Obradował Parlamentarny Zespół TAK dla budowy drogi ekspresowej S74: Opatów - Nisko

20 lutego 2025 roku odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu TAK dla budowy drogi ekspresowej S74, poświęcone odcinkowi Opatów- Nisko, podczas którego omówiono kluczowe kwestie związane z postępem prac i wyzwaniami stojącymi przed tą strategiczną inwestycją. W spotkaniu uczestniczył m.in. prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny, który podkreślił znaczenie tej trasy dla rozwoju regionu.
- Budowa S74 to szansa na poprawę jakości życia mieszkańców i impuls dla rozwoju gospodarczego. Ta inwestycja to nie tylko kwestia transportu, ale także przyszłości naszego regionu. Musimy działać szybko i skutecznie, aby nie zaprzepaścić tej szansy – podkreślił Lucjusz Nadbereżny, prezydent miasta Stalowej Woli.
Jak poinformował poseł Rafał Weber, koordynator zespołu, planowane oddanie odcinka Opatów - Nisko do ruchu przesunięto z połowy 2030 roku na rok 2032. Główną przyczyną opóźnień jest przeciągająca się procedura uzyskania decyzji środowiskowej. Wniosek o jej wydanie złożono w październiku 2022 roku, a obecnie planowane jej uzyskanie to lipiec 2025 roku.
– To 1,5 roku opóźnienia, które ma realny wpływ na rozwój regionu– podkreślił poseł Weber.
Wariant społeczny najkorzystniejszy
Podczas spotkania samorządowcy potwierdzili, że wariant rekomendowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), tzw. wariant społeczny, jest najkorzystniejszy zarówno z punktu widzenia transportu, jak i rozwoju gospodarczego.
– Praca wykonana między 2019 a 2022 rokiem nad wyborem najlepszego przebiegu jest nadal aktualna– zaznaczył Weber.
Dodatkowo, wariant społeczny spotkał się z najmniejszą liczbą uwag ze strony mieszkańców, co czyni go najmniej kontrowersyjnym.
- Fakt, że wariant społeczny został uznany za najkorzystniejszy zarówno przez ekspertów GDDKiA, jak i mieszkańców, świadczy o tym, że wspólna praca samorządów, lokalnych społeczności i instytucji państwowych przynosi realne efekty. To dowód, że słuchanie głosu ludzi i uwzględnianie ich potrzeb w procesie planowania inwestycji jest kluczowe dla realizacji takich projektów– powiedział Lucjusz Nadbereżny.
Koszty i ryzyka
Poseł Weber zwrócił uwagę na rosnące koszty budowy dróg.
– Środki w wysokości 3,4 miliarda złotych, zabezpieczone w 2022 roku w Rządowym Programie Budowy Dróg, mogą okazać się niewystarczające, jeśli opóźnienia będą się utrzymywać– ostrzegł. Podkreślił, że dalsze przesunięcia w harmonogramie są niedopuszczalne. – Będziemy wymagać, aby obecny harmonogram był dotrzymywany. Nie ma już przestrzeni na jakiekolwiek czasowe obsuwy– zaznaczył.
Kolejne spotkanie Zespołu poświęcone odcinkowi Opatów - Nisko odbędzie się w przypadku sygnałów, że przedstawiony harmonogram nie będzie dotrzymany.
– Będziemy monitorować postępy i reagować na każde opóźnienie– zapewnił Rafał Weber.
Budowa drogi ekspresowej S74 to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w regionie, a jej realizacja ma kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa, redukcji czasu przejazdu i stymulowania rozwoju gospodarczego. Wszyscy uczestnicy spotkania zgodnie podkreślili, że dalsze opóźnienia są niedopuszczalne, a współpraca między samorządami, rządem i parlamentem będzie kluczowa dla sukcesu tej inwestycji.
Przewiń do komentarzy









Komentarze
A co? Rudzielec i jego kompani jak zwykle blokują?
Odwagi nie ma przyjechać do Stalowej Woli.
Podobnie Trzaska.
~Login, no powinienem go napisać z małej litery, teraz już wiesz, ale prawdziwego nazwiska nie wpiszę bo mogę mieć kłopoty, a tak to co najwyżej "palec Lichockiej".
Ile jeszcze tych dróg można budować? A gdzie koleje? Powinniśmy ograniczać ruch samochodów i mobilność ludzi.
S19 - wyrżnęli duże połacie Lasów Janowskich, bo nowej dróżki się zachciało, a teraz wycięli hektary lasu w Babicy i drążą tunel, bo łatwiej zniszczyć środowisko niż wywłaszczyć ludzi (pewnie mieszkał tam ktoś wpływowy)
S74 - z jednej strony dobrze, że wybrano wariant nie przez las, z drugiej strony pola uprawne - chcemy jeść zdrową żywność, ale to mit, bo pola przecinają drogi, a ruch coraz większy
Ograniczenie ruchu możliwe poprzez:
- ograniczenie mobilności ludzi (rozwój technologii umożliwia spotkania na odległość, czyli COVID wróć)
- wożenie towarów koleją (rozwój sieci kolejowej zwłaszcza do zakładów przemysłowych)
- ograniczenie liczby samochodów (podatki, wysokie ceny paliwa, SPP i SCT w całej Polsce, czyli koniec z bezpłatnym parkowaniem i truciem środowiska 25-letnimi złomami sprowadzanymi z Niemiec niespełniających żadnych norm)
.Mirek ten Warchoł o co za jeden?
Ten zespół powstał 22.02.2024, pierwsze posiedzenie 12.07.2024 wybór prezydium, drugie posiedzenie 20.02.2025
Nie widzę konkluzji tego spotkania. Pogadali, pogadali, wypili, zjedli, znów wypili i przyjechali? Na czyj koszt?
Domyślam się że pan nadbereżny jako prezydent miasta na ten wyjazd do sejmu RP wziął dzień urlopu ? Przecież uczestniczenie w obradach jakichś tam zespołów parlamentarnych nie wynika z jego obowiązków jako prezydenta miasta . Ostatnio wszędzie go pełno , na wszystko ( lansowanie się ) ma czas , tylko mieszkańcy miasta nie za bardzo go interesują . Słyszałem wielokrotnie że umówić się na spotkanie z nim to jak trafić szóstkę w totolotka . Wielokrotnie na miejskich forach internetowych mieszkańcy skarżyli się że od kilku lat czekają w kolejce na rozmowę z włodarzem miasta !
a on stio na krzesle
napoleon gupcze
a kto to stoi za panem weberem na ostatnim zdjeciu
Wypowiedź pana Nadbereżnego to kopiuj wklej z przed kilku lat spotkania na lotnisku w Turbi z panem Ortylem. Zastanawiające jest czy ma taką zdolność zapamiętywania czy tylko takim zestawem myśli jest wyposażon?
Po co nam druga droga S 74, przecież już jedną Warchoł parę lat temu wybudował, nawet Lu-kre-ciusz most z nią łączony buduje, a jak jeszcze lotnisko skończą. A pisałem, że budowa będzie dopiero po 2030 roku, to głąby z PiS-u ślepo wierzyli w Warchoła obietnice, a okazuje się, że i koszty będą dużo większe i nawet ten termin 2030 nieaktualny.