Cewka zapłonowa: co to jest, dlaczego jest potrzebna, oznaki awarii
Zdjęcie cewki zapłonowej zaczerpnięte z autodoc.pl
Chyba każdy wie, że silniki cieplne mają świece zapłonowe, które zapalają mieszankę paliwowo-powietrzną. Co robi cewka zapłonowa? Po co to jest?
Jak to działa
Cewka zapłonowa działa jak transformator typu flyback. Jego funkcją jest zmiana niskiego napięcia pochodzącego z akumulatora lub generatora na wysokie napięcie.
Strukturalnie urządzenie składa się z dwóch cewek i żelaznego rdzenia. Cewka jest uzwojeniem z drutu miedzianego. Obie cewki są zagnieżdżone w sobie, wewnątrz znajduje się żelazny rdzeń. Jedna cewka nazywana jest pierwotną, ma stosunkowo niewiele zwojów. Po włączeniu zapłonu napięcie wynosi 12 woltów, co odpowiada napięciu sieci pokładowej samochodu. Prąd przepływa przez cewkę, tworząc pole magnetyczne. Aby zapalić iskrę, dzieje się co następuje: prąd jest nagle wyłączany, co powoduje zniszczenie pola magnetycznego. Powoduje to naprężenie w drugiej lub drugiej szpuli. Ma znacznie większą liczbę zwojów niż pierwotna, a napięcie waha się od 15 000 do 30 000 woltów.
Dlaczego się psują?
Przede wszystkim z powodu ciepła lub wibracji. Dodatkowo w starszych autach z jedną cewką wystarczyło zapomnieć o wyłączeniu zapłonu. W tym samym czasie, gdy styk przerywający był zamknięty, prąd stale przepływa przez cewkę pierwotną i powodował nagrzewanie. Tak bardzo, że mógł się zdarzyć pożar. Obecne pojedyncze cewki są montowane bezpośrednio na świecach zapłonowych, czyli na silniku. Oznacza to, że są również stale nagrzewane i narażone na silne wibracje.
Początkowo twórcy nie docenili dostatecznie negatywnych możliwości tego obciążenia. A w wielu modelach samochodów cały układ zapłonowy okazał się uszkodzony. Problemy powodowały wypalone wyłączniki krańcowe, a także olej silnikowy. Złe uszczelnienia pozostawiają olejek w świecy zapłonowej, gdzie niszczy izolację cewki. Kolejnym problemem może być woda, np. podczas prania. Jeśli do cewki zostanie przyłożone wysokie ciśnienie, może to spowodować zwarcie.
Jak rozpoznać, czy cewka jest zła?
Pewnym objawem awarii jest nierówna praca silnika, czyli „potrójna”. Podczas pracy silnika w ciemności na karoserii pojawiają się „ślady awarii”. Inne negatywne objawy to przegrzanie konstrukcji, pojawienie się pęknięć lub wiórów. W starszych samochodach dwucewkowych silnik może się po prostu zgasnąć. W nowoczesnych modelach z pojedynczymi cewkami tak się praktycznie nie dzieje, silnik może pracować z przerwami. Ale nadal działa.
Czy można naprawić cewkę zapłonową?
Zasadniczo możesz. Wcześniej były nawet specjalne warsztaty, na których nawijanie szpulki. Jednak dzisiaj jest to raczej egzotyczne. Łatwiej i pewniej jest kupić i zainstalować nowy. To nie jest zbyt drogie.
Wymiana cewki zapłonowej
1. Weź nową cewkę zapłonową i kilka kluczy, zwykle 8 i 10. Możesz też potrzebować płynu ratunkowego WD-40.2. Pamiętaj, aby odłączyć ujemny zacisk od akumulatora.
3. Od uszkodzonej cewki zapłonowej odłącz przewód biegnący do środka nasadki rozdzielacza.
4. Odkręć dwie nakrętki mocujące przewody na górze cewki. Jeśli od czasu do czasu są bardzo zardzewiałe, potraktuj środkiem czyszczącym.
5. Pamiętaj o zaznaczeniu usuniętych przewodów i narysowaniu ich położenia na osłonie (lub zrób zdjęcie przed zdjęciem), aby nie pomylić się przy montażu nowego elementu.
6. Cewka zapłonowa jest przymocowana do karoserii za pomocą kilku nakrętek. Poluzuj każdy z nich trochę, ale nie całkowicie.
7. Przesuń cewkę na bok i wyjmij ze zwykłego miejsca.
8. Podłącz nowy element tylko w odwrotnej kolejności. Cała praca wykonana.
Komentarze