Jak gry retro wpływają na przyszłość projektowania w świecie gamingu?
Mogłoby się wydawać, że gry retro żyją już tylko w sercach najbardziej zapalonych pasjonatów. Prawda jest taka, że produkcje sprzed lat do dziś wywierają ogromny wpływ na metody tworzenia gier wideo. Niektóre rozwiązania z dawnych czasów do teraz pozostają niezastąpione.
Retro gry są fundamentem całego znanego nam świata gamingu. Najbardziej rozbudowane produkcje dzisiejszych czasów czerpią z dziedzictwa prostych gier na Nintendo. Więcej o historii gier możesz dowiedzieć się na portalu https://retrogry.org/ lub innych stronach tematycznych. Profesjonaliści w tej dziedzinie przekazują tam swoją wiedzę za darmo. Dzisiaj skupimy się na temacie designu i projektowania, sprawdzając jak duży wpływ na dzisiejsze metody mają gry retro z dawnych lat.
Źródło: pixabay.comSiła prostoty w mechanizmach gier
Tym, co silnie charakteryzuje gry retro, jest prostota. Znajdziesz ją zarówno w ich wyglądzie, jak i zasadach. Twórcy byli ograniczeni technologicznie, dlatego większość produkcji opierała się na kilku prostych mechanizmach rozgrywki. Idealnymi przykładami są Tetris i Pac-Man. Cała zabawa polegała na powtarzaniu kilku prostych ruchów, gry oferowały niewiele funkcji i każdy mógł z łatwością zrozumieć ich zasady. Okazały się prawdziwymi hitami, które do dziś są inspiracją dla wielu gier wideo.
Prostota gier retro sprawiała, że były one dostępne dla szerszego grona odbiorców. Nie wymagały znajomości skomplikowanych technik rozgrywki - wystarczyło opanowanie paru podstawowych ruchów. Dzięki temu stare gry łączyły pokolenia i były idealną rozrywką dla całej rodziny. Dzisiejsi twórcy coraz częściej wracają do korzeni, stawiając w swoich grach przede wszystkim na prostotę. Przykładowe produkcje w tym typie to Hollow Knight i Celeste.
Retro estetyka i wizualne opowiadanie historii
Typowa dla gier retro estetyka była wynikiem ograniczonych możliwości graficznych i technologicznych. Miała w sobie jednak wiele uroku i po dziś dzień zajmuje wyjątkowe miejsce w sercach graczy. Cechowała się niską rozdzielczością, oferowała też niewiele kolorów. Chcąc urozmaicić grę i wyrazić jej charakter, projektanci musieli wykazać się ogromną kreatywnością.
Sztuka wizualnego opowiadania historii polega na budowaniu narracji przy pomocy obrazów. Dawniej twórcy starali się korzystać z różnych kadrów, symboli lub kolorów. W ten sposób naprowadzali gracza na kolejne ruchy i pomagali mu rozeznać się w fabule gry.
Współczesne gry często wracają do tej prostej, nostalgicznej estetyki. Idealnym przykładem jest kultowy Minecraft, który dosłownie składa się z pikseli. Jest jedną z najpopularniejszych gier na świecie. Podobne inspiracje można zauważyć w CrossCode.
Wpływ nostalgii na nowoczesny rozwój gier
Nostalgia ma potężną moc, która wpływa na preferencje i wybory graczy. Oddziałuje również na twórców, którzy inspirują się produkcjami retro. Użytkownicy chętnie sięgają po nowe wersje starych gier, kierując się głównie sentymentem. Chcą powrócić do lat swojej młodości i poczuć tamten klimat jeszcze raz.
Nostalgia jest narzędziem napędzającym sprzedaż. Daje możliwość łatwego przyciągnięcia klientów, wpływa na emocje i popycha do zakupu nowoczesnych produktów w stylu retro. Jest też mocą napędzającą rynek - wielu twórców gier rozpoczęło swoją działalność właśnie z miłości do klasyki. Dzisiaj nadają dawnym tytułom nowe życie.
Źródło: pixabay.comWzrost popularności gier 2D na scenie niezależnej
Już od jakiegoś czasu obserwuje się duży wzrost popularności gier 2D na niezależnej scenie gier. Powstaje coraz więcej produkcji wykorzystujących grafikę dwuwymiarową i odnoszą one duże sukcesy. Użytkownicy doceniają prostotę i wyjątkowy klimat. Mogą skupić się na fabule gry i rozgrywce, a nie rozbudowanych efektach wizualnych. Tytuły takie jak Hollow Knight czy Celesta cieszą się też dużą oglądalnością na platformach streamingowych. Twórcy internetowi sięgają po nie, aby dopasować się do aktualnych preferencji widzów.
Popularność produkcji 2D na niezależnej scenie z dużym prawdopodobieństwem wpłynie na mainstream. Już teraz widać tę tendencję, a proste gry w stylu vintage powoli wchodzą na salony. Można spodziewać się, że najwięksi producenci niebawem dostrzegą potencjał w tym nurcie.
Balansowanie pomiędzy trudnością a dostępnością: lekcje z przeszłości
Pierwsze gry wideo bywały naprawdę trudne. Głównym powodem był brak możliwości zapisu swoich postępów w grze. Często trzeba było przejść ją za jednym razem lub punkty zapisu były od siebie bardzo oddalone. Kilka godzin rozgrywki mogło zostać przekreślone przez jeden błąd.
Pomimo prostej mechaniki, niektóre poziomy w grach również były wymagające i gracze potrzebowali setek prób, aby im sprostać.
Aktualnie preferencje graczy nieco się zmieniły i mają oni wyższe wymagania w temacie zapisywania postępów w grze. Sposoby na zachowanie balansu pomiędzy trudnością gier, a ich dostępnością to:
● Poziomy trudności - na początku gry można wybrać poziom trudności: łatwy, umiarkowany lub trudny. W ten sposób produkcja staje się przystępna dla każdego - dzieci, dorosłych, początkujących i doświadczonych graczy.
● Punkty zapisu - są to etapy w grze, które zapisują postępy. Po kolejnej przegranej gracz wraca właśnie do tego momentu, a nie do początku rozgrywki. Dzięki temu unika frustracji związanej z utratą wielu godzin swojej pracy.
● Pomocne funkcje - w niektórych grach można skorzystać z różnego rodzaju opcji, które ułatwiają osiągnięcie celu. Najczęściej wymagają one dodatkowej opłaty lub wymiany punktów zdobytych wcześniej w grze.
● Tutoriale - coraz częściej oferują je producenci gier. Dobrze skonstruowany poradnik może pomóc początkującym graczom zrozumieć zasady gry.
Podsumowanie
Gry retro w ogromnym stopniu wpłynęły na rozwój branży gier wideo i do dzisiaj są inspiracją dla wielu twórców. Ich unikatowa budowa i wyjątkowy klimat pozostały w sercach graczy, a nostalgia z tym związana wpływa na wybory konsumenckie. Nowe pokolenia również dostrzegają potencjał produkcji w stylu retro. Można to zaobserwować na platformach takich jak Steam, gdzie tytuły 2D zyskują coraz większą sławę.
W niedalekiej przyszłości wzrost popularności gier w stylu vintage pewnie przeniesie się do mainstreamu. Możemy spodziewać się tego, że najbardziej znane studia wrócą do korzeni i zajmą się produkcją prostych gier w starym stylu.
Komentarze
Kupię stare gry i konsole retro typu np. gameboy.