W jakich sytuacjach warto wstrzymać budowę sieci franczyzowej?
Z założenia franczyzodawcy powinno zależeć na tym, aby pozyskać jak największą liczbę franczyzobiorców i maksymalnie rozbudowywać swoją sieć. Rzeczywistość pokazuje jednak, że mogą zaistnieć okoliczności, w których warto przynajmniej czasowo zawiesić rekrutację nowych osób do współpracy. Przekonaj się, kiedy lepiej w ostrożny sposób podejść do pozyskiwania nowych franczyzobiorców.
Błędy rekrutacyjne
Niekiedy nadmierny entuzjazm franczyzodawcy powoduje, że dochodzi do błędów rekrutacyjnych, o których podmiot ten przekonuje się już po rozpoczęciu współpracy. Celem rekrutacji powinno być odsianie kandydatur i odrzucenie tych niewłaściwych. Nie należy decydować się na współpracę z każdym chętnym. Przez takie błędy często okazuje się w praktyce, że franczyzobiorcy nie są przygotowani do działalności i nie mają pożądanych przez franczyzodawcę cech. Ich praca może nie tylko nie przynosić zysku, lecz wręcz działać na niekorzyść sieci – zarówno finansowo, jak i wizerunkowo. Z tego powodu warto zdecydować się na pomoc doradcy przy zakładaniu franczyzy. Więcej o tym, czym zajmuje się taki specjalista, dowiesz się tutaj https://www.arss.com.pl/rola-doradcy-w-zakladaniu-franczyzy/.
Zmienna sytuacja rynkowa
Założenia franczyzy, które zostały opracowane na początku i były skuteczne, mogą przestać przystawać do rynkowej rzeczywistości, w wyniku zachodzących zmian. Zarówno nowe punkty sieci, jak też te już działające mogą wymagać opracowania nowej koncepcji, aby sprostały oczekiwaniom klientów. Z problemem tego typu w praktyce musiało w ostatnich latach zmierzyć się wiele sieci franczyzowych, których działalność była mocno ograniczona przez pojawienie się koronawirusa, a później utrudnieniem stały się rosnące koszty działalności spowodowane inflacją. Jeśli franczyza jest w trakcie lub przed planowaną przebudową modelu, warto wstrzymać rekrutację do momentu, gdy możliwa będzie działalność nowych franczyzobiorców już na nowych zasadach. Praktyczne informacje o modelach biznesowych we franczyzie znajdziesz na stronie https://www.arss.com.pl/.
Utrata przewagi konkurencyjnej
Wiele franczyz swój sukces zawdzięcza w dużej mierze swojemu know-how oraz elementom, które stanowią ich przewagę konkurencyjną. Może to być związane np. z wykorzystaniem unikatowych receptur, czy technologii, których nie ma nikt inny na rynku. Zmienna sytuacja gospodarcza lub nawet okoliczności losowe mogą doprowadzić do utraty tej przewagi. Decyzja o wstrzymaniu rekrutacji może być korzystna, gdy wiesz, że brak owego elementu istotnie wpłynie na wyniki finansowe obecnie działających franczyzobiorców oraz nie pozwoli wypracować satysfakcjonujących zysków i pozycji rynkowej nowym kandydatom do współpracy.
Komentarze