Posty: 31
Dołączył: 12 Lis 2007r. Skąd: Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Witam!
Jak wiadomo to właśnie siła tarcia zapewnia nam przyczepność. Wzór na siłę tarcia to T=N*f, gdzie N to siła nacisku a f to współczynnik tarcia. Tak więc dlaczego szersze opony (chociażby w autach) zapewniają lepszą przyczepność, skoro we wzorze na siłę tarcia nie ma mowy o powierzchni styku obu ciał? Pozdrawiam! :D |
|
Posty: 732
Dołączył: 2 Lip 2008r. Skąd: Stalowa Wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
:D |
|
Posty: 290
Dołączył: 31 Gru 2011r. Skąd: Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
a dlaczego uważasz że szersza opona to lepsza przyczepność?
|
|
Posty: 5021
Dołączył: 20 Lut 2009r. Skąd: stalowa wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Pozatym pomijasz wiek opony, rodzaj mieszanki gumowej, ilośc i wzór bieżnika. To nie jest tak że dasz na starą oponę 195 zamiast nowej 155 i już kosmos będzie w zakręcie.
"Są tylko trzy prawdziwe sporty: Walki byków, wspinaczka, motorsport, a reszta to tylko gry". - Ernest Hemingway. |
|
Posty: 2857
Dołączył: 17 Maja 2008r. Skąd: Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
jacku ale pomijajac, mieszanki i inne cuda :]
masz szerokiego kapcia na 215 i szerokiego kapcia na 185, masz 200 kuni pod maska, ten sam wzor i ta sama mieszanke :] czym szybciej udrzesz pizde? przecie ze na 185 ;] a ten wzor to dales na tarcie suwne, czy tam slizgowe, a o ile pamietam to dla lozysk wlasnie czy opon to jakos to sie inaczej nazywalo, toczone czy toczne i tam rozklad sil obejmowal trochu inaczej niz rownie ;] [ iPhone 6 64GB Gold nowka sztuka w zafoliowanym pudelku, cena 2700 do negocjacji- wiadomosc pw |
|
Posty: 5021
Dołączył: 20 Lut 2009r. Skąd: stalowa wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Ifg jaka temperatura asfaltu, wilgotność, słońce czy deszcz??
Bo na deszczu szersza szybciej popłynie przez aquaplaning. W słońcu węższa ale i tu haczyk im szersza tym gorsze chłodzenie i po kilkunastu szybkich zakrętach to węższa może bardziej parametry trzymać. Sporo zmiennych. No i na koniec szerokość to jedno.. ważne też jest podwijanie opony 205 w profilu 55 zachowa się gorzej niż 185/40. Ale generalnie przy identycznie nagrzanej gumie i porównywalnej szerokości i podobnym stanie opony 205 powinno lepiej pojechać. "Są tylko trzy prawdziwe sporty: Walki byków, wspinaczka, motorsport, a reszta to tylko gry". - Ernest Hemingway. |
|
Posty: 2857
Dołączył: 17 Maja 2008r. Skąd: Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Jacku, pomijamy jazde wyczynowa, charakterystyka taka jaka oferuje nam klimat pomrocznej, wylaczajac zime, czyli generalnie sucho, czasami popada, a4 tez monza wylaczyc bo tam by racje bytu mial aquaplaning o ktorym piszesz ;]
sucho, droga prosta, przecietny kowalski, zachowujacy lub nieznacznie przekraczajacy dozwolona predkosc :] szerszy kapec lepiej potrzyma :] iPhone 6 64GB Gold nowka sztuka w zafoliowanym pudelku, cena 2700 do negocjacji- wiadomosc pw |
|
Posty: 5008
Dołączył: 5 Paź 2010r. Skąd: Konto zawieszone |
|
|
|
CYTAT Jacku, pomijamy jazde wyczynowa, charakterystyka taka jaka oferuje nam klimat pomrocznej, wylaczajac zime, czyli generalnie sucho, czasami popada, a4 tez monza wylaczyc bo tam by racje bytu mial aquaplaning o ktorym piszesz ;] sucho, droga prosta, przecietny kowalski, zachowujacy lub nieznacznie przekraczajacy dozwolona predkosc :] szerszy kapec lepiej potrzyma :] Jaki wpływ na hamowanie mają opony,liczy się kiedy zależy nam na jak najkrótszym i jak najszybszym zatrzymaniu samochodu. I tu kłaniają się jej właściwości przy wszelkich zanieczyszczeniach na jezdni. Kiedyś "fruniesz"setką po lodzie i masz 50 m.do przeszkody,to nawet 250-tki nie sprawia iż nie dupniesz. A czy w ciężarowych samochodach zakłada się opony zimowe? SPRZEDAM BOEING 747 WERSJA SPEC, GARAŻOWANY. MAŁY PRZEBIEG 22,9 MLN.KM. PO PRZEGLĄDZIE WAŻNYM DO 2030 ROKU, WYMIENIONE ZAWIESZENIE, ROZRZĄD SILNIKÓW, KLIMATYZACJA 10-CIO STREFOWA, PRZYCIEMNIANE SZYBY, AIRBAG. NIE BITY. KOLOR BIAŁO- NIEBIESKI Z LOGO "PRESIDENT USA". CENA DO NEGOCJACJI. |
|
Posty: 31
Dołączył: 12 Lis 2007r. Skąd: Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Nieprzypadkowo w formule 1 opony są tak szerokie...
Więc? Moja teoria była błędna, ponieważ np. w przypadku opon występuj tarcie toczne: http://pl.wi(...)e_toczne jednak po lekturze w żadnym ze wzorów nie mogę doszukać się zależności tegoż tarcia od powierzchni z jaką materiał styka się z podłożem. jedyne co to: "tarcie suwne - przy dużej powierzchni styku (miękkie materiały) toczące się ciało rozsuwa podłoże z miejsca największego nacisku." Edit: Może należy wziąć pod uwagę mikroskopowy obraz tego zjawiska ? Zauważmy, że żadna z powierzchni nie jest idealnie płaska, tak więc "chropowate" powierzchnie "nakładają się" na siebie i wtedy należy rozpatrzyć przypadek tarcia dynamicznego względem nieskończenie małego wycinka opony a nieskoćczenie małym wycinkiem powierzchni ? :D |
|
Posty: 1680
Dołączył: 1 Marz 2011r. Skąd: Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Wzory wzorami ale wraz ze wzrostem szerokości opony skraca się droga hamowania pojazdu, rośnie predkość przy której samochód utrzymuje sie w zakręcie jak też po prostu trudniej spalić lacza bo auto natychmiast rwie do przodu.
A dzięki czemu to zawdzięczamy - dzięki zwiększonemu tarciu na styku opona-nawierzchnia spowodowanym większa powierzchnią styku. Oczywiście dot. to nawierzcni twardej i równej a bardziej obrazowych przykładów już przytoczyć się nie da. http://www.opony(...)/?id=119 "Demokracja jest wtedy, gdy dwa wilki i owca głosują, co zjeść na obiad. Wolność jest wtedy, gdy uzbrojona po zęby owca może się bronić przed demokratycznie podjętą decyzją." Benjamin Franklin |
|
Posty: 423
Dołączył: 3 Paź 2012r. Skąd: Ostrzeżenia: 40% |
|
|
|
Masz na myśli przyczepność kół podczas hamowania. Tutaj to nie tarcie opony o podłoże ma znaczenie, a zjawiska kohezji zachodzące w oponie.
STOP gwałcicielom mechaniki ! Klucz dynamometryczny podstawowym narzędziem pracy. |
|
Posty: 5021
Dołączył: 20 Lut 2009r. Skąd: stalowa wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
CYTAT Nieprzypadkowo w formule 1 opony są tak szerokie... Więc? ? Kolego ale na pełnym sliku też idealnie nie jest. Zobacz na przeciążenia w F1. Pozatym slik szybko się zzużywa i tu jest problem im lepiej trzymająca guma tym starcza na krótszy okres czasu. W 100 konnym aucie slik który miał do starcia granicznego 4mm skończył się po 300 kilometrach sportowych. "Są tylko trzy prawdziwe sporty: Walki byków, wspinaczka, motorsport, a reszta to tylko gry". - Ernest Hemingway. |
|
Posty: 1680
Dołączył: 1 Marz 2011r. Skąd: Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
Co do zużycia opon a ich przyczepności to zauważyłem na własnym przykładzie, że opony (cywilne letnie), które mogły się pochwalić dobrą przyczepnością na suchym czy nawet mokrym asfalcie - topniały w oczach a te które słabo trzymały na suchym a zagrażały życiu na mokrym to wytrzymywały w dość dobrym stanie nawet ekstremalne katowanie.
Zajeździłem już dość sporo modeli opon i osobiście jestem przekonany do producentów z Azji (opony letnie) w kategorii; jakość/cena. Ale nie mam na myśli tutaj tanich chińczyków czy hindusów tylko duet Japonia/Korea Pd. Największą jak do tej pory porażką są dla mnie opony Dębica, może są i gorsze modele/marki ale ich nie próbowałem. Passio i Vivo - masaktycznie chu.owe modele z Dębicy. Jedynie w czym jest na prawde dobra Dębica to zimówki w warunkach typowo zimowych i nic poza tym. "Demokracja jest wtedy, gdy dwa wilki i owca głosują, co zjeść na obiad. Wolność jest wtedy, gdy uzbrojona po zęby owca może się bronić przed demokratycznie podjętą decyzją." Benjamin Franklin |
|
Posty: 290
Dołączył: 31 Gru 2011r. Skąd: Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
CYTAT ale i tu haczyk im szersza tym gorsze chłodzenie i po kilkunastu szybkich zakrętach to węższa może bardziej parametry trzymać. toś pojechał raczej odwrotnie |
|
Posty: 5021
Dołączył: 20 Lut 2009r. Skąd: stalowa wola Ostrzeżenia: 0% |
|
|
|
W sumie może i msz racje. Testowałem avona i michelina, może kwestia mieszanki.
"Są tylko trzy prawdziwe sporty: Walki byków, wspinaczka, motorsport, a reszta to tylko gry". - Ernest Hemingway. |
|