Obradował Parlamentarny Zespół TAK dla budowy drogi ekspresowej S74: Opatów - Nisko

Image

20 lutego 2025 roku odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu TAK dla budowy drogi ekspresowej S74, poświęcone odcinkowi Opatów- Nisko, podczas którego omówiono kluczowe kwestie związane z postępem prac i wyzwaniami stojącymi przed tą strategiczną inwestycją. W spotkaniu uczestniczył m.in. prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny, który podkreślił znaczenie tej trasy dla rozwoju regionu.

- Budowa S74 to szansa na poprawę jakości życia mieszkańców i impuls dla rozwoju gospodarczego. Ta inwestycja to nie tylko kwestia transportu, ale także przyszłości naszego regionu. Musimy działać szybko i skutecznie, aby nie zaprzepaścić tej szansy – podkreślił Lucjusz Nadbereżny, prezydent miasta Stalowej Woli.

Jak poinformował poseł Rafał Weber, koordynator zespołu, planowane oddanie odcinka Opatów - Nisko do ruchu przesunięto z połowy 2030 roku na rok 2032. Główną przyczyną opóźnień jest przeciągająca się procedura uzyskania decyzji środowiskowej. Wniosek o jej wydanie złożono w październiku 2022 roku, a obecnie planowane jej uzyskanie to lipiec 2025 roku.

– To 1,5 roku opóźnienia, które ma realny wpływ na rozwój regionu– podkreślił poseł Weber.

Wariant społeczny najkorzystniejszy

Podczas spotkania samorządowcy potwierdzili, że wariant rekomendowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), tzw. wariant społeczny, jest najkorzystniejszy zarówno z punktu widzenia transportu, jak i rozwoju gospodarczego.

– Praca wykonana między 2019 a 2022 rokiem nad wyborem najlepszego przebiegu jest nadal aktualna– zaznaczył Weber.

Dodatkowo, wariant społeczny spotkał się z najmniejszą liczbą uwag ze strony mieszkańców, co czyni go najmniej kontrowersyjnym.

- Fakt, że wariant społeczny został uznany za najkorzystniejszy zarówno przez ekspertów GDDKiA, jak i mieszkańców, świadczy o tym, że wspólna praca samorządów, lokalnych społeczności i instytucji państwowych przynosi realne efekty. To dowód, że słuchanie głosu ludzi i uwzględnianie ich potrzeb w procesie planowania inwestycji jest kluczowe dla realizacji takich projektów– powiedział Lucjusz Nadbereżny.

Koszty i ryzyka

Poseł Weber zwrócił uwagę na rosnące koszty budowy dróg.

– Środki w wysokości 3,4 miliarda złotych, zabezpieczone w 2022 roku w Rządowym Programie Budowy Dróg, mogą okazać się niewystarczające, jeśli opóźnienia będą się utrzymywać– ostrzegł. Podkreślił, że dalsze przesunięcia w harmonogramie są niedopuszczalne. – Będziemy wymagać, aby obecny harmonogram był dotrzymywany. Nie ma już przestrzeni na jakiekolwiek czasowe obsuwy– zaznaczył.

Kolejne spotkanie Zespołu poświęcone odcinkowi Opatów - Nisko odbędzie się w przypadku sygnałów, że przedstawiony harmonogram nie będzie dotrzymany.

– Będziemy monitorować postępy i reagować na każde opóźnienie– zapewnił Rafał Weber.

Budowa drogi ekspresowej S74 to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w regionie, a jej realizacja ma kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa, redukcji czasu przejazdu i stymulowania rozwoju gospodarczego. Wszyscy uczestnicy spotkania zgodnie podkreślili, że dalsze opóźnienia są niedopuszczalne, a współpraca między samorządami, rządem i parlamentem będzie kluczowa dla sukcesu tej inwestycji.

Przewiń do komentarzy










Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =
~Nikoś

Przychodzi pączek do spółki skarbu państwa i wychodzi nadziany, przypomina Wam to kogoś?

~Nikoś

Przychodzi pączek do spółki skarbu państwa i wychodzi nadziany, przypomina Wam to kogoś?

~silwer

Ostatnia szansa na zblokowanie szkodliwego i kosztownego przebiegu S74 doliną Sanu. Regionalny dyrektor ochrony środowiska w Rzeszowie 11 lutego wydał obwieszczenie o wyłożeniu do wglądu dokumentów na temat budowy i przebiegu S74. Wszystkie dokumenty można w terminie do 19 marca oglądnąć w Rzeszowie. Najważniejsze jest to, że można zgłaszać uwagi ustnie , pisemnie a także za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej bez konieczności opatrywania ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym: e-mail: sekretariat@rzeszow rdos gov pl (kropki po słowach "rzeszow", "rdos", "gov" Zachęcam wszystkich do pisania uwag podając argumenty przyrodnicze, ochrony środowiska , ochrony przeciwpowodziowej itp. Może to spowoduje zablokowania przebiegu S74 w tej złej wersji. S74 powinna przebiegać "za hutą".

~Łon

Może droga jest za nisko

~Bart

W najbliższy piątek wielkie wydarzenie, pokaz filmu "Sąsiedzi".
Na YT można się zapoznać z krótką recenzją "Film "Sąsiedzi" - dlaczego warto obejrzeć?"
Mamy wspaniałych kibiców: tym razem "Wszyscy na pokaz!"

~jan

..... uzgodniono treści na KARTONY, spotkanie zakończono tradycyjnym poczęstunkiem, po nim reformatorzy rozeszli sie do domów .....

~Czkawka

O kurcze pieczone. Pan Weber jaki spryciarz, zaprosił sobie na spotkanie kolegę spryciarza i będą budowali strategiczną drogę dla regionu. A jak do biura przychodzili ludzie z huty prosząc o odrobinę uczciwości to z kolesiami na stanowiskach w hucie nie byli w stanie nic zaradzić. No to jak to w końcu jest z tą skutecznością. Już żaden człowiek się nie liczy tylko sama propaganda?

~faras

Zespół d.s. nic nie mogę, fotka i do domu

~Rakk

Przypominam że to tylko spotkanie nic nie znaczący zespół doradców proszę eonookaznie dokumentów że ona powstanie ..już w administracji państwowej wyleciała droga s74 Opatów nisko i koniec i kropka nie kłamie ludziom o tej drodze trze a było nie zgadzać się na obwodnicę Kolbuszowej tone tedy ona by powstała po co wy mataczycie ludzi porozmawiajmy w Warszawie w tedy przestaniecie okłamywać naród

~Mirek

~stjopa23, Вы пишете об Украине, а мы-то тут причем?

~Mirek

~Login, to bardzo mnie to cieszy, że jesteś emerytem, jeździsz, ale ze zrozumieniem czytać potrafisz i z tego powodu nie cieszę się.

~Mieszkaniec

LN największy leser jakiego znam.

~Login

-Mirek, g..wno wiesz o mnie. Skąd wiesz że nie jestem emerytem? A to na emeryturze jeździć autem nie wolno?

~Stefa

Stalowa Wola to spokojne miasteczko, tu się nic nie dzieje.

~Taran

Opóźnienie wynika z "dobrej woli" obecnej ekipy rządzącej Polską.
Co ciekawe, nasza lokalna opozycja, ich koledzy, nie są zaniepokojeni... A normalnie już z 5 konferencji by w tej sprawie zrobili.

~Stu

Hahahaha, zrobili mi dzień. Przecież mogli w STW kawkę wypić, ciacho zjeść albo kebaba, zamiast wydawać kasę na bajdurzenie w stolicy. Hahahah

~Mirek

~Login, aj nie mam nic do obwodnicy i cieszył bym gdyby ona już była, tylko po co rżnąć głupa parę lat temu i naiwnemu narodowi obiecywać gruszki na wierzbie, że już będzie, a teraz robić z siebie warchoła i zabierać głos jak nic nie może. A poza tym, czy ty rozumiesz co ja piszę i co mnie to obchodzi czy ty jeździsz, czy nie, a jeszcze, ja już nie muszę pracować, wygodnie odpoczywać, bawię się strzelającymi zabawkami, działką i mam wszystko w d..., a że ty musisz jeszcze ryć, no jak chcesz mieć emeryturę to musisz na nią zapracować, trudno.

~stjopa23

. Губернаторы всех областей обворовали всю страну. Сидят у кормушки воруют миллиардами. А для людей ничего не делают.

~do ~jasiu

Partia za nim stoi.

~ciekawa

Nie wierzcie Weberowi. Ja mu nie wierzę. W 2019 roku obiecał remont dworca kolejowego w Nisku. I co ??? I NIC Z TEGO DO DNIA DZISIEJSZEGO NA WYSZŁO !!!!! Zrobił w tzw. bambuko mieszkańców Niska i powiatu niżańskiego. Czy tak działa nasz poseł ??? Widzę, że on niewiele może. Obiecanki i obiecanki... Szpital w Nisku też słabo stoi panie pośle...

~Login

-Mirek to po co zaczynasz jak masz cykora. A tak poza tym co ci nie pasuje do obwodnicy? Chcesz od razu autostrady co to będzie wykorzystana w 10-ciu procentach? Jeżdżę a drogą i nie zauważyłem korków. Wiedz że tak krawiec kraje jak mu materii staje. Nie jesteśmy miliarderami nie śpimy na ropie ani na gazie a raczej na piachu. Jesteś z tych co im się wszystko należy. Najpierw trzeba zapracować.

~Pebe

Ekspresówkę pod Rzeszowem z trzema pasami i mijankami nazwał bym imieniem tuska, trzeba teraz płacić za naprawę tego wynalazku

~Jajo

Czy to zwiędły zwis? Mężczyznę poznać jak kończy mawiają.

~aaa

Parlamentarny zespół ściemy i bicia piany.

~hahaha

Jakie efekty tego spedu pisowcow? oczywiscie jak zwykle zadne

~Xyz

A komu to potrzebne? Droga na Opatów jest prosta , bardzo ładna i nie ma jakoś szczególnie bardzo dużego natężenia. Po co niby by mieli ludzie jeździć w tę stronę? Za czym?

~Tryb

Wspaniale dbają rządzący o Podkarpacie.
Prawie tak jak o Niemcy. Warto było na nich głosować.

~Kość

A co? Rudzielec i jego kompani jak zwykle blokują?
Odwagi nie ma przyjechać do Stalowej Woli.
Podobnie Trzaska.

~Mirek

~Login, no powinienem go napisać z małej litery, teraz już wiesz, ale prawdziwego nazwiska nie wpiszę bo mogę mieć kłopoty, a tak to co najwyżej "palec Lichockiej".

wyborca

Ile jeszcze tych dróg można budować? A gdzie koleje? Powinniśmy ograniczać ruch samochodów i mobilność ludzi.

S19 - wyrżnęli duże połacie Lasów Janowskich, bo nowej dróżki się zachciało, a teraz wycięli hektary lasu w Babicy i drążą tunel, bo łatwiej zniszczyć środowisko niż wywłaszczyć ludzi (pewnie mieszkał tam ktoś wpływowy)

S74 - z jednej strony dobrze, że wybrano wariant nie przez las, z drugiej strony pola uprawne - chcemy jeść zdrową żywność, ale to mit, bo pola przecinają drogi, a ruch coraz większy

Ograniczenie ruchu możliwe poprzez:

- ograniczenie mobilności ludzi (rozwój technologii umożliwia spotkania na odległość, czyli COVID wróć)
- wożenie towarów koleją (rozwój sieci kolejowej zwłaszcza do zakładów przemysłowych)
- ograniczenie liczby samochodów (podatki, wysokie ceny paliwa, SPP i SCT w całej Polsce, czyli koniec z bezpłatnym parkowaniem i truciem środowiska 25-letnimi złomami sprowadzanymi z Niemiec niespełniających żadnych norm)