Jak zostać copywriterem w 2023 roku: opanuj tajniki jednego z najbardziej kreatywnych zawodów internetowych

Materiał zewnętrzny Image

Każdy tekst, który widzisz na stronie internetowej, w reklamie lub na oficjalnym profilu firmy w social mediach jest tworzony przez copywriterów. Co więcej, copywriterzy często "pomagają" także w pisaniu literatury pięknej, przemówień dla osób, występujących publicznie, dialogów w filmach i wielu innych tekstów, wszędzie tam, gdzie jest na nie zapotrzebowanie.

Wśród wszystkich zawodów internetowych copywriting jest profesją, której tajniki są stosunkowo łatwe do opanowania. Przedstawiamy najważniejsze informacje.

Jakie umiejętności powinien posiadać dobry copywriter?

Zadaniem copywritera jest przekazanie informacji w logiczny, zwięzły i ciekawy sposób. W niektórych sytuacjach (w tekstach dla stron internetowych) należy również zadbać o to, by tekst "spodobał" się algorytmom wyszukiwarki. Ważna jest umiejętność szybkiego pisania tekstów, ponieważ wynagrodzenie bardzo często jest zależne od ich objętości: im więcej napiszesz - tym więcej zarobisz.

Czy potrzebna jest znajomość angielskiego lub innego języka obcego?

Copywriting jest pożądany w każdym języku, ponieważ teksty są potrzebne zarówno dla lokalnych stron internetowych, jak i firm międzynarodowych. Im większy kraj i bardziej rozwinięta gospodarka - tym większe zapotrzebowanie na teksty w tym języku.

Najwięcej pracy jest przede wszystkim na rynku anglojęzycznym, dlatego jeśli w twoim kraju jest mało zleceń, albo są one niskopłatne - dobrym pomysłem jest opanowanie języka angielskiego do poziomu native i otworzenie się na rynek światowy.

Kto i w jakim celu zamawia teksty?

Klientami i pracodawcami copywriterów są:

● Przedsiębiorstwa bez względu na ich wielkość i branżę

● Organizacje pozarządowe i instytucje państwowe

● Blogerzy

● Portale i serwisy, zajmujące się tworzeniem stron internetowych

● Firmy zajmujące się reklamą i marketingiem

● Firmy z branży środków masowego przekazu

Rodzaje współpracy i sposoby płatności

Zapłata za wykonaną pracę może być rozliczana następująco:

● Zapłata zależna od objętości. Często spotykana forma współpracy z freelancerami i przy realizacji jednorazowych niewielkich zleceń. Cena jest obliczana według formatu X dolarów za 1000 znaków bez spacji.

● Zapłata za artykuł. Częściej spotykana przy regularnych zleceniach, a także w przypadku tekstów o wąskiej specjalizacji (co za tym idzie lepiej płatnych). Cena obejmuje jeden tekst niezależnie od jego wielkości.

● Zatrudnienie ze stałym wynagrodzeniem. W tym przypadku copywriter jest zatrudniony jako pracownik na umowę (np. w agencji reklamowej) i wypełnia obowiązki według uznania swojego przełożonego.

● Płatność za godzinę. Rzadki sposób rozliczenia w copywritingu, częściej dotyczy stanowiska technical writer.

Kierunki i specjalizacje w copywritingu

Teksty dla portali społecznościowych (SMM). Tworzone są w celu bezpośredniej komunikacji z klientami na zlecenie firm praktycznie z każdej branży - od salonu kosmetycznego po producentów samochodowych. Wszystkie firmy posiadają konta na portalach społecznościowych i potrzebują dużo kontentu: nowości, promocje, opisy, wywiady.

Scenariusze, skrypty, przemówienia. Scenariusze są potrzebne w przypadku realizacji filmowych, skrypty dla działów sprzedaży w celu sprawniejszej komunikacji z klientem, teksty przemówień dla wystąpień publicznych. Tworzeniem scenariuszy i tekstów przemówień mogą zajmować się osoby, które będą z nich korzystały, jednak nie zawsze jest na to czas i siła, dlatego w przypadku większych projektów takimi zadaniami zajmują się copywriterzy.

Teksty informacyjne. Copywriterzy tworzą treści dla stron internetowych - są to treści komercyjne, informacyjne, rozrywkowe oraz treści o charakterze społecznym. To najczęstszy i najłatwiejszy typ zleceń, wielu początkujących copywriterów zaczyna pracować właśnie z nim.

Reklama. Do tej kategorii zleceń zaliczają się slogany, scenariusze i teksty do filmików reklamowych, recenzje i wszelkie teksty reklamowe i marketingowe. Objętość pracy w tym sektorze nie jest tak duża, jak w przypadku SMM lub tekstów informacyjnych, a same zlecenia są bardziej kreatywne. W tym sektorze można również liczyć na wyższe wynagrodzenie.

Treści artystyczne. Kategoria nietypowa; należą do niej różnego rodzaju życzenia, wiersze, opowiadania, np. bajki dla dzieci. Praca dla copywriterów z fantazją. Kwestia wynagrodzenia jest jednak tematem skomplikowanym: jeśli nie zatrudnisz się na etat u boku znanego pisarza lub wydawnictwa, będziesz musiał pisać za darmo, dopóki twój twórczy trud nie zostanie wydany lub opublikowany na platformach z płatnym dostępem.

Tłumaczenia. Odpowiedni kierunek w przypadku reklamy, treści artystycznych i tekstów informacyjnych (jeśli biznes posiada odbiorców w różnych krajach). Należy jednak biegle posługiwać się językiem, poprawnie używać idiomów oraz zwrotów unikalnych dla danej kultury.

Profesje pokrewne, do których możesz przejść z branży copywritingu

Jeśli praca jako copywriter ci się znudzi - możesz się łatwo przekwalifikować, wybierając pokrewną profesję.

Opcje:

Social media manager. Zazwyczaj copywriterzy i tak tworzą teksty przeznaczone dla social mediów. Jednak menadżerowie SMM mają o wiele więcej obowiązków: układają plan kontentu, moderują komentarze, zlecają tworzenie kontentu innym wykonawcom (fotografom, producentom wideo, copywriterom), a także zamawiają reklamę. Zawód ten związany jest w większym stopniu z komunikacją i organizacją, jednak tworzenie tekstów również zalicza się do obowiązków.

Edytor. Jego zadaniem jest sprawdzanie cudzych tekstów pod kątem semantyki, stylistyki, gramatyki i interpunkcji. Porównując z zawodem copywritera, kreatywności w pracy Edytora nie ma praktycznie wcale. Zawód ten jest odpowiedni dla ludzi pedantycznych z idealną znajomością zasad pisowni, które łatwo znoszą monotonną pracę, wymagającą ciągłej koncentracji.

Content Manager. Zajmuje się publikowaniem i tworzeniem kontentu najczęściej na stronach internetowych i w sklepach online. W przypadku małych projektów może on tworzyć teksty samodzielnie, przy większych projektach zamawia teksty u innych copywriterów. Praca tego typu nie wymaga kreatywności, próg wejścia również nie jest zbyt wysoki. Dlatego właśnie początkujący copywriterzy mogą zacząć swoją karierę właśnie od tego stanowiska.

Specjalista SEO. Dba o to, by strona internetowa miała dobrą pozycję w wyszukiwarce. Jego głównym zadaniem jest pisanie tekstów pod wyszukiwarkę: ze specjalnie dobranymi kluczowymi słowami, wartościowych dla odbiorcy, bez spamu, o prawidłowej strukturze i z wartością dodaną (w postaci filmików i grafik zgodnych z tematem). Oprócz pracy z tekstami specjaliści SEO często zajmują się również generowaniem linków, kupowaniem reklamy i zamawianiem publikacji na stronach innych osób. W porównaniu z copywritingiem jest to praca mniej twórcza, ale bardziej złożona, wymagająca większej wiedzy.

Dziennikarz. Portale informacyjne, organizacje publiczne, instytucje rządowe, a także firmy z różnych branż potrzebują relacji z różnych wydarzeń. Na przykład wpis o organizacji konkursu lub otwarciu nowego przedszkola. Aby o tym napisać, potrzebny jest ktoś, kto będzie uczestniczył w wydarzeniu. W odróżnieniu od innych specjalizacji, w ramach których możliwa jest praca zdalna i brak przywiązania do konkretnego miasta, dziennikarze często są zatrudnieni ze względu na swoje miejsce zamieszkania.

Bloger. Jeśli potrafisz pisać w sposób zwięzły i interesujący, możesz założyć swój blog (zarówno tekstowy jak i w formie wideo) i zarabiać na reklamie.

Czego potrzebujesz, by zacząć?

Większość umiejętności zdobywa się w ten sam sposób: ucząc się teorii i doskonaląc wiedzę w praktyce. Tym sposobem można nauczyć się prowadzenia samochodu, zawodu hydraulika, gry na gitarze, perkusji lub języka obcego.

Copywriting należy do innej dziedziny: pierwsze skrzypce odgrywa zmysł twórczy, znajomość teorii ma mniejsze znaczenie. Tym bardziej, że samej teorii w copywritingu nie ma za wiele - przede wszystkim jest to umiejętność poprawnego pisania i klarownego wyrażenia myśli.

Dlatego na początku musisz sprawdzić, czy potrafisz odtworzyć tekst swoimi słowami bez popełnienia błędów (interpunkcyjnych, gramatycznych, stylistycznych i semantycznych). A jeszcze lepiej nie odtworzyć, a opowiedzieć na nowo na podstawie swojego doświadczenia, wiedzy. Jeśli to potrafisz copywriting jest dla ciebie. Jeśli nie - lepiej zająć się czymś innym. Teoretycznie dałoby się zdobyć umiejętności w tym zakresie, ale byłoby to czasochłonne, rezultaty mogłyby się okazać niezadowalające, a sama praca szła by opornie.

Oprócz umiejętności klarownego przekazywania myśli warto wiedzieć jak:

szukać zleceniodawców i w jaki sposób się z nimi komunikować;

wyceniać swoją pracę:

przekazywać gotową pracę i otrzymywać zapłatę;

sprawdzać tekst pod względem technicznym (unikalność, spam, występowanie słów kluczowych - jeśli takie są wymagania).

Gdzie można znaleźć kurs z copywritingu?

Jeśli chcesz szybko poznać tajniki zawodu i nie zastanawiać się nad wieloma kwestiami organizacyjnymi - najprościej jest przejść copywriting kurs. Najlepsze z nich udostępniane są na Laba Poland. To portal, na którym znajdziesz niezbędną wiedzę w przystępnej formie, przydatną obecnie, a nie przestarzałą. Ukończenie takich kursów pozwoli ci szybko zbudować portfolio i zacząć zarabiać bez niepotrzebnego popełniania błędów.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =