Outsourcing – nowoczesne usprawnienie funkcjonowania przedsiębiorstwa czy spore ryzyko?
Wielu przedsiębiorców stale poszukuje rozwiązań dla usprawnienia działalności oraz szybszego rozwoju własnej firmy, przy jednoczesnym zwiększeniu oszczędności. To właśnie z tego powodu firmy decydują się na wydzielanie niektórych obszarów swojej działalności i powierzanie ich obsługi firmom zewnętrznym. Outsourcing stanowi więc zarządzanie przedsiębiorstwem, które polega na korzystaniu z zewnętrznych usług; odciąża to bieżącą działalność przedsiębiorstwa, tym samym pozwalając skoncentrować się pracownikom na najistotniejszych zadaniach, nie tracąc czasu na czynności, które znacznie korzystniej jest przekazać zewnętrznym specjalistom. Współcześnie wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje outsourcingu – kontaktowy i kapitałowy. Pierwszy z nich występuje częściej i dotyczy powierzania zadań firmie wcześniej niezwiązanej z przedsiębiorstwem. W drugim przypadku zwykle tworzy się spółkę-córkę, która przejmuje pewien obszar działalności. Rzadziej wyróżnia się outsourcing pracowniczy, w którym chodzi o swoisty „wynajem” pracownika od firmy outsourcingowej czy agencji zatrudnienia, któremu zleca się wykonanie konkretnych działań na poczet przedsiębiorstwa.
Dlaczego firmy coraz częściej stosują outsourcing?
Zazwyczaj firmy decydują się na outsourcing z dwóch powodów: pierwszy stanowi koncentrację na najważniejszych celach przedsiębiorstwa poprzez oddelegowanie pobocznych zadań, drugi to chęć oszczędności (outsourcing stosowany jest zwykle wtedy, gdy zasoby zewnętrzne są tańsze od wewnętrznych działań). Kwestia ta nie jest jednak tak zero-jedynkowa, jak może wydawać się na samym początku. Prócz powyższych powodów, outsourcing umożliwia również uwolnienie wewnętrznych zasobów firmy, jakie mogą zostać wykorzystane w innym celu, a także zwiększenie wydajności w przypadku procesów, do których realizacji firmie brakuje zasobów oraz kompetencji. W tym również chodzi o dzielenie się ryzykiem z inną firmą. Współczesnym przedsiębiorcom zależy na tym, by realizacja ich usług przebiegała na jak najwyższym poziomie – prawidłowo realizowana strategia outsourcingu jest w stanie lepiej dostosować działania firmy do potrzeb klientów, a także realizować wyznaczone cele w znacznie krótszym odstępstwie czasu. Jak widać, outsourcing jest w stanie przynieść naprawdę wiele korzyści. Jednak czy jest on w stu procentach bezpieczny? W sieci możemy napotkać wiele opinii, które sugerują że korzystanie z zewnętrznych źródeł może być ryzykowne. Niezbędną rzeczą jest przecież udostępnienie firmie zewnętrznej własnej bazy danych. Właśnie dlatego przed podjęciem decyzji ważne jest dokładne zweryfikowanie ekspertów. Przykładem firmy, która zajmuje się outsourcingiem w kwestii księgowości, a także kadr i płac jest KR Group. Na stronie internetowej firmy można dowiedzieć się o świadczonych przez nią usługach, a także lepiej poznać ekspertów zasilających grono firmy.
Czy warto zainwestować w outsourcing?
W przypadku dużego, rozwijającego się przedsiębiorstwa, outsourcing pozwala skupić uwagę na głównych celach i zadaniach firmy. Nowocześni biznesmeni poszukują udogodnień, dzięki którym ich firma będzie w stanie funkcjonować na znacznie wyższych obrotach, przy jednoczesnej oszczędności pieniędzy. Jak każda inwestycja, również outsourcing ma swoje wady i zalety. Należy korzystać z tej usługi bardzo odpowiedzialnie, w zgodzie z pewnymi założeniami. Decyzja o podjęciu współpracy na tego rodzaju zasadach nie należy do najłatwiejszych – błędnie podjęta naraża nas na zwiększone koszty oraz zmniejszenie wartości organizacji. Istotne jest kompleksowe weryfikowanie potencjalnych partnerów outsourcingowych, dzięki czemu zminimalizuje się prawdopodobieństwo, że inwestycja nie przyniesie pożądanego zwrotu.
Komentarze