Podpisano umowę na budowę strategicznej obwodnicy gospodarczej Stalowej Woli i Niska
Dziś Stalowa Wola zrobiła kolejny krok w kierunku dynamicznego rozwoju gospodarczego i infrastrukturalnego. Podpisano umowę na realizację kolejnej ważnej inwestycji – budowy nowej obwodnicy gospodarczej, która połączy Strategiczny Park Inwestycyjny Europark Stalowa Wola z węzłem S19 Nisko-Nowosielec. To zadanie, o wartości ponad 362,8 mln zł, stanie się impulsem do jeszcze większego rozwoju miasta i całego regionu. Lucjusz Nadbereżny Prezydent Stalowej Woli podkreślił, że inwestycja nie tylko poprawi komunikację – czas dojazdu do S19 skróci się do 10 minut, ale przede wszystkim stworzy nowe możliwości dla inwestorów i mieszkańców.
Obwodnica jako klucz do rozwoju miasta i regionu
Budowa obwodnicy, która obejmie odcinek 12,36 km nowoczesnej drogi o wysokich parametrach technicznych, to przedsięwzięcie o wyjątkowym znaczeniu strategicznym. Droga stanie się istotnym elementem infrastrukturalnym, łącząc Tarnobrzeską Specjalną Strefę Ekonomiczną EURO-PARK Wisłosan ze Strategicznym Parkiem Inwestycyjnym w Stalowej Woli. Dzięki temu oba obszary gospodarcze zostaną zintegrowane, co znacznie zwiększy ich potencjał i atrakcyjność dla nowych inwestycji.
Jak zauważył Lucjusz Nadbereżny Prezydent Miasta Stalowej Woli, realizacja tej inwestycji to niezwykle istotny krok w stronę ambitnych planów rozwoju gospodarczego. Zaznaczył również, że tempo przygotowań do realizacji drogi jest imponujące. - To droga, która połączy dwie strefy gospodarcze, ale przede wszystkim, która stworzy nowe warunki dla rozwoju, która będzie budowała strategiczne znaczenie dla naszych ambitnych planów rozwoju gospodarczego. W 2021 roku podpisaliśmy ustawę o SPI Europark Stalowa Wola, a już trzy lata później mamy podpisany kontrakt na realizację wielkiego projektu – podkreślił prezydent Stalowej Woli.
Podobnie mówił Marszałek Sejmiku Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl: - Jeżeli przyczyniamy się do powstania wielkich inwestycji infrastrukturalnych, to także przyczyniamy się do rozwoju gospodarczego. Budowa nowej obwodnicy gospodarczej Stalowej Woli i Niska to inwestycja o kluczowym znaczeniu dla północnej części województwa podkarpackiego. Jej realizacja wzmocni potencjał naszego regionu jako miejsca przyjaznego inwestorom, otwierając nowe możliwości rozwoju gospodarczego. To przykład efektywnej współpracy na wielu poziomach, której efektem jest przyszłość oparta na solidnych fundamentach infrastrukturalnych – powiedział Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego.
Tempo realizacji i znaczenie finansowe
Ustawa, która umożliwiła realizację projektu, została uchwalona w 2021 roku i podpisana przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę w Stalowej Woli. Pierwsze plany koncepcyjne drogi powstały w grudniu tego samego roku. To pokazuje, jak dynamicznie i sprawnie przebiegały przygotowania, a sam fakt, że dziś podpisano kontrakt na 362,8 mln zł, świadczy o priorytetowym charakterze inwestycji.
Projekt jest finansowany głównie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, który przekazał na ten cel 250 mln zł. Pozostałe środki, w wysokości 112,8 mln zł, pochodzą z budżetów samorządowych Województwa Podkarpackiego, Miasta Stalowej Woli, Gminy i Miasta Nisko oraz powiatów stalowowolskiego i niżańskiego. - Uczestnictwo w tym projekcie, nie tylko werbalne i wspierające tę inwestycję, ale też to współuczestnictwo finansowe samorządów pokazuje, że ten projekt ma ogromne znaczenie dla przyszłości w północnej części województwa podkarpackiego i przyczyni się do rozwoju. To wspólne zaangażowanie finansowe podkreśla wagę inwestycji dla wszystkich stron – mówił Rafał Weber Poseł na Sejm RP.
Kompleksowy zakres inwestycji
Nowa obwodnica gospodarcza nie tylko usprawni ruch drogowy i zdecydowanie skróci czas dojazdu do wielu istotnych ciągów komunikacyjnych, jak S-19, ale również wprowadzi nowoczesne rozwiązania infrastrukturalne, które przyczynią się do rozwoju całego regionu. Projekt przewiduje budowę dwujezdniowej drogi o parametrach GP, co zapewni płynność ruchu i wysoką przepustowość. Planowane są również ronda, nowe zjazdy i infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Nie zabraknie także ekologicznych rozwiązań, takich jak przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne.
Inwestycja obejmuje budowę oświetlenia, kanalizacji deszczowej i zieleni drogowej, co zapewni jej estetyczny i funkcjonalny charakter. Prace mają zakończyć się w 2028 roku, a ich efekt będzie odczuwalny zarówno dla lokalnych przedsiębiorców, jak i mieszkańców, którzy zyskają lepsze warunki życia dzięki odciążeniu miasta z ruchu tranzytowego.
Korzyści dla miasta i mieszkańców
Obwodnica przyniesie korzyści na wielu płaszczyznach. Po pierwsze, umożliwi lepsze skomunikowanie terenów stref gospodarczych, co przyspieszy ich rozwój i przyciągnie inwestorów. Po drugie, stworzy nowoczesną infrastrukturę, która ułatwi funkcjonowanie przedsiębiorstw zlokalizowanych w regionie.
Inwestycja odciąży również Nisko od nadmiernego ruchu generowanego przez strefy ekonomiczne, co poprawi komfort życia mieszkańców. Skrócenie czasu przejazdu między strategicznymi punktami oraz możliwość rozwoju nowych terenów inwestycyjnych to kolejne zalety, które wpłyną na konkurencyjność regionu w skali kraju.
Stalowa Wola na mapie przyszłości
Budowa obwodnicy gospodarczej to tylko część szerszego planu rozwoju Podkarpacia, który obejmuje również inne kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Wszystkie działania mają na celu wzmocnienie pozycji regionu, w tym również Stalowej Woli, jako nowoczesnego i dynamicznie rozwijającego się ośrodka gospodarczego.
Podpisanie umowy na budowę obwodnicy to nie tylko sukces dla Stalowej Woli, ale również dowód na to, że współpraca rządu, samorządów i inwestorów może przynosić wymierne korzyści. Miasto, które od lat stawia na rozwój gospodarczy, udowadnia, że z odpowiednią wizją i determinacją można osiągać rzeczy wielkie. Stalowa Wola z pewnością zapisze się na mapie jako przykład miasta, które wykorzystało swoje szanse i stało się jednym z liderów rozwoju w Polsce.
Komentarze
Grzybiarze będą mieli lepszy dojazd.
W tym Mieście miliardy nie pomogą jak ludzie rządzący mają sieczkę w głowie.
Coś mi się zdaje, że ~Lewandowski to du-po-wł-az ~taka prawda pod nowym nickiem, przecież w takim art-yku-le to ta me-nd-a by nie odpuściła by nie chlapnąć ozorem jakiejś pochwały dla pryncypała.
Panie marszałku na litośc Boga błagamy pana by pan wiecej nie otwierał u nas okien na świat dla rozwoju miasta bowiem mogą z tego powstać przeciągi a pan Nadbereżny może zostać zawiany. Przecież trzeba mieć trochę litosci nad tym pracusiem. Tyra chłopina od switu do nocy a tu coraz więcej na oścież pootwieranych. Dość tego.
Dalej będą marnotrawić ogromne środki na drogi? Trzeba było zrobić uczciwą obwodnicę i nie trzeba by było nic dorabiać.
prezydenciku BREDZISZ
Droga dla Yeti.
Gdzie są ci inwestorzy dla których zostanie wykonana ta droga? Wszyscy o nich słyszeli ale nikt ich nie widział. Jak Yeti.
PS. Kudłaty puchnie z konferencji na konferencję. Jak pyza.
to my az na tylu darmozjadow robimy
Nie wiadomo czy za Putina byloby nam gorzej niz teraz za tuska!!!
prezydent porażka
Papa drzewa !! Kolejne miliony drzew pojada na przemial i na meble, przemysl meblarski placze o surowiec. Ja bym przestal tak piac nad kolejnymi inwestycjami bo : kiedy buduja droge to mowia "nowy potencjał i atrakcyjność dla nowych inwestycji" kiedy buduja most to gadaja " nowy potencjał i atrakcyjność dla nowych inwestycji" i cokolwiek wybuduja to" nowy potencjał i atrakcyjność dla nowych inwestycji" i jakos przed dziesieciolecia ludzie sie nie nasycili i nie napelnili ! To sie nigdy nie skonczy ta gonitwa ze wspaniala przyszłością !! Ps a skoro te wszystkie inwestycje to juz miliardy zl to jakie beda podatki od nieruchomosci dla tych inwestorow ? Malego nie bedzie stac przyjdzie duzy i bedziecie ludzie pracowac w fabryce jak mrowki za psie pieniadze.
Ile kolejnych hektarów lasu Puszczy Sandomierskiej zostanie wyj*&an€ przy tej inweatycji ?
Ludzie obudźcie się !
Brawo !!! Wszystko co dla miasta OK !!!
Kolej też będzie min bocznica do strefy, terminal przeładunkowy i nowa stacja PKP.
Już nie za dużo tych dróg? Ile można dogodzić autkom? A gdzie są koleje?
Kiedy powstanie S 74 bo juz pierwszy termin oddania do użytku minął (2023)?
Kiedy powstanie S 74 bo juz pierwszy termin oddania do użytku minął (2023)?
Wszystkie kraje zachodnie przygotowują się do obronności kraju bo wojna światowa wisi w powietrzu a tu się buduje mosty drogi nie wiadomo dla kogo ,najwyższa pora obudzić się i zająć konkretami , atu będą rozdawane broszurki jak się zachować na wypadek wojny .
Niech oszczędzają inni. Tutaj chodzi o przyszłość Stalowej Woli im więcej Esek i miasto leży na skraju 3 tym bardziej atrakcyjniesze. To będzie służyć ludziom latami.
Cieszmy się, że udało się tyle załatwić dla miasta.
"Lewandowski" czy Ty nie wiesz że nas na to nie stać. Kraj zadłużany jest na potęgę. Na końcu to będziemy tylko spłacać odsetki od kredytów. Wszystko co jest budowane powinno być robione z głową.
Będziemy mieli dwie Ski plus trzecią S19 i ty narzekasz ? Nie narzekaj chłopie tylko się ciesz, że będzie miał 3 drogi ekspresowe pod nosem. I tak może to jest za dużo ale fajnie, że Weber z Ortylem i Nadbereżnym o to zadbali.
Będzie droga do fabryki maseczek.
A jakie korzyści z tego tytułu odniesie środowisko ?
Ten odcinek od strefy gospodarczej Stalowej Woli do S19 w Nowosielcu to powinien być fragmentem S74. Cała S74 powinna być prowadzona " za hutą" a nie za Sanem na terenach doliny rzeki. Budowanie tam eski to niegospodarność.
Istne jaja jak berety, niby odwrotnie miał mówić pan Ortyl od Nadbereżnego? Czy nie stać na powagę napisania, że zebrali się panowie wzajemnie się popierający i głoszący to samo wokoło? Panie marszałku i panie Nadbereżny czy już otworzyliście jedno okno dla rozwoju miasta i regionu w postaci wybudowania pasa startowego na lotnisku w Turbi? Jeśli odpowiedź będzie na 'tak" to rzeczywiście możecie otwierać kolejne bo tak by należało postępować. Kilka lat temu obydwaj gościliście na płycie lotniska i takowe deklaracje były składane. Z tamtego zadęcia został tylko wyremontowany jeden hangar a gdzie jest pas startów i lądowań. Pytamy bo zdaje się, że panowie już sobie zapomnieli.
Żaden większy zysk dla Miasta. Koniec budowy w 2028, pewnie będzie rok opóźnienia. Za 5 lat w Stalowej Woli będzie kolejne 5 tyś mniej mieszkańców. Tutaj nie przyjdą normalni inwestorzy dający miejsca pracy, nie ma kadry a trucicieli ludzie nie chcą dlatego wyjeżdżają. Chyba że znowu PiS wygra wybory i sprowadzi tysiące imigrantów z Afryki i Azji.