Już nie na wnuczka, nie na wypadek, a na ofertę ferii zimowych
Planując zimowy wypoczynek, czasami w ostatniej chwili, szukamy najlepszej oferty nie tylko pod względem lokalizacji, ale przede wszystkim ceny. Coraz częściej możemy natknąć się na oszustów. Policja odnotowuje takie przypadki.
Najczęściej do oszustwa dochodzi wtedy, gdy na stronie internetowej znajdujemy atrakcyjną ofertę pobytu w hotelu lub pensjonacie. Zazwyczaj okazuje się, że został ostatni pokój, bo termin został zwolniony, a za tym idzie również atrakcyjna cena. Rezerwujemy termin, dokonujemy wpłaty części lub całości pieniędzy za pobyt, po czym kontakt z ogłoszeniodawcą się urywa.
Do takich oszustw dochodzi nie tylko w sezonie wakacyjnym, ale również zimowym. Pamiętajmy - zanim zarezerwujemy pobyt i wpłacimy pieniądze, należy wnikliwie sprawdzić obiekt, do którego zamierzamy wyjechać i pośrednika, z pomocą którego rezerwujemy nasz pobyt.
Policja przypomina kilka podstawowych wskazówek bezpieczeństwa dotyczących rezerwacji obiektów:
• Korzystajmy z oficjalnych stron hoteli, pensjonatów, znanych i pewnych biur podróży lub portali skupiających sprawdzonych ogłoszeniodawców.• Sprawdźmy dane, postarajmy się zebrać na jego temat jak najwięcej informacji. Jeżeli w ogłoszeniu podano bardzo mało informacji o formie kontaktu, powinno to być dla nas ostrzeżeniem.
• Atrakcyjne hotele czy pensjonaty kuszące znakomitą lokalizacją, wysokim standardem i jednocześnie niską ceną, mogą okazać się obiektami, które wcale nie istnieją.
• Sprawdźmy, czy dany adres faktycznie istnieje, porównajmy cenę wynajmu obiektu z innymi ofertami. W przypadku prywatnych ogłoszeń warto zadzwonić do pobliskiego lokalu usługowego i zapytać o obiekt, do którego zamierzamy przyjechać.
• Nie sugerujmy się opiniami zadowolonych klientów, dostępnymi na stronie internetowej obiektu - w przypadku oszustwa są one spreparowane. Zasięgnijmy opinii z innych miejsc.
• Nie działajmy pod presją czasu – pośpiech nie sprzyja zachowaniu ostrożności.
• Zaliczkę wpłacajmy na konto bankowe. Poprośmy o wystawienie faktury, rachunku lub paragonu za wpłaconą zaliczkę. Niechęć do wystawienia dokumentu powinna wzbudzić nasze podejrzenia, co do uczciwości oferty.
• Zachowujmy całą dokumentację związaną z transakcją - potwierdzenia przelewów czy e-maile – zarówno te wysłane, jak i otrzymane.
• Właściciel obiektu, który zauważy, że zdjęcia lub inne dane jego pensjonatu, domku, apartamentu zostały skopiowane i wykorzystane przez kogoś nieupoważnionego, powinien, po uprzednim zabezpieczeniu dowodu (print screen, wydruk), niezwłocznie interweniować u administratora strony, celem zablokowania takiego ogłoszenia, a następnie złożyć stosowne zawiadomienie na Policji. Działania oszustów mogą bowiem narazić na szwank wypracowaną przez niego, często przez lata, renomę obiektu.
Komentarze