni i odesłać pozostałe. Taka praktyka bliższa jest kobietom – aż 44% ankietowanych pań przyznaje, że ma takie nawyki. Mężczyźni, którzy korzystają z tej możliwości, stanowią 41% badanych.

Czym posiłkują się e-klienci do robienia zakupów?

Chyba nikogo nie zdziwi, że e-konsumenci najczęściej korzystają z urządzeń mobilnych podczas zakupów internetowych. Smartfony dominują zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Ok. 40% e-transakcji odbywa się właśnie za ich pośrednictwem, a prawie drugie tyle to zakupy dokonywane na laptopach. Warto zaznaczyć, że kobiety i mężczyźni reprezentujący grupę seniorów aż w 83% wybierają laptopy do e-zakupów, a 41% z nich - komputery stacjonarne. Spora różnica w nawykach konsumenckich wśród kobiet i mężczyzn widoczna jest w użyciu smartwatcha. Aż 10% mężczyzn zadeklarowało robienie zakupów w Internecie przy użyciu zegarka, a wśród kobiet to raptem 2%.

Warto zaznaczyć, że wyszukiwanie haseł: „na sprzedaż” i „na sprzedaż w pobliżu” na urządzeniach mobilnych wzrosło o 250% w latach 2017-2019, co również przemawia za tym, aby osoby zarządzające sklepem online, mające również swój stacjonarny oddział, postawiły na lokalne pozycjonowanie. Dlaczego? Zadbanie o tzw. off-sitowe działania, jak chociażby utworzenie wizytówki Google, pozwoli zdobyć zaufanie klientów z danego regionu. Jeśli więc chcesz podbijać tereny Kujaw i Pomorza, dobrym pomysłem będzie wybór usług lokalnych agencji. Dzięki temu, że dobrze orientują się na regionalnym rynku, https://boo.pl/pozycjonowanie-bydgoszcz/ przyniesie oczekiwane rezultaty.

Jakie strony WWW e-klienci wybierają na zakupy internetowe?

Zakupy internetowe stają się coraz bardziej powszechne wśród wszystkich grup wiekowych. Aż 8 na 10 internautów zamawia za pośrednictwem Internetu. Statystyki pokazują, że użytkownicy decydują się na e-zakupy zazwyczaj raz lub dwa razy w miesiącu, niezależnie od płci. Dane te dotyczą również grupy seniorów.

Przedstawicielki płci żeńskiej wybierają sklepy internetowe i portale zakupowe oraz aukcyjne; według blisko ⅓ badanych. Przedstawiciele płci męskiej wykazują tylko kilkuprocentowe większe tendencje do korzystania z platform zakupowych oraz aukcyjnych. Chętniej decydują się na zakupy internetowe w sklepach z aplikacjami mobilnymi. Jak widać, warto optymalizować swój e-commerce pod kątem urządzeń mobilnych.

Czas zapłacić za e-zakupy - kto wydaje więcej?

Kwoty wydawane na zakupy internetowe są bardzo zbliżone w przypadku obu grup. Najczęstszy przedział, jeśli chodzi o średnią z miesięcznych wydatków, to 201-400 zł, co przyznało około ⅓ ankietowanych. Zazwyczaj jednorazowa kwota to suma w przedziale 51-100 zł. Wyniki badań pokazują, że założenia o skłonności kobiet do rozrzutności i większych wydatków w sieci są już bardzo nieaktualne. Być może to ujednolicenie spowodowane jest dynamicznym rozwojem branży e-commerce i zwrotem konsumpcyjnym w czasach pandemii Covid-19, kiedy niemal wszystkie sektory życia przeniosły się do świata wirtualnego.

Warto też dodać, że obie badane grupy zgodnie przyznają, że atutami transakcji online są darmowe dostawy, szybka realizacja zamówienia i proste metody płatności, np. BLIK/ przelew.

Jaki zatem jest bilans?

Jeśli chodzi o to, kto częściej kupuje i więcej wydaje na zakupach online - kobiety czy mężczyźni?, można przyznać, że statystyki obu grup są bardzo podobne. Stereotypy mówiące o większej rozrzutności kobiet podczas zakupów internetowych zostały odrzucone. Świat e-commerce wciąż się zmienia, a wraz z nim nasze nawyki i decyzje zakupowe.

Dogłębna analiza nawyków konsumpcyjnych może przydać się branżom nastawionym na konkretną grupę docelową. Różnice w zachowaniach się zacierają, ale nie zaszkodzi zagłębić się w modele charakterystyczne dla każdej grupy, przede wszystkim jeśli targetem danego e-sklepu są wyłącznie przedstawicielki płci żeńskiej lub przedstawiciele płci męskiej. Większe rozbieżności widać przy podziałach na grupy wiekowe, dlatego też tak ważne jest dostosowanie e-sklepu względem wieku odbiorców, a nie tylko ich płci. Prowadząc biznes e-commerce, warto odnosić się do sprawdzonych danych, a także zadbać o odpowiednią analitykę własnego sklepu, żeby trafnie sprofilować grupę klientów i dobrać pod nią efektywne działania marketingowe.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =