Po co nam amortyzatory w samochodzie i możliwe awarie
Każdy kierowca wie, że samochód posiada amortyzatory, które zapewniają komfort podczas jazdy. Jednak nie wszyscy rozumieją, że oprócz komfortu ta część zamienna spełnia wiele innych bardzo ważnych funkcji. W warunkach dróg krajowych wspornik amortyzatora i on sam często wymagają naprawy i wymiany, ponieważ muszą dużo pracować. Ważne jest, aby monitorować ich stan i w razie potrzeby naprawić lub wymienić.
Dlaczego amortyzatory są tak ważne?
Amortyzator to złożona część techniczna, którą jest cylinder wypełniony olejem lub gazem, wewnątrz którego pracuje tłok. Amortyzatory montowane są w parze ze sprężynami. Te dwa elementy kompensują drgania nadwozia podczas jazdy: na wyboistych drogach sprężyna „dociska” koło tak, aby zawieszenie nie uderzało w nadwozie, a amortyzator przeciwnie, wypychając koło na jezdnię.
Jazda bez amortyzatorów, lub gdy amortyzatory tylne lub przednie są niesprawne, zamienia się w koszmar – auto nie prowadzi się dobrze i bardzo się trzęsie. Główną funkcją amortyzatorów jest eliminacja drgań pionowych. Występuje nie tylko wtedy, gdy koła wpadają w dziurę lub na kamień, ale także podczas hamowania, skręcania lub innego manewru. Co więcej, im wyższa prędkość, tym bardziej odczuwalne będą te oscylacje. Dlatego tak ważne jest, aby w samochodzie były zamontowane wysokiej jakości, sprawne amortyzatory.
Ponadto te części zamienne są niezbędne, aby kontakt przyczepności koła z drogą był zawsze stabilny i mocny. Jeśli amortyzator ulegnie awarii, od razu widać to po tym, jak samochód zaczyna nierówno podskakiwać na każdej przeszkodzie.
Amortyzatory sprawiają, że samochód jest stabilniejszy podczas ruchu, zapewniając jego bezpieczeństwo i sterowność. Pozwala również chronić karoserię i elementy zawieszenia przed wstrząsami mechanicznymi, wydłużając ich żywotność.
Tak więc w przypadku awarii amortyzatora samochód staje się mniej sterowalny, wydłuża się droga hamowania, istnieje ryzyko uszkodzenia innych części i podzespołów samochodu, a komfort osób w kabinie jest znacznie zmniejszony.
Rodzaje amortyzatorów
W nowoczesnych samochodach powszechnie stosowane są dwa rodzaje amortyzatorów:
1. amortyzatory olejowe;2. amortyzatory gazowe.
Obie te opcje mają dwie komory i są strukturalnie podobne. Ale istnieją pewne różnice we właściwościach i cechach działania.
Amortyzatory olejowe są bardziej miękkie i nadają się do cichej jazdy po gładkich drogach. W rzeczywistości w mieście muszą skutecznie radzić sobie ze swoim zadaniem. Ale ważne jest, aby wziąć pod uwagę, że pod dużym obciążeniem mają tendencję do przegrzewania się, więc nie zaleca się korzystania z tych, którzy lubią je prowadzić. Również ten typ jest atrakcyjnie tani.
Amortyzatory gazowo- olejowe są sztywniejsze i wytrzymują duże obciążenia. Zastosowanie gazu pozwala na wydajniejsze chłodzenie oleju, co sprawia, że amortyzatory te są najlepszym wyborem, mimo że ich koszt jest o rząd wielkości wyższy.
Co musisz wymienić
Większość narzędzi potrzebnych do wymiany amortyzatorów można znaleźć w każdym garażu i samochodzie: klucze, śrubokręty, podnośnik itp. Konkretnie - tylko urządzenie do demontażu sprężyn zawieszenia. Jest to pionowa oś gwintowana z „hakami” do zaczepiania (i dalszego ściskania) mocnej sprężyny.
Wymiana przedniego amortyzatora
Aby zapewnić lepsze prowadzenie samochodu, amortyzatory zaleca się wymieniać parami. Do wymiany przednich amortyzatorów potrzebne są:
● powiesić koło;● bezpiecznie napraw samochód;
● odkręcić śruby mocujące amortyzator do zwrotnicy;
● zdejmij końcówkę steru za pomocą ściągacza lub uchwytu;
● odłączyć przewód hamulcowy;
● odkręcić nakrętki łączników amortyzatora;
● wyjmij zespół kolumny zawieszenia z łuku;
● dokręcić sprężynę specjalnym urządzeniem, aż zwolni miseczkę podtrzymującą;
● odkręcić środkową nakrętkę amortyzatora;
● zdjąć osłonę przeciwpyłową, rozpórkę sprężynową i odbojnik.
Decyzję o wymianie lub remoncie amortyzatorów podejmuje się po ich dokładnym sprawdzeniu. Jednocześnie należy pamiętać, że uzupełnianie nowego oleju (z pompowaniem) i wymiana uszczelek to tylko połowa środka. Amortyzatory, które już działały, będą miały mniejszy zasób niż nowe. Montaż amortyzatorów na maszynie odbywa się w odwrotnej kolejności.
Wymiana tylnych amortyzatorów
Prace związane z wymianą tylnych amortyzatorów przebiegają niemal identycznie jak operacje wykonywane na przedniej osi. Różnice wynikają z cech konstrukcyjnych tyłu samochodu.
Przed podniesieniem tylnych kół samochód należy wrzucić na pierwszy bieg i bezpiecznie zamocować ogranicznikami. Koła zawieszone są w standardowy sposób - podnośniki. Śledzony przez:
● odkręcić śrubę mocującą amortyzator do mostu;● wyciągnij tuleję;
● odkręcić nakrętkę mocującą amortyzator do korpusu (góra);
● zdejmij amortyzator.
Jeśli na przednich kołach w niektórych przypadkach dopuszczalna jest wymiana tylko jednego amortyzatora, to tylne koła zawsze zmieniają się tylko parami. Jeśli zmienisz tylko jeden z dwóch amortyzatorów, pojawi się tak zwany „nierównowaga jazdy”, która wiąże się z nadmiernymi obciążeniami na pewnej części osi i złym prowadzeniem.
Źródła informacji:
https://www.autoczescionline24.pl/czesci-samochodowe/amortyzator.html
Komentarze